آموزش و پرورش در هفته‌ای که گذشت

از مهم ترین رویدادهای وزارت آموزش و پرورش در هفته‌ گذشته آغاز طرح سنجش سلامت نوآموزان ،توجه ویژه به وضعیت امتحانات نهایی دانش آموزان و جزئیات بازنشستگی پیش از موعد فرهنگیان بود.

آغاز طرح سنجش سلامت نوآموزان 
مجید قدمی رییس سازمان آموزش استثنایی وزارت آموزش و پرورش در خصوص طرح سنجش سلامت نوآموزان گفت: بعد از ثبت‌نام نوآموزان شش سال تمام، طرح سنجش سلامت برای کودکان پنج سال تمام نیز انجام می‌شود.

 

قدمی در خصوص تعداد پایگاه‌های در نظر گرفته شده اظهار کرد: برای نوآموزان شش سال تمام 900 پایگاه پیش‌بینی شده و برآورد می‌کنیم 1 میلیون و 250 هزار نفر در طرح شرکت کنند همچنین در خصوص کودکان پنج سال تمام نیز 300 الی 400 هزار نفر پیش‌بینی شده است.

 

جزئیات بازنشستگی پیش از موعد فرهنگیان 
محمد بطحایی معاون پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش ،در خصوص بازنشستگی پیش از موعد فرهنگیان گفت: آموزش و پرورش با این طرح کاملا موافق است چرا که برخی فرهنگیان به دلیل بیماری، گرفتاری‌های شخصی و مواردی نظیر آن به بازنشستگی پیش از موعد نیاز دارد.

 

وی ادامه داد: با صندوق بازنشستگی کشوری مذاکراتی انجام دادیم و آمادگی خود را برای موافقت با این امر اعلام کردیم هم چنین برای همکاری بیشتر با صندوق بازنشستگی و جلوگیری از فشار مالی زیاد به این صندوق، آموزش و پرورش برنامه‌هایی در نظر گرفته است.

 

تعیین سطح شهریه‌های غیردولتی 
مرضیه گرد رییس سازمان مدارس غیردولتی از توجه به ارتقای کیفیت مدارس غیردولتی و تعیین الگوهای شهریه بر مبنای قانون مدارس خبر داد.

 

گرد در خصوص الگوی شهریه عنوان کرد: نوع معلمان، مدرک تحصیلی، حقوق معلم و فضا از جمله عواملی است که در تعیین الگوی شهریه به آن توجه شده در این باره مدارس نیز موظف‌اند به تعهدات آموزشی و پرورشی عمل کنند، چنانچه بر خلاف آن بود اولیا می‌توانند نسبت به استرداد شهریه اقدام کنند.

 

مجتبی زینی وند مدیر کل سازمان مدارس غیر دولتی گفت: در مقطع متوسطه دوم 42 ساعت آموزشی در نظر گرفته شده که 34 ساعت آن برنامه مصوب درسی و 8 ساعت آن فوق برنامه‌های آموزشی در نظر گرفته شده است، حداقل مبلغ دریافتی 3 میلیون و 780 هزار تومان و حداکثر مبلغ دریافتی 8 میلیون 419 تومان پیش‌بینی شده و در مقطع پیش‌دانشگاهی 40 ساعت آموزشی در نظر گرفته شده که 16 ساعت آن مختص فوق برنامه‌های آموزشی است، حداقل مبلغ دریافتی 4 میلیون و 725 هزار تومان و حداکثر مبلغ دریافتی 10 میلیون و 524 هزار تومان است که تمام شهریه‌های در نظر گرفته شده طبق سر فصل‌های الگوی شهریه تعیین شده است.

 

جزییات برخورد آموزش و پرورش با پانسیون‌های مطالعاتی غیر مجاز 
مسعود ثقفی سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران در خصوص پدیده نوظهور پانسیون‌های مطالعاتی گفت: متأسفانه در چند روز اخیر با این مسئله روبرو شده‌ایم و بیشتر این پانسیون‌ها دانش‌آموزان سال‌های آخر متوسطه دوم را هدف قرار داده‌اند.

 

وی ادامه داد: چنین مکان‌هایی به آموزش و پرورش هیچ وابستگی ندارند و خانواده‌ها می‌توانند در صورت مشاهده هر گونه تبلیغی خلاف این ادعا به حراست آموزش و پرورش اطلاع‌رسانی داشته باشند.

 

برنامه های متنوع پایگاه های تابستانی برای دانش آموزان 
حمیدرضا کفاش معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در خصوص غنی کردن اوقات فراغت دانش آموزان در ایام تابستان گفت: 20 هزار پایگاه تابستانی در سطح کشور برای این منظور ایجاد شده است .
  
وی ادامه داد: قریب به دو هزار اردوگاه و کانون فرهنگی و تربیتی  و هم چنین  650 مرکز دارالقرآن در ایام تابستان فعالیت می کنند که برنامه های متنوعی برای دانش آموزان در این ایام در نظر گرفتند.

 

توجه ویژه به وضعیت امتحانات نهایی دانش آموزان 
اسفندیار چهار‌بند مدیر کل آموزش و پرورش تهران در خصوص جزییات امتحانات نهایی دانش آموزان گفت: کیفیت امتحانات به مرکز سنجش آموزش و پرورش مربوط می‌شود و‌تمامی اعتراض ها در سراسر کشور به این مرکز فرستاده می‌شود. 

 

چهار‌بند عنوان کرد: تمامی امتحانات در چارچوب کتب درسی دانش آموزان بوده و در برخی از دروس تغییر سبک سوالات نسبت به سالهای قبل را شاهد بودیم.

 

وی اظهار کرد: با توجه به این مسئله که نمرات نهایی دانش آموزان در کنکور محاسبه می‌شود، مصححا‌ن نهایت دقت را در زمان تصحیح انجام میدهند و توصیه های لازم به آنها شده است.