استقبال از فیلم‌های سینمای ایران در کن

سینما در هفته‌ای که گذشت با اتفاقات بسیاری سپری سده است که در این گزارش می‌‌خوانید:

**جشنواره کن و سینمای ایران

*استقبال از فیلمی با بازی شهاب حسینی در بازار فیلم کن

به گفته پخش‌کننده بین‌المللی فیلم «برادرم خسرو» این اثر سینمایی پس از نمایش در بازار فیلم کن مورد استقبال قرار گرفته و به فستیوال های مختلف ارائه شده است. شهاب حسینی بازیگر نقش اصلی «برادرم خسرو» نیز برای نمایش فیلم تازه اصغر فرهادی در این رویداد حضور دارد. 

** اولین حضور بین‌المللی فیلم «هاری» در کن 

به گفته امیر احمد انصاری کارگردان فیلم «هاری»، این فیلم در فصل تابستان مرداد یا شهریور ماه اکران خواهد شد.

تهیه‌کننده این فیلم که در بازار فیلم جشنواره کن حضور دارد از ثبت قرارداد اکران فیلم در کشور کانادا خبر داده است.

 

**استقبال مسیحیان از «فهرست مقدس»  

 پس از اکران انیمیشن «فهرست مقدس» د ربازار فیلم کن، اغلب تماشاگران انیمیشن مسیحی بودند داستان فیلم را پر کشش توصیف کرده و از داستان منجی‌گرایانه آن و وجود عنصر منجی در این داستان ابراز رضایت کرده و همراهی این داستان با کیفیت ساخت و فرم استاندارد را برگ برنده «فهرست مقدس» دانستند.

 

*استقبال از تولیدات سازمان «اوج» در بازار فیلم کن 

با گذشت چند روز از آغاز جشنواره کن بازار فیلم آن کن آثار گفتمانی عرضه شده در فضای بین المللی مورد توجه هنرمندان و بازدیدکنندگان قرار گرفته است.  

 

شرکت آیات مدیا مسئولیت عرضه بین المللی فیلم هایی چون «بادیگارد»،«ایستاده در غبار»، «هیهات» و «فهرست مقدس» را برعهده دارد.

 

*«آبجی» در راه کن

به گفته مرجان اشرفی‌زاده  کارگردان فیلم «آبجی » این فیلم سینمایی که اولین اثر بلند کارگردان است در در حال حاضر در بازار فیلم کن حضور دارد و عوامل در حال اصلاح رنگ، ویژوآل افکت و صداگذاری هستند که پس از اتمام آن آماده نمایش در جشنواره‌های خارجی می‌شود.

 

** اظهارات ایوبی در خصوص رستاخیز و واکنش تهیه‌کننده فیلم

 حجت‌الله ایوبی در خصوص جدیدترین وضعیت فیلم سینمایی «رستاخیز» گفت: خوشبختانه به نقاط خوبی در مورد روشن شدن تکلیف این فیلم رسیدیم و در این مسیر حمایت علما و‌ روحانیون ‌و صبر و‌ پشتکار احمدرضا درویش بسیار به نتیجه گرفتن پیگیری‌ها کمک کرد و ان‌شاءالله این فیلم به زودی اکران می‌شود.

تقی علیقلی‌زاده تهیه‌کننده فیلم درخصوص صحبت‌های حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی مبنی بر اکران «رستاخیز» درآینده‌ نزدیک گفت: من نیز مانندایوبی امیدوار به اکران آن هستم اما برای اینکه بگوییم به زودی اکران می‌شود، زود است.

 

** مصوبات جدید شورای صنفی نمایش

 به گفته غلامرضا فرجی، سخنگوی شورای صنفی نمایش قرارداد فیلم «زاپاس» به کارگردانی بروز نیک‌نژاد در گروه استقلال بعد از فیلم «رسوایی2 » ثبت شد.  

 

شورای صنفی نمایش برای اکران آثار سینمایی حوزه دفاع مقدس و مقاومت اعلام هرگونه آمادگی و همکاری کرده است و از طرف وزارت ارشاد اسلامی و سازمان سینمایی درخواست صدور مجوز طرح ویژه ماه مبارک رمضان برای اداره ناجا ارسال شده و قرار است تصمیمات این نهاد اعلام شود. وی همچنین در خصوص اکران عید فطر اعلام کرد: چیزی به نام عید فطر در برنامه اکران وجود ندارد، پخش‌کننده‌ها باید به اکران سرگروه‌ها توجه کنند و ببینند اکران این فیلم‌ها طبق آیین نامه شورای صنفی نمایش تا چند هفته خواهند بود و با در نظر گرفتن پتانسیل اکران فیلم‌ها تصمیم برای نمایش فیلم‌شان بگیرند.  

   

 

** کیوان کثیریان؛ دبیر دهمین جشن بزرگ منتقدان 

دهمین جشن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران، تابستان سال جاری در تهران برگزار می شود و معرفی برگزیدگان آکادمی انجمن در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر و اهدای جوایز به آنها از جمله برنامه های این جشن است.

در دهمین جشن منتقدان از یک یا دو منتقد و هنرمند تجلیل و قدردانی خواهد شد. همچنین برگزیدگان نهمین جشنواره سینما حقیقت که از سوی داوران انجمن منتقدان انتخاب شده اند در این جشن معرفی می شوند. معرفی برندگان چهارمین جشنواره مطبوعات نیز از دیگر برنامه های جشن دهم است.

 

** 67 کشور متقاضی حضور در جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت  

به گفته محمد خزاعی دبیرجشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت با وجود اینکه بیش از یک ماه از زمان ارسال آثار طبق فراخوان بخش بین‌الملل جشنواره باقی مانده، تاکنون، سینماگران و فیلمسازان 67 کشور جهان متقاضی شرکت در بخش‌های مختلف مسابقه بین‌الملل جشنواره شدند این در حالی است که هنوز تا 31 خرداد ماه آینده مهلت دریافت آثار این بخش باقی مانده است.  

 

 چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت به همت بنیاد فرهنگی روایت و انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس امسال همزمان با هفته گرامیداشت دفاع مقدس برگزار می‌شود.

 

**جشن «شهرزاد» و تقدیر از شهاب حسینی 

شامگاه 26 اردیبهشت در سالن همایش‌های برج میلاد جشن پایان مجموعه «شهرزاد» برگزار شد.

 

پس از تقدیر از حسن فتحی، علی نصیریان، شهاب حسینی و ترانه علیدوستی، سروش صحت، سام نوری، امیرحسین رستمی، مصطفی زمانی، پریناز ایزدیار و غزل شاکری ، پرویز بزرگی، محمد یگانه، فرشید صمدی پور و ناهید مسلمی، خانواده هاشم و جمشید قصه شهرزاد و تقدیر از عوامل تولید فیلم، شهاب حسینی توسط مهناز افشار تقدیر شد و ضمن تشویق‌های حاضران یاد مرحوم خسرو شکیبایی را زنده کرد. در بخش پایانی تقدیرها ناصر ملک مطیعی و پرویز پرستویی از علی نصیریان تقدیر کردند.  

 

 

** پرفروش‌های سینما در سال 94

از میان تعداد ۶۰ فیلم سینمایی اکران شده در سال 94، ۱۴ فیلم فروشی بالای یک میلیارد تومان داشتند. 

فیلم سینمایی محمد رسول الله (ص) به کارگردانی مجید مجیدی با فروش کل بیش از شش میلیارد و چهارصد میلیون تومان و فروش روزانه به طور میانگین شصت میلیون تومان موفق ترین فیلم سال بود.

فیلمهای«نهنگ عنبر» (سامان مقدم) با فروش بیش از ۴ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان، «ایران برگر» (مسعود جعفری جوزانی) ۳ میلیارد تومان، «در مدت معلوم» (وحید امیرخانی) ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان، «گینس» (محسن طنابنده) ۲ میلیارد تومان، «من سالوادر نیستم» (منوچهر هادی) ۱ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان، «رخ دیوانه» (ابوالحسن داوودی) ۱ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان، «دوران عاشقی»(علیرضا رئیسیان) ۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان، «شاهزاده روم» (هادی محمدیان) ۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان، «عصر یخبندان» ( مصطفی کیایی) ۱ میلیارد  ۴۰۰ میلیون تومان، «استراحت مطلق» (عبدالرضا کاهانی) ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان، «کوچه بی نام» (هاتف علیمردانی) ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان، «قندون جهیزیه» (علی ملاقلی‌پور) ۱ میلیارد تومان و «شیفت شب» ( نیکی کریمی) ۱ میلیون تومان سیزده فیلم اول جدول نمایش در تهران را تشکیل می دهند.  

 

محموع فروش فیلمها در اکران سال گذشته شهر تهران بیش از ۴۲ میلیارد تومان بود که نشان از گردش اقتصادی قابل توجه سینمای ایران دارد.    

 

** مجوزهای جدید ساخت و نمایش

فیلم نامه های «خواب تاریک، خواب روشن» به تهیه کنندگی ، کارگردانی و نویسندگی رضا سبحانی در ژانر کمدی اجتماعی ، «زیر سقف دودی» به تهیه کنندگی ، کارگردانی و نویسندگی پوران درخشنده در ژانر اجتماعی و « فیل‌شاه ( پویانمایی)» به تهیه کنندگی حامد جعفری و به کارگردانی هادی محمدیان و نویسندگی مشترک هادی محمدیان،محمد باقر مفیدی کیا و علی محمد رمضانپور در ژانر کودک و نوجوان موافقت شورای ساخت سازمان سینمایی را دریافت کردند.  

 

** معافیت فیلم‌های دفاع مقدس از محدودیت پخش در اکران

حبیب ایل بیگی  معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی در نامه ای به محمد رضا فرجی مدیر کل سینمای حرفه ای خواسته است ؛ به منظور حمایت از سینمای انقلاب اسلامی ،دفاع مقدس و مقاومت در حوزه اکران با تشخیص اداره کل سینمای حرفه ای از شمول سهمیه های دفاتر پخش در اکران معاف شده تا دفاتر پخش برای اکران این آثار با محدودیت مواجه نشوند.  

 

** کمپین هنرمندان برای جلوگیری از تصاحب پول‌ ایران

تعداد زیادی از هنرمندان  به نمایندگی و دبیری کمپین جلوگیری از تصاحب پول ایران توسط آمریکا را تشکیل دادند.

پرویز پرستویی به عنوان دبیر منتخب این کمپین گفت:«ما مردم ایران انقدر در پیچ و خم حوادث روزگار آبدیده شده ایم که بخواهیم و بتوانیم قدرتمندانه خواسته‌های به‎حقمان را از روش‌های قانونی و مدنی پیگیری کرده و بهانه به دست دشمنان این مرز و بوم ندهیم. هرکس از هر قشر و سلیقه، که این آب و خاک را دوست دارد بسم الله ، با شرکت در این گردهمایی بزرگ ملی به دیگر جهانیان نشان دهد که هرگز نخواهد گذاشت حق فرزندانش از گلوی هیچ کس به راحتی پایین برود».