کمپانی انیمیشن‌سازی خالقان کلاه قرمزی

خالقان «کلاه قرمزی» یعنی ایرج طهماسب و حمید جبلی امسال از یک طرف مقدمات تولید نسخه سینمایی تازه ای از این مجموعه با نام «کلاه قرمزی و دوستان» را فراهم کرده و از طرف دیگر یک استودیوی انیمیشن به راه انداخته اند.

 

این استودیوی انیمیشن سازی  HYH نام دارد که با همکاری گروهی از انیماتورهای ایرانی، اولین انیمیشن‌های رئالیستی و ۳D خاورمیانه را تولید کرده است.

 

استودیوی انیمیشن HYH نزدیک به دو سال است که تاسیس شده و تاکنون در سکوت خبری به فعالیت پرداخته است. اولین نکته جالب درباره این‌ استودیو این‌ است که تیم معروف «کلاه قرمزی» موسسان آن هستند؛ حمید جبلی و ایرج طهماسب به عنوان کارگردان هنری و نویسنده در این آثار حضور دارند و حمید مدرسی نیز مثل همیشه تهیه‌کنندگی را بر عهده گرفته است.

 

البته نفر چهارم این گروه نیز یاشین نهانی است که تحصیلات خود را در زمینه انیمیشن، خارج از ایران گذرانده و به عنوان کارگردان در تمام آثار این استودیو حضور دارد.

 

شعار این استودیو  استفاده از نیروی با استعداد ایرانی است و تمام عوامل این استودیو از بین فعالان هنر انیمیشن و انیماتورهای ایرانی انتخاب شده‌اند که برای دعوت بسیاری از آن‌ها کمپانی HYH دست به استعدادیابی زده است.

 

همچنین، بسیاری از انیماتورهای ایرانی خارج از کشور نیز نسبت به همکاری با HYH اشتیاق نشان داده‌اند و این همکاری‌ها تولید انیمیشن‌هایی باکیفیت بالا را ممکن کرده است.

 

تولید انیمیشن «گلستان» سعدی

 

با همکاری این انیماتورها، استودیوی انیمیشن HYH اولین انیمیشن رئالیستی ۳D  خاورمیانه را با نام «گلستان» و بر اساس داستان‌های کهن سعدی، تولید کرده که تاکنون حدود بیست دقیقه از آن آماده شده است. در این انیمیشن مثل بسیاری از آثار روز دنیا از تکنیک فضاسازی سه‌بعدی استفاده شده و برای دیدن آن باید از عینک‌های مخصوص استفاده شود.

 

از دیگر تولیدات این استودیو می‌توان به انیمیشین ده دقیقه‌ای «آخرین تار» اشاره کرد که به تازگی در جشنواره فیلم مراکش از میان ۳۰۰۰ اثر شرکت کننده، جزو صد فیلم برگزیده شده است. در تولید این انیمیشن یاشین نهانی نویسندگی و کارگردانی، ایرج طهماسب مجری طرح و حمید جبلی کارگردانی هنری را بر عهده داشته است.

 

تولید دیگر این کمپانی، انیمیشنی به نام «آبی و سیاه» است که موضوع آن به کمبود آب در دنیا بر می‌گردد. در این انیمیشن نیز نویسندگی و کارگردانی را یاشین نهانی برعهده داشته و ایرج طهماسب به عنوان مجری طرح و حمید جبلی به عنوان کارگردان هنری حضور داشته‌اند.

 

البته این استودیو در تدارک تولیدات تازه‌ای است و احتمالا در آینده وارد تولید فیلم سینمایی در این حوزه نیز خواهد شد. هنوز خبری از عرضه این تولیدات به بازار نشده است.