متن و حاشیه افتتاحیه نمایشگاه کتاب تهران

بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب صبح امروز با حضور رئیس جمهور افتتاح شد.

اولین بار است در شهرآفتاب نمایشگاهی برگزار می‌شود و آنهم از جنس یار مهربان، اما برای مراسم افتتاحیه ناهماهنگی‌ها به اوج خود رسید.

هرچند هنوز هم چیدمان غرفه‌ها توسط ناشران در حال انجام است و نمایشگاه رسما کار خود را آغاز نکرده اما مراسم افتتاحیه امروز با ناهماهنگ‌ترین شکل ممکن برگزار شد. به نظر می‌رسد این ناهماهنگی به واسطه حضور تیم تشریفات رئیس جمهور در مراسم بوده باشد.

کارت‌های دعوت بر خلاف آنچه در سال‌های گذشته پیش‌تر ارائه می‌شد اما این‌بار در همان درب ورودی به اصحاب رسانه و مهمانان ارائه می‌شد.

از سوی دیگر راه‌های ورود به مجموعه شهرآفتاب مسدود بود و برای مراجعان آن مشکلاتی را به سبب مسیر بوجود آورد، از آنجایی که فضای این محیط بسیار وسیع است از این رو طی مسیرهای طولانی تا سالن افتتاحیه مشکلاتی را برای حاضران ایجاد کرد.

محمدرضا شهیدی فرد (که پیش از این نیز در جشنواره فیلم فجر مجری افتتاحیه و اختتامیه آن برای چند دوره بود) اجرای برنامه را برعهده داشت که در ابتدا از برگزاری نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب ابراز رضایت کرد.

در این مراسم علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی با انتقاد به برخی اظهار نظرها پیرامون حضور هرنوع کتابی در نمایشگاه کتاب تهران آن را نادرست خواند و از نظارت‌های محتوایی چند لایه سخن گفت.

جنتی در این مراسم اعلام کرد: به هیچ وجه اینگونه نیست که کتابهای وارد شده به کشور تحت نظارت قرار نگیرند و درهای نمایشگاه به روی هر کتابی باز باشد. همواره نظارت های چند لایه ای وجود داشته و رویکرد وزارت ارشاد هم عرضه کتابهای استاندارد و با کیفیت و علمی است.

قالیباف شهردار تهران دیگر سخنران این مراسم بود که در بخش مهمی از سخنانش ابراز داشت: مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب هم که عملیات اجرایی آن سال 93 شروع شد بیش از 270 هکتار وسعت دارد و در میان مجموعه‌های نمایشگاهی جنوب غرب آسیا بی‌نظیر است که بر اساس تصمیم شورای شهر برای انتقال مکان نمایشگاه به خارج از شهر اما نزدیک شهر، کار احداث آن آغاز شد  و برای گسترش آن هم پیش‌بینی‌های لازم صورت گرفته است.

قالیباف با بیان اینکه ریل مترو منتهی به شهر آفتاب هم روز گذشته افتتاح شده است گفت: این ایستگاه با 25 هزار متر مربع مساحت بزرگترین ایستگاه مترو در تهران است و کار جابجایی بازدیدکنندگان از نمایشگاه را می توان به خوبی انجام دهد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه بیش از 50 درصد مراجعه کنندگان به نمایشگاه کتاب از شهرستان ها می آیند، شهر آفتاب گزینه مطلوبی برای حضور در نمایشگاه کتاب تهران است.

اما رئیس جمهور پس از جنتی و قالیباف در سخنان خود به محورهای مختلف سیاسی و فرهنگی اشاره کرد.

روحانی رئیس‌جمهور با بیان اینکه ما فکر می‌کنیم اقتصاد فقط در صنعت به معنای مصطلح و در بنگاه‌های بزرگ اقتصادی، کشائرزی و خدمات، بانک و بیمه و امثال این‌هاست در حالی که فرهنگ و صنایع مربوط به فرهنگ می‌تواند یک بازار اقتصادی مهم برای یک کشور باشد.

وی با بیان اینکه من بارها در دولت گفتم به وزیر ارشاد هم گفتم نظر من این است باید کارها را به صاحبنظران واگذار کنیم این کتاب خوب است یا بد قابل چاپ هست یا نیست به انجمن نویسندگان و ناشران واگذار کنیم.

روحانی ادامه داد: امروز زمانی است که ما باید به مؤلفین‌مان امنیت و آزادی بدهیم و به ناشرانمان فضای رقابت آزاد و شفاف بدهیم.

رئیس‌جمهور همچنین گفت: آن کسی که دلسوزانه نقادی می‌کند نباید در پیچ و خم کتابش و نوشتارش و شعرش گرفتار شود.

رئیس جمهوری همچنین در ابتدای سخنان خود از این که در جمع اصحاب قلم، فرهیختگان، اندیشمندان و ناشران حضور دارد و این رویداد مهم پس از 29 سال همچنان ادامه دارد ، ابراز خرسندی کرد.

روحانی همچنین از نمایندگان کشورهای خارجی به ویژه رئیس جمهور روسیه که به عنوان کشور دوست و همسایه ما ایران نماینده ویژه خود را اعزام کرده و این کشور مهمان ویژه بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی تهران است.

پس از پایان مراسم افتتاحیه نمایشگاه کتاب نکته جالب حضور فعال کانکس‌های اغذیه فروشی و میوه فروشی بود. این کانکس‌ها در فضایی با رنگ آمیزی زیبا جلوه‌ای دیگر به مجموعه شهرآفتاب داده‌اند.

از «طهران تا تهران» را می‌توان به خوبی با حضور اتوبوس‌هایی از نسل اولیه تا اکنون در شهرآفتاب مشاهده کرد. اتوبوس‌هایی بعضا دو طبقه و یا حتی یک طبقه آنهم قدیمی...

در مسیر پشت درب سالن‌ها جالب‌ترین بخش و موضوع مشاهده می‌شود با وجود اینکه نمایشگاه کار خود را رسما فردا از ساعت 10 صبح آغاز می‌کند اما برخی از علاقه‌مندان به کتاب پشت درهای برخی سالن‌ها گرد آمده بودند و به گفته خود تصورشان این بود می‌توانند از نمایشگاه امروز بازدید داشته باشند.

برخی از دانشجویان شهرستانی که گروهی وارد شهرآفتاب شده بودند هم با پرس و جو متوجه شدند نمایشگاه فردا به روی علاقه‌مندان گشوده می‌شود.

در آیین افتتاحیه بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ناشران برگزیده سال 94 تقدیر شدند.