راز محبوبیت سریال «یوسف پیامبر(ع)» در چیست؟

همان‌طور که در قرآن هم آمده، سوره یوسف احسن القصص است و طبق آنچه خداوند متعال در آن قرار داده، بهترین قصه‌هاست. اما به تصویردرآوردن بهترین قصه خود ملزوم ابزار انسانی است که شاید نتواند حق مطلب را در این باره ادا کند. اما سرانجام این زنده یاد «فرج الله سلحشور» بود که جسارت به خرج داد و با نگارش فیلمنامه این داستان قرانی کمر همت به تولید آن در قالب سریال بست.

سریال حضرت یوسف(ع) روز 27 خرداد ماه سال 83 کلید خورد و پس از گذشت 1129 روز، تصویربرداری این مجموعه روز 27 فرودین ماه سال 86 در شهرک دفاع مقدس به پایان رسید. اولین قسمت آن نیز روز 7 تیر سال 87 برای اولین بار از شبکه یک سیما پخش شد. آغازی که طوفانی ادامه‌دار را در پی خود داشت.

حالا 7 سال از اولین پخش سریال گذشته و مجموعه «یوسف پیامبر(ع)» چندین بار از شبکه‌های مختلف ایرانی و خارجی پخش شده است. حتی این روزها شبکه آی فیلم این مجموعه را برای سومین بار به روی آنتن برده و در حال پخش است. اما نکته جالب اینجاست که هنوز هم که هنوز است مخاطبان بسیاری به تماشای این سریال می‌نشینند. کما اینکه در حال حاضر نیز علی‌رغم پخش سریال‌های دیگر از شبکه‌های سراسری، مجموعه یوسف پیامبر(ع) گوی رقابت را از سایر سریال‌ها ربوده و مخاطبان هر شب منتظر تماشای آن هستند.

اما برای اینکه مشاهدات عینی ما مبنی بر استقبال بسیار مخاطبان از این اثر، به سراغ شبکه آی فیلم‌می‌رویم. مسئولان این شبکه هم این موضوع را تصدیق کرده و البته اعلام می‌کنند که این سریال روزانه حدود 30 هزار پیام از سوی بینندگان آن هم فقط به شماره پیامکی 23011623 دارد.

البته بینندگان داخل کشور به دو شماره دیگر که برای بینندگان عرب زبان و انگلیسی زبان تعیین شده نیز مراجعه می‌کنند که علت آن هم اختلالات ناشی از کثرت تماس‌های تلفنی است. پس از آن هم آی‌فیلمی‌ها تصمیم گرفتند 2 شماره روابط عمومی سازمان را هم اضافه کنند و در حال حاضر تعداد زیادی از مخاطبان به آن شماره‌ها مراجعه می‌کنند.

در کنار این 3 شماره، طبق اعلام مگفا سامانه شرکت مخابرات، بینندگان ای فیلم فارسی، روزانه به طور متوسط تعداد 21 هزار و پانصد پیام مکتوب جداگانه هم برای سامانه پیام کوتاه شبکه ای فیلم فارسی 3000098 ارسال کرده‌اند.

با توجه به تعداد پیام‌های دریافتی در سایر زیرساخت‌های ارتباطی شبکه اعم از گروه‌های اجتماعی و فضای مجازی و... آی فیلم هر روز در حدود 60 هزار تماس تلفنی و پیام مکتوب از بینندگان داخلی دریافت می‌کند.

 سریال «یوسف پیامبر(ع)» نه تنها در ایران بلکه در سراسر دنیا نیز مخاطبان پروپا قرصی دارد و تا به حال از شبکه‌های مختلف کشورهایی نظیر افغانستان، تاجیکستان، تونس و .. بارها بازپخش شده و همچنان هم مخاطبان آن را با اشتیاق دنبال می‌کنند. این در حالی است که سریال‌های خارجی و البته پرزرق‌ و برق‌تری نیز از کشورهای مختلف و ححتی در داخل ایران پخش می‌شود، اما آخرین ساخته زنده یاد سلحشور همچنان در صدر جذب مخاطبان است و در کشورهای بسیاری ایران را با اسم یوزارسیف می‌شناسند.

در ادامه نمونه کوچکی از پیام‌های انبوهی که مخاطبان درباره این سریال به آی فیلم فرستاده‌اند، می‌بینید: