تبلیغ محصولات فرهنگی در ماهواره‌، این‌بار تبلیغ تئاترهای روی صحنه!

بارها دیده شده که تبلیغات محصولات فرهنگی در شبکه‌های ماهواره‌ای ممنوع است، اما در این میان باز هم برخی از سازندگان و پخش کنندگان محصولات فرهنگی علی رغم این ممنوعیت برای تبلیغ محصولات خود به سراغ این شبکه‌ها می‌روند و کالای خود را در این شبکه‌ها تبلیغ می‌کنند. این در حالی است که همین شبکه‌های غیرمجاز چند وقتی است تیزرهای تبلیغاتی آثار سینمایی روی پرده را هم به صورت رایگان تبلیغ می‌کنند. البته در مواقعی هم این امر بدون اطلاع صاحب اثر اتفاق می‌افتد و این تبلیغات در حال حاضر به حدی رسیده که این برد خبری برای صاحبان اثر، برخی تهیه کنندگان را به صرافت می اندازد تا به صورت مخفیانه با این شبکه‌ها قرارداد ببندند تا آثارشان در شبکه های غیر مجاز فارسی زبان تبلیغ شود.

البته بر همگان روشن است که این شبکه‌های ماهواره‌ای با ترفندی غیرحرفه‌ای ابتدا به صورت رایگان تبلیغ می‌کنند و بعد از مدتی تقاضای پول می‌کنند تا از این طریق به هدف اصلی و غیرفرهنگی خود که کسب درآمد برای تامین منابع مالی در جهت ساخت برنامه های خود است، برسند. اما در جدیدترین تحرک و جریان تبلیغاتی محصولات فرهنگی در ماههای اخیر نوک پیکان از روی سینما برداشته شده و حالا این شبکه های ماهواره ای شروع به تبلیغ نمایش های روی صحنه کرده اند. به دلیل شروع تبلیغات ماهواره ای برخی تئاتر های روی صحنه، چند روز پیش سخنگوی وزارت ارشاد در پاسخ به خبرنگاری گفت:

 

«اختیار این شبکه‌ها در دست ما نیست و نمی‌توانیم کنترل کنیم، اما به طور کلی هر اقدام آگاهانه و تعمدانه در این راستا براساس ضوابط ایران ممنوع است.»

 

 البته این را هم باید اشاره کرد که شاید دلیل ایجاد چنین فضایی، نارسایی جریان داخلی برای تبلیغات علمی و همه جانبه باشد.

 به این بهانه با اتابک نادری کارگردان نمایش «دپوپات» که اثرش در شبکه ماهواره‌ای تبلیغ می شد گفتگو کردیم و وی اظهار داشت: من اطلاعی  از تبلیغ نمایشم در شبکه های ماهواره ای نداشتم، اما وقتی از طریق دوستانم متوجه این موضوع شدم از وزارت ارشاد پیگیری کردم، اما مرجع مشخصی نبود که به اعتراض من رسیدگی کند و راهکاری در این باره وجود ندارد. کما اینکه آن شبکه های ماهواره ای آثار موسیقایی را هم بدون اجازه صاحب اثر از اینترنت می گیرند و پخش می کنند و این موضوع تازگی ندارد.

 

نادری افزود: از طرفی فضای تبلیغاتی برای تئاتر در داخل کشور فراهم نیست و بعید نیست که صاحب اثری از تبلیغ اثرش در آن شبکه ها ناراضی باشد. هرچند که می بینم تبلیغات فیلم های سینمایی روی پرده در این شبکه ها گسترده تر شده و به راحتی نمیتوان جلوی آن را گرفت.

 

وی تصریح کرد: من حتی شنیدم تئاترهای داخلی ما در آن شبکه ها نقد و بررسی می شوند و گزارش تحلیلی برای تئاتر می سازند، این موضوع اصلا برایمان خوب نیست و چنانچه این وضعیت ادامه پیدا کند، این موضوع برای آنها برد مالی و اقتصادی خواهد داشت تا جایی که همینطور برخی صاحبان آثار فرهنگی با آنها قرارداد میبندند و پول داخلی برای این تبلیغات از کشور خارج می شود. 

 

نادری خاطر نشان کرد: من خارج از بعد مدیریتی و به عنوان شخصیت حقیقی معتقدم وقتی شرایط تبلیغات راحت در کشور وجود ندارد و برای تبلیغات بیلبوردی هزینه های گزافی میگیرند، به طور حتم صاحبان آثار داخلی به تبلیغ راحت تر در شبکه های ماهواره ای تن می‌دهند.