واکنش حداد به سخن جنجالی مدیر خانه کتاب

غلامعلی حدادعادل در حاشیه بازدید از نمایشگاه کتاب در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: کتابخوانی یک تربیت است و تربیت یک امر تدریجی است، از این رو کتابخوانی باید از دوران مدرسه شروع شود، چرا که اگر ملتی در دوره تحصیل عادت به کتابخوانی پیدا نکند در بزرگسال به سختی می‌تواند به آن عادت پیدا کند.

وی ادامه داد: راه اصلی رسیدن به یک جامعه کتابخوان این است که معلمان ما خودشان کتابخوان باشند و شیوه آموزش آنها طوری باشد که دانش‌آموزان تشویق به کتابخوانی شوند.

نماینده مردم تهران در مجلس در پاسخ به سوالی مبنی بر حضور سایر مدیران در نمایشگاه کتاب به منظور ترویج کتابخوانی، افزود: مدیران کشور چون تصمیم گیرنده هستند هر چقدر با واقعیتی به نام کتاب آشنا شوند در تصمیمتشان تأثیر مثبتی خواهد داشت.

حداد عادل در پاسخ به سوالی مبنی بر اظهارات مدیر خانه کتاب در ارتباط با اینکه نویسنده‌های داخلی حرف جدیدی برای مخاطبان ندارند، بیان کرد:‌ هر کسی آزاد است که اظهارنظر کند و حتما وی همه کتاب‌های نویسندگان ایرانی را خوانده‌ است که اینطور اظهارنظر کرده، ولی چون شخصاً همه کتاب‌های نویسندگان ایرانی را نخواندم نمی‌توانم در این زمینه اظهارنظر کنم.

وی با بیان اینکه چطور ممکن است که درهای رحمت الهی بسته شده باشد و دیگر فکر تازه‌ای به ذهن ملت ایران نرسد، اظهار داشت: روی سکه دیگر این حرف این است که اگر بخواهیم فکر تازه‌ای پیدا کنیم باید به فرنگی‌ها رجوع کنیم و من نمی‌دانم بر چه مبنایی این سخن زده شده است اما خود من چنین نظری ندارم.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در پاسخ به سوالی مبنی بر برنامه‌های بنیاد سعدی با توجه به مهمان ویژه بودن روسیه در نمایشگاه کتاب تهران، گفت:‌ ما در روسیه فعال هستیم و آنجا در رایزنی فرهنگی ایران بخش خاصی برای زبان فارسی ایجاد شده و چند ماه پیش که من از روسیه بازدید کردم به من خبر دادند که روسیه مهمان ویژه است و حتماً از غرفه روسیه بازدید خواهم کرد و یکی از همکاری‌های خوب ما با مسکو در حوزه زبان فارسی است.

حداد عادل درباره بحث تخلف دولت در انتخابات و همچنین ماجرای مینو خالقی گفت: مجلس اینده باید در این مورد نظر بدهد نه مجلس فعلی ولی شورای نگهبان تصمیم گیرنده است.