درخواست نویسنده مصری برای نمایش فیلم «محمدرسول‌الله(ص)»

روزنامه المصری الیوم در مقاله‌ای به قلم سمیر فرید با عنوان «درخواست از شیخ الطیب برای مشاهده فیلم ایرانی محمد رسول الله» می‌نویسد: روزنامه المصری الیوم روز گذشته مصاحبه مهم شیماء المدبولی خبرنگارش در استکهلم را با مجید مجیدی کارگردان ایرانی بعد از نمایش فیلم «محمد رسول الله» در سوئد در اولین اکران آن در افتتاحیه جشنواره مونترال در اگوست گذشته منتشر کرد.

مجیدی عدم اکران فیلم خود در جهان عرب را تاکنون ناشی از اختلاف سیاسی با نظام جمهوری اسلامی ایران عنوان کرده است. این مساله درست نیست، زیرا فیلم‌های ایرانی در اکثر جشنواره‌های بین المللی عربی به نمایش درآمده‌اند. ولی مشکل فیلم اخیر به تصویر درآمدن شخصیت رسول (ص) است که با مخالفت الازهر مواجه شده و اکثریت قاطع مسلمانان سراسر جهان آن را نمی‌پذیرند.

اما این حق مجیدی است تا خواستار تماشای این فیلم توسط شیخ الازهر شود. این کارگردان بزرگ ایرانی می‌گوید درصدد ارائه این فیلم به منظور تصحیح چهره رایج از اسلام و رسول (ص) در این دوره بوده است که دین اسلام را به خشونت طلبی متهم می‌کنند و اهتمام داشتیم تا تصویر پیامبر را به نمایش درنیاوریم و صرفا به صورت جزئی این امر صورت گرفته و فقط از پشت یا تنها چشم و دست ایشان به تصویر کشیده شده است و نه چهره کامل ایشان. نویسنده در ادامه می‌نویسد: ما دکتر احمد الطیب شیخ الازهر را ترغیب می‌کنیم و از وی رسما می‌خواهیم تا این فیلم را تماشا نماید.

شیخ الازهر یک اندیشمند و یکی از بزرگ‌ترین شیوخ الازهر در هزار سال گذشته است و این حق سازنده فیلم و وظیفه شیخ الازهر است که فیلم را تماشا کند. در پایان این گفتگو مجیدی می‌گوید تاکنون از وی برای نمایش فیلم در مصر دعوتی صورت نگرفته است و شایع شده که نمایش فیلم در مصر از سوی الازهر ممنوع اعلام شده و در نتیجه سفر و حضورش در مصر برای صحبت با ایشان مناسب و مطلوب نیست.

واقعیت این است نویسنده این مقاله که ریاست سی و ششمین دوره جشنواره سینمایی قاهره در سال 2014 را برعهده داشتم، دعوت کردم تا این فیلم در افتتاحیه یا اختتامیه جشنواره قاهره اکران شود، اما شرکت توزیع فیلم پاسخ داد که فیلم کامل نشده است و مکاتبات ایمیلی این مساله را ثابت می‌کند و در نتیجه این فیلم بدون موافقت الازهر در جشنواره قاهره اکران نخواهد شد. بر این اساس اگر صدای حامیان صلح در زمان جنگ بلند نشود، پس کی بلند خواهد شد. در آن دوره از جشنواره فیلم قاهره تعدادی از فیلم‌های ایرانی با موافقت کتبی سامح شکری وزیر خارجه مقتدر (مصر) اکران شد و از شگفتی‌های بزرگ تصمیم هیات داوران در اعطای هرم طلایی بهترین فیلم به فیلم ایرانی ملبورن بود که در مسابقه شرکت داشت و اولین فیلم ایرانی بود که موفق به اخذ اینجایزه در تاریخ جشنواره قاهره شد. اختلاف سیاسی بین ایران و عرب تا سر حد درگیری مسلحانه در برخی کشورهای عربی پیش رفته است، اما این مساله مانع از ارتباط و پیوند بین ملتهای ایران و عرب نمی‌شود.