امروز آخرین سه شنبه سال است، روزی که بسیاری از ایرانیان از دوران کهن این روز را جشن می گرفتند و با بازی‌های گروهی و نمایش‌ های سنتی، قاشق زنی، خوردن آجیل و دید و بازدید این روز را به خیر خوشی به پایان می رساندند.

اما این آیین چند سالی است که جای خود را به ترقه ها و نارنجک های دست ساز داده اند، وسایل محترقه و منفجره ای که جز ایجاد و رعب و وحشت و پر کردن جیب سوداگران سود دیگری ندارد.

در روزهای اخیر کمپینی در فضای مجازی با عنوان «نه به چهارشنبه سوزی» توسط پرویز پرستویی تشکیل شد و از جوانان خواسته شد تا این روز را به کام مردم تلخ نکنند.

در همین رابطه هنرمندان، ورزشکاران و چهره های نام آشنای کشورمان در صفحات شخصی شان از مردم خواسته هایی در این روز دارند که آن ها را در ادامه می خوانید:

کمند امیر سلیمانی، بازیگر: از خدا میخوام امروز رو که یک سنت دیرینه ایرانیه به کام هیچ کس تلخ نکنه و ان هم با همراهى و همدلى شما عزیزانه. خواهش میکنم دست به مواد منفجره نزنین و این سنت رو به شکل صحیح پاس بدارید و به خودتون و اطرافیانتون احترام بذارید. چهارشنبه سورى خوش بگذره.

لیلا رجبی قهرمان دو ومیدانی کشورمان نیز کاریکاتور زیر را منتشر کرد.

 

مهراب قاسمخانی(نویسنده): جون هر کى دوست دارین امشب تا جایى که میتونین خوش بگذرونین ولى نزنین چش و چال خودتون و بقیه رو در بیارین.

ریما رامین فر، بازیگر: امشب جشنه نه جنگ!! مراقب خودتون و اطرافیانتون باشید.

سیدجواد رضویان، بازیگر: خدا عاقبت این چهارشنبه سوری رو هم به خیر کنه، مراقب خودتون و دیگران باشید. مراقب گربه ها باشید اونا خیلی میترسن.

پریوش نظریه،بازیگر: آیین‌های چهارشنبه سوری منحصر به آتش‌ افروزی نیست؛ بلکه مراسم پیوسته دیگری همچون آماده کردن دسته‌جمعی خوراک، خواندن سرودهای ویژه، قاشق‌ زنی، فال‌ گوش ایستادن، ترتیب دادن بازی‌های گروهی و نمایش‌ های سنتی هم دارد که امروزه به جای آن به سوزاندن لاستیک و انفجارهای مهیب و تباهی گذرهای شهر می‌پردازند. شیوه امروزی این جشن در شهرهای بزرگ هیچ ارتباطی با چهارشنبه‌ سوری نداشته و تنها نام آن را بر خود دارد.

شبنم مقدمی، بازیگر کشورمان با انتشار کاریکاتوری نوشت: بذاریم چهارشنبه سوری،مث قدیما،معنی "سور" و مهمونی رو تو خودش داشته باشه...نه طعم سوختن و خدایی نکرده عزا رو...همون چند تا بوته و تختهء جعبه میوه،که یه آتیش کم ارتفاع ازش در می اومد،همون چارتا آب نبات و یه مشت آجیل شیرین،همون دورهمی و بگو بخند با فامیل و دوستا...بهترین شب آخرِ سال مون می شد...بیاین همون خاطره ها رو زنده کنیم...بذارین هم خودمون از شر و خطر در آمون باشیم،هم پرنده ها و گربه ها رو سکته ندیم...گناه دارن به خدا...کشتن و ناقص کردن پرنده ها و حیوونای بی پناه،به هر وسیله ای،گناهه...به خدا که این طفلکی ها ،حق دارن امشب به ما به چشم داعش نگاه کنن!...اگه با انفجار و آتیش،جون خودشون و بچه هاشونو به خطر بندازیم!

و یادمون باشه...توی همهء محله ها...خیابونا،بالا و پایین شهر نداره،زن باردار و کهن سالِ بیمار و بچه کوچولوی در حال استراحت و ...وجود داره...و ما حق نداریم حق اونا رو ضایع کنیم.

شب چهارشنبهء آخر سال تون به خوشی و شادی و آرامش و سلامتی...امشب برای هم دعاها و آرزوهای خوب کنیم

 

پرویز پرستویی، بازیگر: دیگر پولمان را حرام ترقه ها و جنس های گوناگون شما نمی کنیم، چهارشنبه سوری جشن ماست. از امسال آتش درست می کنیم از روی آن می پریم و شادی می کنیم. از امسال قاشق زنی می کنیم و به هم شیرینی می دهیم.

از امسال جشنی واقعی می گیریم. از امسال در آستانه سال نو خیابان ها را رنگارنگ می کنیم. به هم عشق می ورزیم. از امسال چهارشنبه سوری را ایرانی برگزار می کنیم. از امسال به کودکانمان خواهیم آموخت که چهارشنبه سوری جشن شادی است جشن سپاس از خدای یگانه است نه ترس و وحشت.

چهارشنبه سوری جشن ماست.تک تک ما حتی در برابر جشن های سرزمینمان مسئولیم چون بخشی از تاریخ و فرهنگ ماست.

بهنوش بختیاری بازیگر: من واقعا خودم رو مسول میدونم که بگم چهارشنبه سوری رو سالم وسنتی برگزار کنیم.یاعلی

پوریا پورسرخ، بازیگر: چهار شنبه سوری را ایرانی برگزار کنیم نه با تیر و ترقه و انفجار

حبیب رضایی، بازیگر: چهارشنبه سوری" یعنی آتش کوچکی بهانه شود که باز پیش هم باشیم و جمع شویم و بخوانیم و بخندیم ، با تعارف شیرینی کام دل را از غصه های سال پیش شیرین کنیم ...این همه انفجار و هیولای صدا و نا امن کردن هر کوچه و گذر ، از کجا امده؟ ... امسال بیایید به اصل برسیم ، و شبی بسازیم که جز خنده و اواز صدایی از شهرمان به گوش نرسد. بیایید ایرانی ترین شب سال را، به دور از چینی های وارداتی و دست سازهای مخرب، که چه نگاه ها و تن های عزیزی را به تاریکی کشاندن در سالهای پیش:(،ایرانی جشن بگیریم، در کمپین چهارشنبه سوری ایرانی ، شرکت کنیم.....همین

پرستو صالحی، بازیگر: چهارشنبه سوری" یعنی آتش کوچکی بهانه شود که باز پیش هم باشیم و جمع شویم و بخوانیم و بخندیم ، با تعارف شیرینی کام دل را از غصه های سال پیش شیرین کنیم ...این همه انفجار و هیولای صدا و نا امن کردن هر کوچه و گذر ، از کجا امده؟ ... امسال بیایید به اصل برسیم ، و شبی بسازیم که جز خنده و اواز صدایی از شهرمان به گوش نرسد. بیایید ایرانی ترین شب سال را، به دور از چینی های وارداتی و دست سازهای مخرب، که چه نگاه ها و تن های عزیزی را به تاریکی کشاندن در سالهای پیش،ایرانی جشن بگیریم، در کمپین چهارشنبه سوری ایرانی ، شرکت کنیم.....همین

شهره سلطانی، بازیگر: امروز روز قشنگ و شیرینیه، با آسیب زدن به بچه ها ، حیونا ، درختا و کلا اطرافیانمون تلخش نکنیم ممنون از شعور و معرفتتون ، چهار شنبه سوری خوبی داشته.

سیما تیراندار، بازیگر: دوستان خوبم چهارشنبه سوری مبارک..مراقب باشیم این چهارشنبه سوری به چهارشنبه سوزی تبدیل نشه..شاد باشیم ولی ازار نرسونیم..نه به انسان و نه به حیوان..سال نو پیشاپیش مبارک.

سیاوش خیرابی، بازیگر: چهارشنبه سورى واقعى را یاد بگیریم. امیدوارم که در این شب عید هیچ مادر و پدرى رو غمگین و عزادار نبینیم.

 

مهدی سلطانی، بازیگر

نادر سلیمانی، بازیگر

امیر جعفری، بازیگر

امیرحسین فشنگچی، فوتبالیست

مریم طوسی، قهرمان دو و میدانی

 

بهاره کیان افشار، بازیگر جوان کشورمان در صفحه شخصی اش نقل قولی از یک پرنده شناس را منتسر کرد که در آن گفته بود که صدای ترقه ها موجب سکته و مرگ پرندگان می شود.

 

نوید مظفری، کارشناس داوری: کلا اهل پند دادن نیستم، اما باورکنیم امشب جنگ نیست.

 

* محسن افشانی، بازیگر: