افشین سنگ‌چاپ:مدت ها بود فیلمنامه خوبی نخوانده بودم

افشین سنگ چاپ بازیگر نقش مراد در سریال «بیمار استاندارد» که در ایام نوروز از شبکه یک سیما پخش می شد با اشاره به ویژگی های متن این سریال گفت: یکی از ویژگی های متن «بیمار استاندارد» که آن را نسبت به سایر سریال ها متمایز می کرد، نوعی از فانتزی بود که برای آدم های واقعی در موقعیت ها قرار داده شده بود. 

وی با ارائه مصداقی ادامه داد: به طور مثال ممکن است شما با دوستانتان در موقعیتی قرار بگیرید و از مساله ای گریه تان بگیرد اما از طرف دیگر هم نمی خواهید این گریه آنقدرها هم واقعی و اثرگذار به نظر بیاید و دیگران را غمگین کند. با وجود این همچنان اصرار دارید که عصبانیت و ناراحتی خود را هم از موضوع نشان دهید. این موقعیت دوگانه و دو وجهی ناخودآگاه موقعیتی فانتزی هم ایجاد می کند و به نظرم در سریال «بیمار استاندارد» و در ارتباط با گانگستری موجود در این سریال چنین اتفاقی افتاده بود. به طور کلی گانگستری به معنایی که «بیمار استاندارد» نشان داد در ایران وجود ندارد و این نوعی فانتزی است.

این بازیگر در پاسخ به اضافه کردن جزییات به نقش ها و نوع نمایش شخصیت ها اظهار کرد: سعید آقاخانی تاکید داشت که شخصیت ها تیپ نباشند. یک بار که من می خواستم تیپ سازی کنم او به من گفت علت این که من تو را برای نقش مراد انتخاب کردم این است که شبیه او هستی و نیازی نیست چیزی را به آن اضافه و یا از آن کم کنی. در واقع ماجرای «بیمار استاندارد» ماجرای واقعی خود آدم هاست با اندکی دست کاری در خصلت شخصیت های رئالی که دارند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: انگار کمی چاشنی و نمک و فلفل به واقعیت اضافه شده است و آدم ها سر جایشان و واقعی هستند و بعضا در جامعه آنها را می بینیم. اتفاقا نقطه قوت این قصه این است که اگر چنین نقش ها و شخصیت هایی را از آن حذف می کردیم، نتیجه و خروجی کار یخ و تخت می شد.

سنگ چاپ درباره فیلمنامه این سریال نیز توضیح داد: این یک واقعیت است که من در چند سال اخیر چنین فیلمنامه خوبی نخوانده بودم و سعید آقاخانی هم کاملا تلاش کرد تا حق نویسنده به خوبی ادا شود و متن او در اجرا به اصطلاح در بیاید. خوشبختانه در حین و بعد از پخش هم بازخوردهای خوبی را شاهد بوده ام. 

سنگ چاپ که در چند ماه اخیر سه همکاری با مرکز گسترش فیلمنامه نویسی در سریال های «غیر علنی»، «در قصه ها زندگی می کنند» و «بیمار استاندارد» داشته است درباره وضعیت و نگاه این مرکز تازه تاسیس گفت: من به طور کاملا اتفاقی در ۶ ماه اخیر سه همکاری با مرکز گسترش فیلمنامه نویسی داشته ام و در واقع همه همکاری هایم معطوف به این مجموعه بوده است. به نظرم مرکز گسترش فیلمنامه نویسی با تاکید بر ساخت سریال ها با فیلمنامه های آماده گامی نو و موثر در نظام تولید آغاز کرده است. از طرفی متن هایی از طرف این مرکز به من رسید که فراتر از سطح معمول و مرسوم سایر کارهاست و به نظرم همین ویژگی عوامل و دست اندرکاران سریال ها را وادار می کند تا سطح دانش و کیفیت کار خود را بالا ببرند. امیدوارم این اتفاق خوشایند استمرار داشته باشد.

«بیمار استاندارد» سریال نوروزی شبکه یک بود که به قلم بهرام توکلی و کارگردانی سعید آقاخانی توسط مسعود ردایی در مرکز گسترش فیلمنامه نویسی رسانه ملی تهیه شد.