لزوم برگزاری جشنواره‌های فرامرزی مطبوعات

حسین انتظامی، در آئین اختتامیه نخستین جشنواره فرامرزی مطبوعات، خبرگزاری ها و پایگاه های خبری استان های جدار مرزی ایران و عراق تصریح کرد: توسعه روابط رسانه ها به عنوان دیپلماسی رسانه ای به توسعه ارتباطات دو کشور ایران و عراق می انجامد، این نوع رفت و آمدها و تبادلات فرهنگی بین کشورهای همسایه که دارای اشتراکات فرهنگی و دینی هستند، باید به عنوان الگویی در سایر مناطق تکرار شود.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: استفاده از ابزار رسانه ها به عنوان یکی از شگردهای قدرت نرم بر جذابیت ها استوار است و علاوه بر اینکه مکمل قدرت سخت است، بتدریج می تواند جایگزین قدرت سخت شود.

انتظامی ادامه داد: امروزه مقوله دیپلماسی عمومی مترادف با قدرت نرم است، در دیپلماسی سنتی مراودات مبتنی بر روابط دولت هاست ولی در دیپلماسی عمومی ارتباطات میان ملت ها تعیین کننده است.

معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه دیپلماسی عمومی می‌تواند در قالب دیپلماسی مطبوعاتی، فرهنگی و سیاسی مطرح شود، ادامه داد: پیامدهای این دیپلماسی منجر به عمیق شدن روابط بین کشورها با اشتراکات فرهنگی و دینی است.

وی تاکید کرد: نخبگانی از کشورهای مختلف در این دیپلماسی با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند و زمینه ساز توسعه و تعمیق روابط کشورها می شوند. برگزاری جشنواره های فرامرزی مطبوعات در راستای تقویت دیپلماسی عمومی یک حرکت و روش ابتکاری است و امیدواریم بتوانیم در سایر مناطق کشور نیز شاهد آن باشیم.

انتظامی همچنین با قدردانی از مجریان و برگزار کنندگان این جشنواره ابراز امیدواری کرد که بتوان مشابه این جشنواره را در سایر مناطق مرزی کشور نیز اجرا کرد. وی گفت: اجرای باشکوه و موفقیت آمیز این جشنواره می تواند به عنوان الگویی در سایر نقاط کشور شناخته شده و با تبادلات فرهنگی میان کشورهای همسایه منجر شود.

نخستین جشنواره فرامرزی مطبوعات، خبرگزاری ها و پایگاههای خبری استان های جدار مرزی ایران و عراق روز دوشنبه ٢٧ اردیبهشت ماه همزمان با روز جهانی ارتباطات با حضور استاندار ایلام و استانداران واسط و حلبچه عراق، مسئولان محلی و جمعی از فعالان رسانه ای دو کشور در دانشگاه ایلام آغاز بکار کرد.

یک هزار و ٢٧٨ اثر شامل یک هزار و ٢٠ اثر در بخش آزاد و ١٧٣ اثر در بخش ویژه به دبیرخانه این جشنواره از سوی اهالی رسانه های استان های مرزی ارسال شده است. در این جشنواره از ٤٤ فعال رسانه ای ٢ کشور ایران و عراق تجلیل خواهد شد که از این تعداد ٣٩ نفر خبرنگار ایرانی و پنج نفر نیز از فعالان رسانه ای کشور همسایه عراق هستند.

هم افزایی ظرفیت ها و توانمندی های رسانه ای استان های منطقه، فراهم آوردن زمینه رقابت سالم در راستای ارتقا سطح کیفی و محتوایی رسانه های منطقه، گسترش مبادلات فرهنگی و رسانه ای بین استان های مرزی دو کشور ایران و عراق، توسعه و امنیت پایدار فرهنگی و اجتماعی در منطقه، تقویت فضای همدلی و همگرایی بیشتر بین استان های جدار مرزی دو کشور همسایه و تقویت دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در راستای تعامل سازنده با کشورهای همسایه از اهداف برگزاری این جشنواره است.