نوبرانه های سینما در نوروز 95

فیلم هایی که در نوروز 95 روی پرده نقره ای می روند به دلیل گوناگونی در سبک و محتوا می توانند رضایت دوستداران و مخاطبان هنر هفتم با سلیقه های مختلف را برآورده سازند.

شماری از این فیلم ها مانند «ابد و یک روز» نخستین ساخته «سعید روستایی» کارگردان جوان ایرانی و «بادیگارد» ساخته «ابراهیم حاتمی کیا»، تاکنون توجه بسیاری از منتقدان را به خود جلب کرده اند. این فیلم ها توانستند در جشنواره سی و چهارم فیلم فجر بدرخشند.

«من سالوادور نیستم» به کارگردانی «منوچهر هادی»، «پنجاه کیلو آلبالو» به کارگردانی «مانی حقیقی» و «کفشهایم کو؟» به کارگردانی «کیومرث پوراحمد» از دیگر فیلم های فهرست اکران نوروزی هستند.

فیلم های «چهارشنبه» به کارگردانی «سروش محمدزاده» و « نیمرخ ها» به کارگردانی زنده یاد «ایرج کریمی» نیز در گروه سینمایی «هنر و تجربه» به نمایش در خواهند آمد.

در ادامه نگاهی گذرا به محتوای فیلم های یاد شده خواهیم انداخت:

*** ابد و یک روز؛ درام عمیق اجتماعی

نخستین ساخته روستایی در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر برنده 9 سیمرغ بلورین شد. این فیلم در نوروز 95 روی پرده نقره ای قرار دارد.

ابد و یک روز روایت زندگی خانواده ای با چند فرزند در محله ای فقیرنشین است؛ خانواده ای که با چالش های زیادی از جمله داشتن فرزند معتاد دست و پنجه نرم می کند. در این فیلم، بازی فوق العاده بازیگرانی مانند «نوید محمدزاده» و «پریناز ایزدیار» مخاطب را میخکوب می کند. دوستداران درام اجتماعی می توانند با تماشای ابد و یک روز یکی از تحسین برانگیزترین فیلم ها در این سبک را در ایام نوروز ببینند.

*** بادیگارد؛ قصه ای سیاسی با پایان ناباورانه

فیلم سینمایی بادیگارد به کارگردانی حاتمی کیا هم از فیلم های قابل توجه در جشنواره فجر سال 94 بود که در ایام نوروز 95 روی پرده سینما قرار دارد. مرکز پخش «فیلمیران» اکران این فیلم را بر عهده دارد.

بادیگارد در بخش سودای سیمرغِ سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و در 6 بخش نامزد سیمرغ بلورین شد. این فیلم 2 سیمرغ بلورین بهترین جلوه های ویژه میدانی و جلوه های ویژه بصری و بهترین بازیگر نقش اول مرد را به خود اختصاص داد.

بادیگارد با بازی تحسین برانگیز «پرویز پرستویی» زندگی یک محافظ شخصی را به تصویر می کشد؛ فردی که بخش زیادی از زندگی خود را به محافظت از جان یک شخصیت مهم می گذراند اما زمانی متوجه می شود که این شخصیت بیش از آن که به فکر مصالح نظام باشد به فکر منافع شخصی خود است و همین موضوع او را آشفته می کند و از این جا داستان به سمت و سوی دیگری می رود و پایانی غیر قابل باور را برای مخاطب رقم می زند.

*** کفشهایم کو؟ فیلمی با طعم آلزایمر

فیلم سینمایی کفشهایم کو؟ به کارگردانی پوراحمد از دیگر گزینه های پیش روی دوستداران تماشای فیلم در سینما در نوروز امسال است. برخی منتقدان، این فیلم را به نوعی در فضای فیلم «شب یلدا» پوراحمد توصیف می کنند. در این فیلم چهره واقعی بیماری آلزایمر با بازی «رضا کیانیان» به زیبایی به تصویر کشیده شده است. «مجید مظفری»، «رویا نونهالی» و «مینا وحید» از دیگر بازیگران این فیلم هستند.

*** من سالوادورنیستم؛ طنزی فرح بخش

آخرین ساخته هادی با عنوان من سالوادور نیستم هم از دیگر فیلم های سینمایی نوروز 95 است. این فیلم خیلی زودتر از دیگر فیلم های اکران نوروزی و از پنجم اسفند ماه روی پرده نقره ای قرار گرفت. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «رضا عطاران» در نقش ناصر به همراه خانواده اش به واسطه آژانس تعطیلات رویایی به سفری سیاحتی به برزیل دعوت می شوند. آنجل دختری برزیلی او را با نامزد سابق خود اشتباه می گیرد و ...

من سالوادور نیستم از آنجا که از درونمایه طنز برخوردار است، می تواند لحظه هایی فرح بخش و شاد را برای مخاطبان سینما در ایام نوروز رقم بزند.

*** پنجاه کیلو آلبالو؛ یک کمدی عاشقانه

پنجاه کیلو آلبالو به کارگردانی مانی حقیقی یک کمدی عاشقانه است که در روزهای نوروز میزبان دوستداران فیلم های طنز در سینما خواهد بود.

کسانی که فیلمنامه پنجاه کیلو آلبالو را خوانده اند آن را یکی از بهترین کمدی رمانتیک های سال های اخیر می دانند. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: از مجلس عروسی مرجان آغاز می شود. در میانه های عروسی ماموران برای دستگیری داماد خلافکار وارد می شوند و میهمانان هم فرار می کنند. در این میان ریختن آب آلبالو روی پیراهن داود باعث آشنایی ناگهانی او و آیدا می شود و اتفاقات ناخواسته ای برای آنها می افتد.

در پنجاه کیلو آلبالو، مانی حقیقی، «ساعد سهیلی»، «هستی مهدوی»، «فرهاد آییش»، «پژمان جمشیدی»، «سیامک انصاری»، «افسانه بایگان» و «هادی کاظمی» ایفای نقش های اصلی را بر عهده دارند.

*** چهارشنبه؛ روزی متفاوت

چهارشنبه، پنجمین اثر سروش محمدزاده که بسیاری از آن به عنوان یک فیلم متفاوت و ساختارمند در سینمای هنر و تجربه نام می برند نیز نوروز امسال در سینما حضور دارد. منتقدان، چهارشنبه را فیلمی سر راست و با روایت کلاسیک و قصه ‎گو توصیف می کنند.

بازی درخشان «شهاب حسینی» در این فیلم از نقطه های قوت فیلم محسوب می شود. در خلاصه داستان چهارشنبه آمده است: آنها نمی دانستند اتفاقی می افتد که چهارشنبه را برایشان روزی متفاوت خواهد کرد. در کنار شهاب حسینی، «آرمان درویش»، «نسیم ادبی»، «هستی مهدوی»، «امیرحسین شام بیاتی»، «الهام حاج فتحعلی»، «گیتی قاسمی» و... از بازیگران چهارشنبه هستند.

*** نیمرخ ها؛ داستان عشق و رقابت

نیمرخ ها اثر زنده ایرج یاد کریمی با بازی «بابک حمیدیان»، «سحر دولتشاهی»، «هومن سیدی» و رویا نونهالی از دیگر فیلم های نوروز امسال است که در سینمای هنر و تجربه اکران شده است.

کریمی فیلمنامه «نیمرخ ها» را سال 1387 نوشت؛ فیلمی که درباره چند شخصیت است و قصه رمانتیکی را روایت می کند که در محدوده زندگی همین چند شخصیت معنا پیدا می کند. پرسش اصلی در این فیلم این است که وقتی عاشق می شویم چه قدر خودمان را دوست داریم؟

این فیلم روایتگر زندگی زوج جوانی است که مرد به دلیل بیماری سرطان روزهای آخر عمرش را سپری کند. در ادامه آن رقابتی بین مادر و همسر مرد جوان رخ می دهد.