حیایی:مجبور شدم به عالم موسیقی پای بگذارم

برنامه ساعت 25 این هفته با پرداختن به موضوع «ورود بازیگران به عرصه موسیقی و خوانندگی» میزبان بهروز صفاریان و امین حیایی دو تن از هنرمندان عرصه سینما و موسیقی بود.

 

بهروز صفاریان آغازگر این بحث بود؛ وی با اشاره به اینکه ورود به مقوله خوانندگی، وسوسه ای برای همگان محسوب می شود، اظهار کرد: علاقمندی به حضور در این وادی برای تمامی آدم ها وجود دارد و تنها به حوزه بازیگری، سینما و اهالی ورزش محدود نمی شود، علاقه ویژه ای نسبت به آن وجود دارد که مابین بحث حتما به آن اشاره خواهم کرد که دلیل آن چه می تواند باشد چه به لحاظ روانشناسی و چه به دلیل وجود مسائل دیگر...

 

مخالف ورود هنرمندان به حوزه های دیگر نیستم

 

وی افزود: من در کل مخالف اینکه هنرمندان بخواهند به حوزه های دیگر ورود پیدا کنند نیستم چه بسا که می تواند اتفاقات خیلی خوبی هم رقم زند که از نمونه های خارجی آن می توان اسم برد که بسیار موفق هم بوده اند مثل فرانک سیناترا که در هر کدام از مواردی هم که حضور داشته بسیار موفق بوده و ایجاد تحول کرده است. این کار درواقع مستلزم رعایت سلسله مراتبی است که باید طی شود و دانسته ها و اشرافی که به هر دو طرف باید وجود داشته باشد تا با یک مدیریت درست برای ورود به عالم موسیقی صورت بگیرد.

 

این آهنگساز تصریح کرد: من مخالف آن نیستم اما با این مخالفم که با وجود فضای به هم ریخته موسیقی در کشورمان عده ای فکر می کنند می توانند از این فضای به هم ریخته استفاده کرده و وارد موسیقی شوند و از حداقل هایی هم که باید برخوردار باشند چشم پوشی می کنند. بعضا بدون اطلاعات و اشراف لازم نسبت به فضاهای اینچنینی و بدون مدیریت یا مشاوره های درست وارد این عالم می شوند که من شخصا با این مسئله مخالفم، چه بسا سوپراستارهایی هم که به این بحث ورود پیدا کردند فضای خوب و اتفاقات خوبی را رقم نزده اند و مردم هم آنقدر که آن شخص را در نقش قبلی پذیرفته اند در نقش موسیقایی قبول ندارند. فکر می کنم برای ورود به هر حوزه ای علم کافی، مدیریت کافی و نگاه دقیق لازم است که وجود داشته باشد.

 

در ابتدا مجبور شدم به عالم موسیقی و خوانندگی پای بگذارم

 

امین حیایی در این خصوص اظهار کرد: من در حقیقت مجبور شدم به عالم موسیقی و خوانندگی پا بگذارم و دست خودم نبودم، در یک فیلمی بازی می کردم به اسم «بوی بهشت» و نقش یک خواننده ای را داشتم که باید می خواندم. همان جا با دکتر چراغعلی که آهنگساز کار بودند تمریناتی را شروع کردیم و روی قطعاتی که ایشان آماده کرده بودند کار می کردیم و من در استودیو تمرین می کردم و سعی داشتم که بتوانم خوب بخوانم. پس از اینکه آن کار تمام شد به پیشنهاد پدرام مرندی استارت یک آلبومی را زدیم به اسم آلبوم «کویر» و گروه باران را تشکیل دادیم. وقتی دیدم کار جدی ست یک دوره سولفژ رفتم و کلاس های آن را گذراندم و سعی کردم رو صدایم جدی تر کار کنم و به صورت حرفه ای بتوانم این کار را انجام دهم ولی سال ها طول کشید و حتی آلبومی هم که به اسم «کویر» بیرون آمد می دانستم نقطه ضعف هایی داشتم و خودم حس می کردم نسبت به بقیه خیلی ضعیف تر بودم.

 

وی افزود: همان ها باعث شد باز روی بخش خواندن تلاش کنم تا بتوانم به یک تبحری دست پیدا کنم که حداقل یک اجرای خوبی داشته باشم. بعد از آن آلبوم دیگر قطعه ای را اضافه نکردم و تنها سعی داشتم بر روی صدایم کار و تمرین کنم، تا اینکه باز یک آلبوم موسیقایی را شروع کردم و شعرهای آن را خودم آماده کردم و موسیقی های آن را هم با برادر خانمم آرش خوش خلق آماده کردیم تا به صورت آلبوم روانه بازار موسیقی شود اما طی مشورت هایی که با دوستان داشتم تصمیم گرفتیم کار را به صورت نمایش ترکیبی که از فرم و کلیپ و موسیقی ایجاد می شد اجرا کنیم که «قحطی نور» نام گرفت و کلا در قالب نمایش ارائه شد و به صورت آلبوم موسیقایی بیرون نیامد. در ادامه دو تک ترک هم کار کردم که یکی از آن ها را شب سال تحویل در شبکه دو اجرا کردم دیگری هم کاری بود که با پدرام نصیری صحبت کردیم تا باهم در قالب آلبوم جمع آوری کنیم ولی مشکلاتی برای ایشان پیش آمد که نتوانست همکاری کند و همان یک قطعه از ما بیرون آمد و اتفاق دیگری رخ نداد ولی باز در حال جمع آوری قطعات هستم تا بتوانم به صورت یک آلبوم آن ها را منتشر کنم.

 

ورود به خوانندگی بدون اشراف می تواند باعث نابودی آن بازیگر شود

 

صفاریان بیان کرد: اگر در مورد خوانندگی از تمام خوانندگانی که موفق هستند سوال بکنید حتما این را خواهند گفت که کارشان یک ریشه در کودکی داشته است. الان به صورت بیولوژیکی هم به این رسیده اند که تاثیراتی از قدیم وجود دارد که ما  امروز در استعدادیابی ها هم از آن استفاده می کنیم؛ بچه ها را از سنین کم مورد ارزیابی قرار می دهند تا ببینند چقدر استعداد دارند تا بتوانند روی ان ها کار بیشتری انجام دهند و این باعث می شود آن ها خودشان را پیدا کنند و یواش یواش به رشد و موفقیت برسند.اما در مورد بازیگری واقعیت این است که این روند وجود نداشته است و شاید بتوان گفت در اکثر موارد یک بازیگر به دلیل چهره یا ویژگی های ظاهری تازه درسن بالای 20 سالگی توانسته خود را در جامعه سینمایی مطرح کند و اکادمیک هم وارد نشده و ستاره هم بشود، که این البته کلی نیست و یک مثال است که عنوان کردم.

 

وی ادامه داد: یک نفر که به شهرت در خوانندگی می رسد باید یک ریشه و تخصص داشته باشد موسیقی و خوانندگی یک تخصص است و من موافق این هستم که بازیگرانی که دارای یک شهرت عمومی هستند می توانند هم به لحاظ بعد تجاری و هم بعد دلی که دوست دارند در عرصه موسیقی هم خودشان را محک بزنند به آن وارد شوند چراکه نه، اما این اگر بدون اشراف کامل به این موضوع باشد می تواند یک نابودی برای آن بازیگر محسوب شود و یک تمسخر طولانی مدت برای آن شخص ایجاد کند که خیلی وقت ها در مورد بعضی از همکاران مان ایجاد شده است. شاید اگر یک قانون و یک مدیریت در حوزه موسیقی ما وجود داشت که ندارد این اتفاق به این شکل نمی افتاد که هرکسی با حداقل هایی که دارد و با تنها یک شهرت نسبی یا زیاد بتواند وارد این حوزه بشود و خود را محک بزند و حتی یک آلبوم هم منتشر کند. نیاز هست حتما یک متخصصی وجود داشته باشد که او را محک بزند.

 

بهروز صفاریان تاکید کرد: من می خواهم از کسانی که دارای شهرت هستند یک خواهشی بکنم حداقل اگر چنین نظارتی وجود ندارد خودمان به این موضوع و این محدودیت ها احترام بگذاریم و به قوانین این حوزه احترام بگذاریم قبل از اینکه لطمه آن به خودمان برگردد که من اطمینان دارم قطعا لطمه این موضوع اول به خود این هنرمند باز می گردد.

 

 کار که خوب باشد همه حتی همکاران موسیقی هم حمایت می کنند

 

 در اینجا امین حیایی با اشاره به اینکه ورود به هر حوزه ای باید با شرط رعایت احترام و حفظ حرمت ها باشد، گفت: وقتی حریم ها شکسته نشود و من در ورود به خانه هرکسی حرمت آنجا را نگاه دارم و به کسی بی احترامی نکنم مسلما بی احترامی هم به خودم نخواهد شد و چه بسا پذیرایی هم از من بشود و اتفاقات خوبی هم رخ دهد اما متاسفانه این بی احترامی ها باعث می شود که معمولا این اتفاق می افتد که یکسری از دوستان از هم مکدر و دلخور می شوند، ولی واقعیت رعایت همان احترام ها هست. در مورد دوستانی هم که وارد عرصه بازیگری می شوند این اتفاق می افتد و ما می دانیم تجربه کار هم نداشته اند اما با آن ها مثل یک مهمان برخورد می کنیم و من خودم به شخصه سعی می کنم کمکش کنم که اتفاقی که می خواهد رخ دهد، در کار موسیقی هم همین طور است ما وقتی با یک درایت و آمادگی درست و پیشینه خوب و تمرینات مداوم وارد شویم مطمئنا اگر کار خوب باشد همه حتی همکاران موسیقی هم حمایت می کنند و کمک می کنند ولی مطمئنا کار اگر خوب نبوده و ضعیف بوده حرف هایی هم برایشان در آمده است.

 

وی ادامه داد:  نقدهایی که می شود وسیله ای هستند که به گوش آن شخص برساند که اگر ضعیف کار کنی به خودت آسیب می زنی و حداقل آن وجهه قبلی خودت را خراب نکن، شاید بازیگر خوبی بوده ای که با خوانندگی به آن هم لطمه می زنی. من خودم به شخصه در خواندن ترسم همیشه از این بابت بود و هیچوقت سعی نمی کردم سریعا آلبوم بیرون بدهم و کار منتشر کنم چراکه می دانستم هنوز آنقدری که تجربه در کار بازیگری داشته ام در خوانندگی ندارم  باید به آن تجربه ای که نیاز هست برسم هر روز تمرین کنم و بخوانم. زمانی که من در خانه بی کار هستم دائما در حال تمرین موسیقی هستم با ساز شروع می کنم به نواختن با درام، پیانو و گیتار و سعی می کنم با این مقوله زندگی کنم که اگر هم قرار است کاری ارائه کنم کاری باشد که به وجهه بازیگری من لطمه نزند. فکر می کنم این تلاش اگر در همه دوستان باشد فرق نمی کند اگر با یک پشتوانه درست و درایت وارد این عرصه شوند خیلی هم تحسین برانگیز می شوند.

 

بازیگری را سراغ ندارم که در ورود به عرصه موسیقی موفق بوده باشد

 

بهروز صفاریان خطاب به امین حیایی گفت: شما در این خصوص بازیگری را سراغ دارید که وارد این عرصه شده باشند و موفق عمل کرده اند؟

 

حیایی اظهار بی اطلاعی کرد و صفاریان ادامه داد: من که سراغ ندارم. من این حق را برای هرکسی متصورم که یک کاری را تولید بکند و خود را در این کار محک بزند ولی کسی را که موفق بوده باشد به خاطر ندارم.

 

حیایی افزود: من فکر می کنم نیت هرکسی هم مهم است اینکه به چه دلیل می خواهد خود را در عرصه موسیقی محک بزند، اگر واقعا نیت این است که دل مردم را شاد کند یا می خواهد حرکت جدیدی در موسیقی انجام دهد یا می خواهد حرفی را از دلش به زبان موسیقایی بزند که همیشه حرفی که از دل برخاسته است بر دل هم می نشیند خوب است و همه اینها دست به دست هم می دهد تا اتفاقی که باید رخ دهد. من خودم همیشه آنچه که از دلم برآمده به شکل موسیقی در آمده و توانستم کار کنم.

 

صفاریان در این خصوص گفت: آیا این کار خوبی است که هنرمندی که اشتهار زیادی در اجتماع دارد بخواهد فقط به بهانه اینکه حضور خود را بفروشد و سالن کنسرت را پر کند وارد این عرصه شود؟ من در عرصه تئاتر خیلی کمتر دیده ام کسی وارد خوانندگی شود چراکه ارتباط سینه به سینه و دریافت نوازش هایی که از مردم نزدیک دارند شاید بیشتراغنای شان کرده و شاید یکی از دلایل روانشناسی این موضوع این باشد ولی آیا شما اعتقاد دارید به اینکه یک هنرمند از اشتهار خود استفاده کند و بگوید من می خواهم این استفاده را داشته باشم و آلبومی را هم منتشر کنم و چنین حضوری را داشته باشم؟ فکر می کنم این اتفاق خیلی وقت ها رخ می دهد.

 

 در موسیقی حتما باید با یک پیشینه یا کار خاص وارد شد

 

حیایی اشاره کرد: نه قطعا چنین کاری درست نیست، در عرصه بازیگری این اتفاق زیاد رخ می دهد که در نقش ها و فیلم های گوناگون حاضر می شوی تا تجربه کسب کنی برای کارهای بعدی و بهتر شدن و پیشرفت کردن در آینده ولی در موسیقی نمی تواند چنین اتفاقی رخ دهد و حتما باید با یک پیشینه و یک کار خاص وارد شد تا دیده بشوی و موفق باشی.

 

صفاریان تاکید کرد: من تحقیق ومطالعه ای راجع به این موضوع داشتم که بحث نوازش گرفتن هنرمند از جامعه و مخاطبانش بود می خواهم بگویم ورود بازیگران به عرصه خوانندگی یک دلیلی دارد آن هم اینکه بازیگران خیلی اوقات مجبورند در نقش های مختلف حضور پیدا کنند و درواقع شاید آن نوازشی که باید را از جامعه نمی گیرند و تنها یک اشتهاری برایشان وجود دارد. نوازش هایی که یک بازیگر از جامعه خود می گیرد خوب است و خیلی هم ممکن است لذت ببرد ولی دقیقا ممکن است خودش نباشد و توام با دروغ باشد. موسیقی اگر غیرواقعی باشد و بخواهد دروغ بگوید تاثیر نمی گذارد ولی در سینما خیلی از تصاویر و نقش هایی وجود دارند که غیرواقعی هستند ولی بازی می شوند.

 

تبعیض میان موسیقی و سینما خیلی زیاد است، ما شبکه موسیقایی نداریم

 

وی افزود: بازیگر برون ریزی را دوست دارد همچون یک خواننده ای که یک شعری را انتخاب می کند و یک موسیقی را می سازد و دوست دارد آن را بیرون بریزد و به جامعه خود انتقال دهد و آن احساسات را دریافت کند. شاید یکی از دلایل اصلی ورود به عرصه خوانندگی همین موضوع باشد که من آن را مطالعه کرده ام و منبع موثقی هم دارد. اگر امکانات موجود و تبعیضی که بین سینما و موسیقی وجود دارد و امکاناتی که در سینما هست و در موسیقی نیست وجود نداشت و این تبعیض نبود شاید شاهد ورود خواننده ها به عرصه بازیگری نیز نبودیم. ما شبکه موسیقایی نداریم و تنها برنامه موسیقی هم که داریم این ساعت از شب است که نصفه از دوستان من این موقع خواب هستند. این نشان می دهد که امکانات برای موسیقی خیلی کم است. ما هیچوقت نتوانسته ایم در تلویزیون که برای خودمان است پای ساز بنشینیم و کارمان را انجام بدهیم ولی در سینما شما توانسته اید پای ساز بنشینید و آزادی کلام هم وجود دارد که در اشعار ما نیست، شاید اگر این فضا در موسیقی محیا بود ورود خوانندگان به سینما هم کمتر بود.

 

 در سینما برخلاف موسیقی همه چیز ساختگی و دروغ است

 

حیایی با بیان اینکه در سینما احساسات بیان نمی شود و بیشتر همه چیز ساختگی و دروغ است، گفت: در سینما هم نمی شود خیلی از حس ها را گفت چون سینما یعنی دروغ و یک دروغی را نشان می دهد چون همه چیز ساختگی ست و ما در آن بازی می کنیم ولی واقعیت در اجرای زنده ای است که برای مردم می خوانی یا تئاتری که زنده اجرا می کنی. در کار «قحطی نور» کلام درونی من بود که همه اشعار را خودم نوشته بودم و وصف حال خودم بود و اتفاقاتی بود که در 15 سال به آن فکر می کردم و فلسفه ای که در ذهنم بود و دوست داشتم به صورت یک کار درش بیاورم روی آن شعر و ترانه گذاشتیم موسیقی اضافه شد و تنظیم هایی صورت گرفت و اتفاقی شد که نمایش موزیکال نام گرفت، منظور من همین خلق اتفاق خاص است.

 

وی عنوان کرد: اگر قرار باشد بین اینهمه خواننده خوب و حرفه ای که از بچگی زحمت کشیده اند و موفق پیش می روند کارکنی و وارد این عرصه شوی خیلی سخت است و باید تمام تلاش مان را بکنیم. من از همکاران عزیزم می خواهم که اگر واقعا می خواهند وارد این عرصه بشوند حتما جوری بیایند که بتوانند موفق عمل کنند و به کار قبلی شان هم لطمه ای وارد نشود.    

 

در اینجای برنامه میزگردی در خصوص موضوع برنامه با حضور میثم یوسفی ترانه سرا و روزنامه نگار و بابک ریاحی پور موزیسین پخش شد و برنامه با ادامه گپ و گفت امیر حسین مدرس و بهروز صفاریان و امین حیایی ادامه یافت.

 

امین حیایی با تاکید بر اینکه یک بازیگر باید از حرفه های دیگر نیز آگاهی داشته باشد، اشاره کرد: هر بازیگر حرفه ای باید آگاهی به حرفه های دیگر نیز داشته باشد چراکه وقتی قرار است نقش های گوناگونی را ایفا کند باید بتواند نسبت یه آن ها آگاهی داشته باشد. خود من در جایی که نقش یک شیشه گر را ایفا می کردم قبل از ضبط پلان چند ساعتی روند کار آن شیشه گر را یاد گرفتم و بعد برای ضبط آماده شدم در صحنه ای هم ممکن است بخواهم پیانو بزنم که باید در آنجا آن نوازندگی را فراگرفته باشم.

 

 هر صدایی می تواند یک اتفاق باشد

 

صفاریان نیز در این خصوص اظهار کرد: هر صدایی ممکن است اگر خود را پیدا کند بتواند خواننده شود، خیلی وقت ها در تاریخچه موسیقی ما دیده ایم اشخاصی را که تا قبل از اینکه متولد بشوند کسی فکر نمی کرد چنین کسی با چنین صدایی بتواند خوانندگی کند مثل محسن چاووشی دوست عزیز خودم که هنوز خیلی از دوستان فکر می کنند محسن چاووشی صدایش کامپیوتر است در صورتی که نه، ما این چند کاری که با هم این اواخر ضبط کردیم خیلی خوب و ماهرانه هم خواند، این صدا شاید هیچ وقت نخواسته مثل محمد اصفهانی بخواند. اگر هر کسی خود را پیدا کند و بخواهد دقیقا سبک خود را ادا کند چراکه نه، هر صدایی می تواند اتفاق باشد و هر احساسی می تواند از درون انسان انعکاس یابد.   

 

وی درخصو ص ضروریات و ویژگی های اصلی برای ورود به عرصه موسیقی و خوانندگی عنوان کرد: یک آدم باید اول خودش را پیدا کند و بداند که قرار است چه چیزی بخواند و چه ایدئولوژی ای دارد. باید با نخبگان این کار وارد مذاکره شود و حداقل مشورت کند و کمی از فضا آگاه باشد. من ادعا ندارم امروز ساز زدن و گذراندن دوره های سولفژ و ... خیلی ضروری ست امروز دیگر اینها خیلی حیاتی نیست. ممکن است خیلی از خوانندگان معروف ما ساز زدن بلد نباشند ولی به قضیه خواندن کاملا اشراف دارند. تعامل هنرمندان باهم و گپ و گفتشان با یکدیگر باعث می شود خود را پیدا کنند حتی دغدغه ها و نگاه شان را بیان کنند، آهنگساز به خواننده حرفه ای هم جهت می دهد و کمک می کند پس یک خواننده حتما باید با آهنگساز در تعامل باشد. اما شاهد بوده ایم که این تعامل وجود نداشته و برآیند کارها هم مثبت نبوده و استقبالی هم از سوی مردم نشده است.

 

 همه چیز دستخوش سرعت شده است

 

امین حیایی در این خصوص ادامه داد: در بازیگری هم همین متد وجود دارد تا جلوی دوربین نرویم نمی توانیم کار کنیم در موسیقی کاری که آهنگساز با خواننده می کند و در سینما کاری که دوربین و کارگردان با ما می کند تجربیات زیادی به ما می دهد. من اولین بار که برای کار آقای چراغعلی به استودیو رفتم واقعا نمی دونستم چکار باید بکنم همه اینها براساس تجربه به دست می آید.امروز یک اتفاقی که رخ داده سرعت زمانه بالا رفته است و همه عجله دارند کار منتشر کنند، آلبوم بیرون بدهند و آلبوم بعدی... در صورتی که اگر یک قطعه ماندگار و به یادماندنی بیرون بدهیم از چندتا آلبوم که هیچ وقت شنیده نشود بهتر است.

 

در اینجا بهروز صفاریان از امیرحسین مدرس درخصوص دغدغه و نگاهش در ورود به عرصه خوانندگی سوا ل کرد و وی گفت: من خیلی علاقمند به آواز ایرانی بودم و هستم و در حد و اندازه خودم ردیف را گذراندم و سعی کردم آگاهی پیدا کنم. هیچ موقع نیامدم بگویم چون بازی کرده ام الان بیایم تیتراژ فیلم ها و سریال ها را بخوانم، نه اینطور نبوده است. من به بازیگری یک نگاهی داشته ام و به موسیقی هم یک شکل دیگری نگاه کرده ام هیچوقت نخواسته ام از هرکدام برای دیگری بهره ببرم وقتی بازی کرده ام صرفا بازیگر بوده ام و وقتی موسیقی کار کرده ام سعی کردم فقط موسیقی کار کنم و از چیزی برای دیگری هزینه نکرده ام.

 

 دوست دارم «قحطی نور» را یک بار دیگر راه بیاندازم

 

موسیقی تصویر «تو می تونی» یک کاری از امین حیایی که در برنامه سال نو شبکه دو اجرا کرده بود پخش شد و بحث با توضیحات این بازیگر و هنرمند در خصو ص این اثر ادامه پیدا کرد. وی گفت: این کار را در استودیو پاپ با دوست عزیز ابوالفضل شفیعی عزیز و گروهشان که همان گروه موسیقی خندوانه هستند همکاری کردم و این کار ضبط شد ویک شب بعد در استودیو خوانده شد.

 

حیایی ادامه داد: دوست دارم «قحطی نور» را یک بار دیگر راه بیندازم که پیام خیلی زیبایی دارد، پیام آن صلح جهانی ست که درواقع چگونه در ریشه آفرینش و بطن آفرینش که رابطه بین خدا و شیطان و انسان است اتفاق می افتد که این صلح وقتی بین آن سه برقرار شود درواقع کل دنیا به صلح می رسد که این صلح را انسان می تواند در درون خود به وجود آورد و به جامعه و محیط اطراف هم انتقال پیدا می کند. انشاالله این اتفاق هم رخ می دهد.

 

صفاریان در پاسخ به اینکه آیا تا به حال برای یک هنرمند بازیگر آهنگسازی کرده است یا خیر، بیان کرد: من دوستان خیلی زیادی دارم و حرف های زیادی هم در این خصوص زده شده ولی هیچوقت به مرحله ای نرسید که جدی صحبت بشه ولی همکاری ای در یک کنسرت تئاتر داشتم که روزهای آخر اسفند دوسال پیش اجرا شد، همراه با اشکان خطیبی که جای خیلی درستی هم انتخاب شد و خیلی خوب هم اجرا می کرد و شاید خیلی از انتقادهایی که به آلبومش و نحوه خواندنش در آلبوم می شد در آن کار کاملا برعکس بود و خیلی مورد توجه و استقبال قرار گرفت  و این نتیجه تعامل و همکاری ای بود که بین ما صورت گرفت و کار خیلی خوبی هم شد.

 

امین حیایی نیز در پایان خاطر نشان کرد: من هم به همه جوانان عزیز که علاقمند هستند و دوست دارند این مسیر را بیایند، بازیگر شوند، خواننده شوند و به شهرت برسند و ...می گویم که آن صبر لازم را داشته باشند و مشورت کنند با متخصصان آن رشته که می خواهند واردش شوند چون مطمئنا ان ها می توانند راهنمایی شان کرده و کامل شان کنند تا در نقطه اوج لغزش نداشته باشند و ماندگار بمانند و ما هم به آن ها افتخار کنیم.