حسن غفاری، عکاس حوزه ایرانگردی و میراث فرهنگی کشور  پیرامون اتفاقات هنری سال 94 اظهار داشت: سال 94 نسبت به سال‌های گذشته به لحاظ معیشتی و اقتصادی تغییرات چندانی نداشتیم و ناامنی شغلی احساس می‌شد.

 

* کاهش سفرهای استانی

وی ادامه داد: حتی در سال گذشته سفرهای عکاسی نسبت به تمام سال‌ها به حداقل خود رسید؛ از جایی که دچار ناامنی شغلی و اجتماعی هستیم، من هم جغرافیای عکاسی را کوچک کردم.

این عکاس پیشکسوت درخصوص علت ناامنی شغلی و اجتماعی گفت: به خاطر کم رونقی فضای فرهنگی در جامعه و همچنین متهم شدن به غارت و دزدی این ناامنی‌ها وجود دارد؛ ضمن اینکه بعد از سفرهای استانی، جای مناسبی برای انتشار عکس‌ها وجود نداشت.

 

* انتشار کتاب‌های عکس

وی با اشاره به اقدامات سال 94 یادآور شد: سال گذشته یک جلد کتابچه با عنوان «نفت و آفتاب» برای معرفی شهر «باشت» و شهرستان «گچساران» استان کهگیلویه و بویر احمد منتشر شد و روزهای آخر سال هم کتابچه دیگری با همکاری مهدی غفاری چاپ کردیم که در این کتاب عکس‌ و متن منتشر شده است.

غفاری بیان داشت: طی ماههای اخیر کتاب دیگری مربوط به عکس‌های دهه 70 با عنوان «روزگار سپری شده» را آماده چاپ کردیم؛ این کتاب قطع رقعی با عکس‌های سیاه و سفید در اردیبشهت ماه امسال چاپ می‌شود.

 

 

* تهیه عکس‌های هوایی از استان کهگیلویه و بویر احمد

وی یادآور شد: یکی از پروژه‌های در دست اجرا، عکاسی هوایی از نقاط مختلف استان کهگیلویه و بویراحمد است که تا پایان سال 95 کار عکاسی و صفحه‌بندی این پروژه انجام می‌شود. اگر حمایت‌های مالی صورت گیرد کتاب این عکس‌ها هم چاپ خواهد شد.

این هنرمند عکاس درباره انگیزه چاپ عکس‌هایش گفت: از سال گذشته تصمیم به چاپ کتاب عکس گرفتم؛ چون به نظرم رسید در دوران بازنشستگی و بعد از حیاتم چه اتفاقی برای عکس‌هایم می‌افتد به همین علت چند سال پیشرو را اقدام به جمع‌آوری و انتشار عکس‌هایم خواهم کرد.

 

* ایام نوروز فعالیت‌ نیروهای هلال احمر را عکاسی می‌کنم

وی در خصوص برنامه‌های نوروز 95 گفت: نوروز در نقاط مختلف استان کهگیلویه و بویر احمد گزارش‌های تصویری از فعالیت نیروهای هلال احمر تهیه می‌کنم؛ ضمن اینکه با حمایت‌های این سازمان از نقاط مختلف استان عکسبرداری می‌کنم.

* آرزو دارم موزه عکاسی تأسیس شود

غفاری درباره خواسته و آرزوی خود در حوزه عکاسی، بیان داشت: در دانشگاه‌های ما تا مقطع کارشناسی ارشد در رشته عکاسی می‌توان تحصیل کرد و حتی در مقطع دکترا هم می‌توان با نگاهی به عکاسی پایان‌نامه داد. اما ردیف استخدامی شغلی برای رشته عکاسی وجود ندارد که ناشی از عدم همکاری وزارتخانه‌ها است. می‌خواهیم این مسئله حل شود.

وی افزود: با توجه به اهمیت عکس و گستردگی آن در زندگی انسان‌ها، آرزوی دارم موزه عکاسی بزرگی تأسیس شود تا اسناد و عکس‌‌های زیادی از مشاهیر عکاسی را در آن حفاظت کنند.

 

* پرویز پرستویی شاخص‌ترین هنرمند سال 94

این عکاس حوزه ایرانگردی و میراث فرهنگی کشور درباره شاخص‌ترین هنرمند سال 94 گفت: من همیشه گرایشم به سمت هنرمندانی است که در کنار فعالیت حرفه‌ای‌شان تأثیرات اجتماعی نیز دارند؛ به نظرم این دسته از هنرمندان، شاخص هستند. مصداق این هنرمند «پرویز پرستویی» است.

وی افزود: بعد از پرویز پرستویی، «رامبد جوان» که در کار خندوانه باز تعریفی از شادی در جامعه ایجاد کرده و دلیل‌های شاد بودن را نشان می‌دهد، ستودنی و ارزشمند است.

بر اساس این گزارش، «حسن غفاری» متولد 1348 در استان کهگیلویه و بویراحمد است. وی در کارنامه بیش از دو دهه فعالیت حرفه‌ای خود، چندین نمایشگاه عکس، کسب مقام‌های برگزیده، تدریس عکاسی و داوری در جشنواره‌های مختلف را داشته است.

دل مشغولیِ عمده او ثبت و ماندگار کردن زاد و زِند و مُرد عشایر ایران است. این برجسته‌ترین ویژگی وی است به نحوی که می‌توان حسن غفاری را یکی از پرکارترین عکاسان ایلات و عشایر ایران دانست.

غفاری رساله دانشگاهیِ خود را با نام عکاسان و عشایر ایران به پایان رساند و در سال‌های بعد چندین نمایشگاه با چشم‌اندازهای متفاوت و پیرامون سوژه ایلات و عشایر ایران برگزار کرد.