فریب مخاطب با کتاب‌های قدیمی+تصاویر

در حالی چهارمین روز از نمایشگاه کتاب را در بخش های مختلف پشت سر می‌گذاریم که پس از اطلاع رسانی از جمع آوری کتاب‌ های لاتین و عربی که ضوابط نمایشگاهی را رعایت نکرده بودند این بار تخلفاتی را در بخش ناشران داخلی و سالن عمومی و دانشگاهی شاهدیم.

این گزارش اضافه می‌کند بر اساس ماده 8_2 جزوه مقررات ناشران داخلی: عرضه و فروش کتاب افست در نمایشگاه در صورتی مجاز است که علاوه بر دارا بودن مجوز وزارت ارشاد، ناشر اصلی یا نماینده رسمی آن کتاب را در نمایشگاه عرضه نکرده باشد.

اما با توجه به تخلفات حادث شده مشاهده می شود که برخی غرفه ها از سوی ناشران به توزیع کنندگان اجاره داده شده است. این غرفه ها که تعداد آنها هم کم نیست به عرضه راحت آثار اینگونه می پردازند.  سال گذشته هم ارشاد اقدام به تعطیلی و محرومیت تعداد قابل توجهی از این غرفه‌ها نمود اما در نهایت با پادرمیانی برخی و وعده کنترل بیشتر در سال آینده، در مورد عده‌ای اغماض شد؛ لیکن مع‌الاسف کمیته ناشران داخلی نه تنها تمهیدی برای کنترل این موضوع نیندیشده، بلکه تاکنون واکنش روشنی هم نسبت به مهار این تخلفات گسترده نداشته است، در جایی که غرفه‌ها و سالن‌های یاد شده توسط تشکل‌های نشر اداره می‌شود و قاعدتا کشف و شناسایی این غرفه‌ها توسط ایشان به هیچ وجه کار دشواری نیست و این موضوع قدری عجیب و جای تامل است، چرا که علاوه بر نقض قوانین نمایشگاه، چشم‌پوشی و تغافل نسبت به این تخلفات دقیقا تضییع حقوق همان ناشرینی است که تشکل‌ها وظیفه حمایت از حقوق ایشان را دارند و امسال هم به راحتی غرفه ها با قیمت‌های بالا اجاره داده شده و مهمتر اینکه اینگونه تخلفات در نقاط خوش آب و هوای نمایشگاه و بعضا با متراژ های وسیع در حال فعالیت هستند. 

اما سوال اینجاست آیا غرفه‌ها و یا ناشرینی که در حجم وسیع کتب افست ارائه می‌کنند برای همه این عناوین که در مواردی بعضا از هزار عنوان هم تجاوز می‌کند برای تمامی آن‌ها مجوز ارشاد را دریافت کرده‌اند؟ هرچند این طور به نظر می‌رسد که این آثار همگی دارای مجوز نیست اما چرا نظارتی صورت نمی‌گیرد. مثلا در بخش ناشران داخلی ناشری نوپا با چاپ بروشوری محتوی حدود سه هزار عنوان کتاب عنوان می‌کند که با این آثار که منتشر کرده در نمایشگاه حاضر است اما اگر اینگونه باشد آیا ناشر نباید با توجه به تعداد آثارمنتشر ه دارای غرفه‌ای وسیع باشد. پس چرا غرفه این ناشر کوچک است. آیا اصل ماجرا این طور نیست که این تعداد آثار برای ناشر نیست و مجوز ارشاد را ندارد.

عمده کتاب افست عرضه شده توسط ناشر اصلی و یا نماینده اصلی آن  درسالن بین‌الملل در حال فروش و یا عرضه است و به تبع لازم است جلوی عرضه برخی این کتب گرفته شود ودر صورت لزوم با عرضه کنندگان برخورد قانونی صورت گیرد. چرا که حتی در فرض وجود مجوز ارشاد با توجه به این ماده قانونی عرضه این کتب ممنوع است. 

 

هرچند عرضه گسترده این آثار نشان می‌دهد که ارشاد این روزها مجوز دقیقی ندارد اما متاسفانه در موارد زیادی علاوه بر عدم رعایت دو مورد فوق نحوه قیمت گذاری کتاب‌ها نیز محل شائبه و تامل است. چرا که این آثار تفاوت بسیار ناچیزی با کتاب اصلی دارد در حالی که کیفیت چاپی و پشتیبانی ان با نسخه اصل قابل مقایسه نیست و این به نوعی فریب مخاطب است که تصور می‌کند کتاب را با اختلاف قابل ملاحظه‌ای از نسخه اصلی خریده است. 

نکته قابل تامل اینکه در مواردی کتاب افست تهیه شده قدیمی است چرا که در حال حاضر ویرایش‌های جدیدی از ان در بازار امده است اما با کمال تاسف باید عنوان کرد مشاهده شده برخی از عرضه کنندگان نسخه‌های قدیمی‌تر را که کپی و افست نموده‌اند همچنان به عنوان نسخه نهایی کتاب به فروش می‌رسانند. نظر به اینکه برخی از این غرفه‌ها حجم عمده کتابشان را این دست کتب افست تشکیل می‌دهد آیا نباید مشخص شود که اختصاص متراژ و غرفه بر چه اساس صورت گرفته، خصوصا اینکه این افراد مجوز قانونی برای کتب خود نداشته باشند. 

 

تخلفاتی دیگر هم بعضا دیده می شود با توجه به اینکه ناشر اصلی کتاب در نمایشگاه حضور دارد اما کتاب‌هایی دیده می شود که ناشر در کمال تعجب لوگوی انتشارات خود را به جای ناشر اصلی درج نموده است.