به نگاه فرهنگی دولت نقد داریم

حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ، با اشاره به لایحه اجرای احکام برنامه ششم توسعه دولت، گفت: لایحه‌ای که دولت به مجلس داد ابداع جدیدی بود و می‌خواست بگوید ما بخشی از این موارد را قانون دائمی کردیم و به همین دلیل دیگر نیازی به قانون برنامه نداریم.

وی اظهار داشت: امروز به دلیل عدم ارایه برنامه ششم از سوی دولت، مجلس برنامه پنجم را به مدت یک سال تمدید کرد. چون این کار، کار اضطراری است و ما نمی‌توانیم کشور را بدون قانون برنامه، اداره کنیم.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دولت وقتی لایحه بودجه را در مدت زمانی که قرار بود به مجلس تحویل دهد، تحویل نداد این موضوع باعث شد ما دو دوازدهم بودجه را تصویب کنیم این‌ها در واقع کارهای اضطراری است که مجلس برای اینکه کشور در فضای بی‌قانونی نماند، انجام می‌دهد.

وی تصریح کرد: دولت قرار بود برنامه ششم را به مجلس بدهد اما در واقع چون دولت نظری نداشت که برنامه ششم به این مجلس بیاید و نمی‌توانست مطالباتش را در فضای مجلس نهم تأمین کند، این فضا را نگه داشت تا در فضای دیگری برنامه ششم را تقدیم مجلس کند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ابراز داشت: نگاه دولت به مباحث فرهنگ در لایحه برنامه ششم، یک نگاه حداقلی است و اصلاً دولت به فرهنگ، نگاه درستی ندارد.

پژمان‌فر گفت: ما در کشور مسائل متعددی داریم و شاید یکی از مهمترین مسائل، بحث فرهنگ باشد که متأسفانه در لایحه برنامه ششم، دولت با یک نگاه حداقلی به این موضوع نگاه کرده است و فضا یک فضای غیرباوری است. لذا نگاه دولت‌ها را باید در هر مسأله و مباحثی که برای تصویب به مجلس می‌فرستند جست‌وجو کرد نه در حرف‌ها و شعارها!

نماینده مردم مشهد و کلات با تأکید بر اینکه ما در موضوع نگاه دولت به عرصه فرهنگ، کمترین نگاه و غیر اولویت‌دارترین موضوع را راجع موضوع فرهنگ می‌بینیم، خاطرنشان کرد: اینکه مقام معظم رهبری با صراحت این مسأله را پیگیری و مطرح می‌کنند به دلیل آن است که گفتمان فرهنگی، موضوع بسیار مهمی است در حالی که اساساً به این موضوع، هیچ توجهی نشده و نمی‌شود نه در لایحه بودجه مشهود بود و نه در قوانین مرتبط با این موضوع. ما در مجلس شورای اسلامی به این نوع نگاه فرهنگی دولت نقد داریم.