سردیس خشایارشاه پس از 10 سال به نمایش گذاشته می شود

مسعود رضایی منفرد افزود: این سردیس از سنگ مرمر سیاه است که به دلیل ریش، کلاه و گوشواره ای که دارد به خشایارشاه نسبت داده شده است.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید ادامه داد: این سردیس به همراه آثار دیگری همچون گردن بند سنگی به شکل عاج، گردنبند و دستبند از مهره های سنگی رنگی، سینی سنگی مرمت شده است.

به گفته وی بخشی از پای مجسمه انسان از سنگ مرمر، دو عدد توپی چرخ ارابه، دو سنگ لاجورد با خط هیروگلیف، نمونه ای از بست های آهنی بکار رفته در تخت جمشید از جمله آثاری است که در سال جدید جایگزین آثار پیشین شده است.

این مدیر میراث فرهنگی اظهار داشت: در حال حاضر 155 شی مربوط به این مجموعه جهانی شامل مهره ها، لوح ها، کتیبه های گلی و ... در موزه تخت جمشید به نمایش درآمده است.

رضایی منفرد افزود: راه اندازی دو کارگاه مرمت و بازآفرینی نقوش برجسته در نوروز امسال که با استقبال گردشگران و مسافران نوروزی روبرو شده است از جمله اقداماتی است که تاکنون در مجموعه تخت جشمید انجام نشده بود.

وی گفت: در حال حاضر اشیای تاریخی مربوط به سالهای اولیه حفاری های تخت جمشید، اشیای کشف شده در مدت زمان اخیر در دشت مرودشت و اشیای سفالی و سنگی که مرمت آنها اضطراری است در این کارگاه در حال مرمت است.

رضایی منفرد بشقاب سنگی و کوزه سفالی هخامنشی مربوط به سال های اولیه حفاری تخت جمشید، خمره سفالی کشف شده در اکتشافات اخیر را که همزمان در موزه به نمایش درآمده است نمونه آثار مرمت شده در این کارگاه اعلام کرد.

ساختمان موزه تخت جمشید قدیمی ترین بنای بازسازی شده ایران است که به موزه اختصاص یافته است.

بنا براعلام معاونت میراث فرهنگی، این بنا یکی از مجموعه کاخ های تخت جمشید است که حدود 2500 سال پیش توسط سلسله هخامنشی بنا شد. قسمت هایی از این بنا که در حال حاضر به عنوان موزه مورد استفاده است شامل یک ایوان، دو گالری و یک تالار است.

پیکره شکسته سنگی دو گاو، مجسمه نیمه تمام سگی نشسته ( مکشوفه در سال 1332 )، پنجه عقاب، ته ستون، شال زیر ستون با کتیبه ای در سه خط، سه ستون هخامنشی، سرستون گاو، مجسمه سنگی کوچک نیم تمام، خمره های بزرگ سفالی، گل نبشته ها که اسناد خزانه تخت جمشید به شمار می روند، خنجر ، شمشیر ، سرنیزه ، پیکان ، قرقره بالابر فلزی، قسمتی از پرده های سوخته تخت جمشید، گل میخ طلا، کُرنا یا شیپور، مِجمر یا آتشدان فلزی، خشت لاجوردی، زینت آلات طلا و نقره و ... از آثاری که در این موزه نگهداری می شود.

مجموعه تاریخی تخت جمشید متعلق به دوره هخامنشیان از نخستین آثار ثبت شده ایران در فهرست میراث جهانی در سال 1979 میلادی است.