بخشی از آسیب‌های اجتماعی به دلیل دور افتادن از فرهنگ اقامه نماز است

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در همایش تجلیل از فعالان نماز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که پیش از ظهر امروز (یکشنبه 9 خرداد) در این وزارتخانه برگزار شد، گفت: جمهوری اسلامی ایران اصولاً بر پایه اقامه نماز و فرایض دینی و زمینه‌سازی برای گسترش ارزش‌های دینی تاسیس شده و تداوم آن در همین راستا است.  طبیعتاً انتظار می‌رفت با توجه به انفاس قدسی امام راحل بتوانیم طی سه دهه‌ای که از انقلاب گذشته یک چنین فضایی را برای گسترش فضائل اخلاقی و ارزش‌های دینی که در رأس آن نماز قرار دارد ایجاد کنیم.

وی اظهار داشت: در عین حال ما با نابسامانی‌ها و ناهنجاری‌ها و آسیب‌های فردی و اجتماعی زیادی در جامعه خودمان مواجه هستیم. حتی در حوزه دولتمردان و کارگزاران نظام و کسانی که جزو مدعیان گسترش فضائل اخلاقی هستند. از این رو بنده معتقدم بسیاری از آسیب‌های اجتماعی به خاطر دور افتادن از فرهنگی دینی و فرهنگ اقامه نماز است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: در کنار فعالیت‌های خوبی که در مساجد صورت می‌گیرد، در عین حال به دلیل فضای بازی که در جامعه وجود دارد گسترش فضای مجازی و گسترش ارتباطات بین‌المللی طبیعتاً بر اخلاق و رفتار و منش همه ما تأثیر گذاشته است و راهی جز مصون‌سازی و مصونیت بخشیدن به افراد نداریم.

وی ادامه داد: همه کارهایی که در شبکه‌های اجتماعی و سایر مشکلات جامعه اعم از بی‌حجابی‌ها و بدحجابی‌ها مشاهده می‌کنیم فساد اخلاقی که در زیر پوست شهر با آن مواجه هستیم با بگیر و ببند و ایجاد موانع نمی‌توان مقابله ریشه‌ای داشت. بلکه تنها راه آن مصونیت بخشیدن به افراد است که از دوران کودکی شروع شده و تا هنگام مرگ ادامه پیدا می‌کند.

جنتی ابراز داشت: تجربه نشان داده در جاهایی که ما مساجد آباد داریم، ائمه جماعات خوش‌فکر و اهل دانش، اهل نظر و اهل تعامل با جوانان و مردم هستند موفق‌تر توانسته‌ایم عمل کنیم و بسیاری از آسیب‌های اجتماعی کاهش یافته است. بنابر این ائمه جماعات، پیشگامان، دولتمردان که هم به خود و نسبت به دیگران وظیفه دارند قبل از تأدیب دیگران باید به خودشان بیندیشند و باید توجه کنیم که نمازمان را با حضور قلب بخوانیم.

این مقام مسئول گفت:‌ مقام معظم رهبری در طول سالیان گذشته هر ساله برای همایش اقامه نماز به دلیل اهمیتی که دارد پیام می‌فرستند در یکی از این پیام‌ها چند نکته را دست گذاشته‌اند. که از آن جمله می‌توان به بحث احساس مسئولیت همگانی در برابر اقامه نماز،‌عزم راسخ همه کسانی که دست اندرکار نماز هستند برای توسعه فرهنگ نماز و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی که امروز در جامعه با آن مواجه هستیم، اشاره کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: مقام معظم رهبری سه جلسه با حضور تمام رؤسای قوا و بسیاری از دست‌اندرکاران دولت برای بررسی آسیب‌های اجتماعی که جامعه را تهدید می‌کند داشته‌اند که یکی از عرصه‌های پیشگیری از این آسیب‌ها اقامه نماز با حضور قلب عنوان شده است.

وی اظهار داشت:‌ سعی کنیم نماز را به جماعت بخوانیم چرا که فضیلتی که برای نماز جماعت ذکر شده به دلیل آن است که دستاوردهایی در نماز جماعت است که در نماز فرادا وجود ندارد. ما به عنوان یک دستگاه فرهنگی باید با استفاده از تمام ابزاری که در دست داریم به گونه‌ای غیرمستقیم و جذاب در راستای گسترش نماز گام برداریم.

جنتی عنوان کرد: اینکه در فیلم‌ها یک صحنه از اقامه نماز را می‌آوریم کار جالبی نیست، بلکه ما باید نتیجه و محصول اقامه نماز را که عبارت از راستگویی،‌ امانتداری، وفای به عهد و ... است در فیلم‌ها بیاوریم و اینگونه به گسترش فرهنگ نماز بپردازیم و از ابزار تشویق برای جوانان استفاده کنیم چرا که جوانان انعطاف‌پذیر و مستعدتر هستند.