آمار منحصر به فرد آثار تاریخی ایران در جهان

اسدالله درویش‌امیری معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌های سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری صبح امروز در جلسه کارگروه گردشگری هشترود با تأکید بر اینکه امروزه صنعت توریسم سهم زیادی در اقتصاد جهان دارد، اظهار داشت: دنیا به‌ خوبی و شایستگی از این صنعت استفاده کرده است و کشورهای دنیا درآمد هنگفتی از صنعت گردشگری داشتند.

وی اضافه کرد: در ایران بیش از یک میلیون مکان تاریخی داریم که در هیچ کجایی دنیا این عدد را صاحب و مالک نیستند و از این تعداد 100 هزار مکان تاریخی و فرهنگی شناسایی شده و بیش از 900 هزار مکان تاریخی هنوز شناسایی نشده و 32 هزار آن ثبت و شناسنامه و هویت تاریخی دارند.

درویش‌امیری گفت: نباید بدون مطالعه شهرسازی، شهرهای کوچک مثل هشترود توسعه یابند بلکه باید طبق اصول شهرسازی و بر مبنای ظرفیت و پتانسیل شهر توسعه یابد.

وی از حمایت‌های این سازمان از صنایع دستی خبر داد و گفت: این سازمان از صنایع دستی شهرستان‌ها حمایت‌های مالی می‌کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر 70 قنات با حیات و زنده در کشور شناسایی شده‌اند که در استان‌های کرمان، خراسان جنوبی، یزد و اصفهان متمرکز شده‌اند و دارای شناسنامه هستند و در حال ثبت جهانی هستند.

درویش امیری ادامه داد: 19 آثار تاریخی کشور ثبت جهانی شده است و نیز بیش از 40 آثار برای ثبت جهانی آماده هستند.

وی در بازدید از قلعه باستانی ضحاک هشترود نیز گفت: خدمات رفاهی - اجتماعی در قلعه زهاک ساخته خواهد شد.

درویش‌امیری گفت: ساخت آلاچیق از سازه‌های سنگی و آهنی در اطراف این قلعه ممنوع است بلکه باید از سازه‌های چوبی استفاده شود.

وی گفت: طرح مطالعاتی ثبت جهانی این قلعه نیز باید آغاز شود.

حسن مستفید فرماندار هشترود نیز خواستار ثبت جهانی قلعه ضحاک شد و گفت: برای جذب توریست و گردشگر باید این قلعه به جهانیان شناسانده شود.

وی خواستار تکمیل پروژه نیمه تمام جاده سلامت هشترود شد.