انتقاد رسول نجفیان از ادای هالیوودی در سینمای ایران

در آستانه آغاز بهار و شروع تعطیلات نوروزی به سراغ رسول نجفیان رفتیم. این پیشکسوت بازیگری، علاوه بر تئاتر و سینما و تلویزیون، دست پرتوانی در موسیقی محلی و مقامی دارد. آثاری که طی چند سال اخیر از نجفیان منتشر شده است برخی از ماندگارترین و مردم‌پسندترین کارهای موسیقی محسوب می‌شوند. گفتگوی عیدانه فارس با رسول نجفیان در حال و هوای سینما و تئاتر انجام شد و با حرف‌های صریح و البته آرزوهای جالب وی همراه شد:

- شما جزو آن دسته از هنرمندانی هستید که مردم نه تنها با آثار شما در عرصه سینما و تلویزیون و تئاتر آشنا هستند و کارتان را دنبال می‌کنند، بلکه با صدای شما و کارهای شما در حوزه موسیقی هم آشنا هستند و آن را زیر لب زمزمه می‌کنند. به همین علت شاید دوست داشته باشند بدانند هنرمند پیشکسوتشان رسول نجفیان در ایام نوروز مشغول به چه کاری است؟

در ایام نوروز با برنامه‌ای به نام «شادی‌های بهار و آئین‌های ماندگار» از شبکه یک پخش می‌شود که میهمان خانه‌های مردم هستیم. در این برنامه در مورد آئین‌ها و سنت‌های قدیمی ایران برای خانواده‌ها و بچه‌ها صحبت می‌کنیم. در سال‌های بسیار دور به دلیل اینکه تقویم نداشتیم چوپان‌ها با دیدن اولین سبزه‌ها در صحرا خبر سال نو و جدید را برای روستائیان می‌آورند. این نکات جزو مواردی است که در برنامه مطرح خواهد شد تا با گذشته خود با سنت‌هایمان که چگونه انجام می‌شد، بیشتر آشنا شویم. شاید از شیرین‌ترین و جذاب‌ترین کارهایی که در اوایل فصل بهار انجام می‌شود کارهای خانه‌تکانی است که در تمام کشور مردم ایران آن را انجام می‌دهند.به نظرم کارهای زیبای فرهنگی باید نسل به نسل منتقل شود، تا انجام شود در غیر اینصورت قطعاً فاجعه می‌شود.

 

- برای مسافرت در این ایام کدام استان را انتخاب می‌کنید؟

به نظرم تهران در ایام نوروز بسیار دیدنی است و البته که جاهای دیدنی بسیاری هم دارد که می‌توان از آنها بازدید کرد. قطعاً اگر قرار بر سفر باشد بعد از ایام نوروز این کار را انجام خواهم داد. چند سالی می‌شود که ایام نوروز را در تهران می‌گذرانیم.

- در سال گذشته بهترین اتفاق کاریتان چه بوده است؟

متأسفانه در حوزه کاریم شاهد اتفاق جالبی نبودم. من همچنان آرزو داشتم به روی شاهنامه و مثنوی کارگردانی کنم که متأسفانه نشد اما شاید اتفاق خوب آن، این بود که محمود صلاحی مدیریت فرهنگی هنری شهرداری تهران طی جلسه‌ای قرار شد برای تمام فرهنگسراها شاهنامه‌خوانی را به راه بیندازند و همچنین مثنوی‌خوانی خود را نیز در آنجا ادامه دهند. به دلیل این اهمیت به فرهنگ غنی ایرانی از محمود صلاحی تشکر می‌کنم.

- برای سال جدید چه برنامه‌ای دارید آیا نمی‌خواهید در حوزه تئاتر فعالیت جدی داشته باشید؟

مهمترین اتفاق به نظرم جشنواره تئاتر عروسکی است که معاونت شهرداری نیز در برگزاری آن دخیل است و می‌خواهم یکی از کارهای شاهنامه را با آهنگ‌های روستایی کاملاً شاد و اصیل به روی صحنه ببرم.

 

- به عنوان یک هنرمند پیشکسوت برای سینمای ایران چه آرزویی می‌کنید؟

امیدوارم مشکلات مالی برای همه اهالی سینما برطرف شود ود دست قاچاقچیان کالا و اختلاس‌گران از دامان مردم کوتاه شود. آرزو دارم جوانان ما صاحب کار شوند چرا که بیکاری بیداد می‌کند. البته این بخش از آرزوهایم خیلی کلی بود؛ اما فی‌الواقع برای سینما آرزو می‌کنم کمی اهلیت پیدا شود. خیلی‌ها در سینما خودشان را قطب و مرجع می‌دانند و هیچکسی فرد دیگری را قبول ندارد. زمانی که حرمت بزرگ‌تر و کوچک‌تری و احترام‌ها نسبت به پیشکسوت‌ها از بین برود آن خانواده که سینما منظورم است دچار اختلال می‌شود.

متأسفانه بی‌سوادی در فیلم‌ها بیداد می‌کند، حتی فیلم‌های هنری که ساخته می‌شود یا ادای هالیوود را در می‌آورند یا ادای هنری‌سازهای اروپا، اما کمی فقط شکل و شمایل اصیلی ایرانی به آن می‌دهند. ما تا در زندگی‌مان تربیت نداشته باشیم و تا وقتی به فکر دو یا سه زنه کردن خودم باشم هیچ کاری نمی‌توانم در سینما و هنر کنم. امیدوارم خداوند به ما کمی اخلاق بدهد چون قرار است مردم از افراد فرهنگی این موارد را بیاموزند.