ماجرای سلفی‌های «احسان علیخانی» در برنامه

وقتی به استودیو می‌رسیم تمامی عوامل هرکدام در گوشه‌ای از صحنه مشغول کار هستند. پیمان قانع با تیمش آخرین بازدیدهای لازم را از تجهیزات دکور انجام میدهد و خیالش راحت میشود. احسان علیخانی درحالی که گریم شده و آماده اجراست روی صندلی اش نشسته و با محمدپیوندی و عباس اختری از بچه های اصلی اتاق فکرش صحبت می‌کند. آنها هرکدام دفترچه‌ای در دست دارند که نکته‌ها و نقشه ذهنی که بر اساس آن باید پیش بروند را با علیخانی مرور می‌کنند. تهیه کننده برنامه زیرچشمی حواسش به همه چیز هست و لابه لای تمرین های پایانی برای گفتگو به تیم دکور تذکراتی میدهد و حواسش به عکاس اختصاصی اش هم هست که از موقعیت هایی که فضای جالبی خلق نمیکند عکاسی نکند.

مدیر صحنه می‌گوید تنها پنج دقیقه تا آنتن فاصله داریم و همین تذکر کافی است که ببینیم انگار همه چیز را روی دور تند زدند و کل تیم با سرعت چندبرابر کارها را پیش میبرند.

میهمان ها در اتاق انتظار مجموعه نشسته اند و با تیم سوژه یابی گپ میزنند. تیتراژ پخش میشود و انگار کمی استرس میگیرند اما محمد پیوندی و آرش ظلی پور با آنها گپ میزنند و همه چیز طبیعی جلو میرود.

دکتر صارمی به حبیبه یوسفی یکی از اعضای تیم سوژه میگوید: سورپرایزتون برای من چیه؟ یه موقع ناراحت نشم؟، خانم یوسفی هم با گفت‌وگویی که با او دارد خیالش را راحت می‌کند که هیچ مهمانی ناراضی از ماه عسل خارج نمی‌شود.

اما درحالی که احسان علیخانی پلاتوی دومش را میگوید از محمد پیوندی میپرسیم دردسرهای کار کردن با احسان علیخانی چیست که میگوید: دردسر؟ احسان دردسری برای ما ندارد. او بهترین رفیق من است و باورتان نمیشود که چقدر در کار باهوش است. کافی است یک جمله به او بگویید و قید کنید که حتما آن را بیان کند و با ادبیات خودش درباره اش صحبت کند، آن وقت میبینید که ممکن است هرچیزی را فراموش کند اما آن نکته را نه. بارها دیده ام که در جلسات اتاق فکر از نکات و پیشنهادات تیم برای خود نت برداری میکند و آنها را رعایت میکند. اینکه تهیه کننده ای باشد که اینقدر حواس جمع و منعطف درباره نظرات باشد قطعا هیچ دردسری هم ندارد. ممکن است نقدهایی به او وارد باشد اما او همیشه و در طول این سالها نشان داده که دوست دارد نقاط ضعف خود را برطرف کند و شنوای نظرات مخالف باشد. احسان درکارش خیلی جدی است و حین پروژه با کسی شوخی ندارد اما با وجود این جدیت هم شوخی‌های خود را دارد و سر به سر همه بچه‌ها میگذارد. وقتی من ، حامد میرفتاحی ، ایمان قیاسی ، رضا کرد ، مرتضی محمدی ، امیرطهرانی و... سالهاست با او همکاری می کنیم و همراه هستیم معلوم می‌شود که او قواعد درستی در کار کردن دارد که آدم‌ها را نگه می دارد.

حالا دیگر دکتر صارمی وارد صحنه شده و دارد با احسان علیخانی خوش و بش میکند. آرش ظلی پور مشغول پاسخ گفتن به تماس هایی است که برای هماهنگی های پخش انجام میشود و در این هنگام بر کار تیم رسانه ای هم نظارت میکند. کمی که سرش خلوت تَر میشود از او میپرسیم کار کردن در ماه عسل برای او که اولین تجربه حضور جدی در این برنامه دارد به چه صورت است. او در پاسخ به فارس میگوید: خیلی جذاب و خیلی سخت. پیش از این هم به خاطر دوستی که با احسان علیخانی داشتم در سنوات مختلف بعضی شب ها سر صحنه می آمدم و همراهش بودم اما تجربه اجرایی نداشتم و حالا که این سختی را از نزدیک لمس میکنم تازه میفهمم چرا ماه عسل در طول این سالها تبدیل به برند شده است. یک تیمی از ماه ها قبل خودشان را وقف پیش تولید برنامه و حالا هم که شبانه روزی درگیر تولید میکنند تا خروجی قابل دفاعی از کارشان ثبت شود و این طور همیت و تعصب کاری را در فضای تلویزیون به ندرت دیدم. احسان با دقت و وسواس زیادی از میان صدها سوژه و در جلسات متعددی که با اعضای اتاق فکر داشتیم در نهایت سوژه های فعلی را تایید کرد و این حساسیت ویژه او به ما هم منتقل شده و هرشب بدون استثناء بعد از برنامه همه دور هم جمع میشویم و تا سحر درباره برنامه شب قبل حرف میزنیم و دکوپاژ برنامه شب بعد را انجام میدهیم. امسال همه چیز شبیه عین یک فیلم سینمایی برای تیم برنامه ریزی شده و با میزانسن های تعیین شده است. مخاطب از کارهای سرهم بندی شده بدش می آید و ما میخواهیم کاری کنیم که ماه عسل را بیشتر از هرسال دوست داشته باشند. در این راستا از تیم تدارکات و اجرایی تا سوژه یابی و تیم رسانه ای که همه توسط احسان علیخانی هدایت میشوند برای این اتفاق هم پیمان شدند و هیچ کسی کم نمیگذارد.

از ال سی دی داخل اتاق میبینیم نوبت به پخش آیتم رسیده است. آیتمی که تولد یک نوزاد را نشان میدهد. داخل صحنه علیخانی و دکتر صارمی کنار هم ایستادند و مشغول تماشای آیتم هستند. دکتر با شوری عجیب و علیخانی با اشتیاق توضیحات او را در حین پخش آیتم می‌شنود و پس از آن به بچه های صحنه تذکر میدهد که کمی آرام تر حرف بزنند و «کیو» را آرام تَر به او بدهند تا تمرکزش مختل نشود.

بعد از چند ثانیه ای علیخانی تمرکز و سکوت میکند تا آماده اجرای دوباره بعد از پخش آیتم شود. یقه کتش را صاف میکند، ضربی روی دسته مبل میگیرد و اجرای برنامه را ادامه میدهد.

پس از آرش ظلی پور سراغ پیمان قانع می‌رویم که حالا دیگر طراح ثابت دکور این برنامه‌ است و همکاری‌های پی‌درپی‌ای با علیخانی داشته است. قانع میگوید که امسال می‌خواستیم ساده‌تر پیش برویم، از دکورهای پرطمطراق فاصله گرفتیم چون هم خودمان را در آن زمینه اثبات کرده بودیم و هم می‌خواستیم امسال در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنیم. شما میبینید که همان مبل سال گذشته را استفاده کردیم، هم صحنه را خلوت‌تر و هم در نور ساده تر عمل کردیم. اما برای رسیدن به این سادگی هم کار خیلی سختی داشتیم و من با احسان در جلسه های مختلف صحبت‌ کردم و ایده‌های او را شنیدم و ایده‌های خودم را هم با او بازگو کردم و در نهایت سعی کردیم و با یک مخاطب شناسی و روان‌شناسی به این طرح فعلی رسیدیم. احسان دوست داشت امسال تمرکز بیشتری روی سوژه باشد و مطابق تاک‌شوهای معمول در جهان نقطه تمرکز مخاطب را نورپردازی و طراحی دکوری که داشتیم به سمت مهمان بردیم و از به کارگیری از هرچیزی که حواس مخاطب را پرت میکند اجتناب کردیم.

ما در شبی در پشت صحنه برنامه «ماه عسل» حضور داشتیم که قرار بود سورپرایزی در برنامه رخ بدهد و دکتر صارمی با کسی بعد از بیست و چند سال ملاقات کند که توانسته نازایی مادر او را درمان کند و باعث تولدش شود. برای همین گروه تمام تلاششان را می‌کردند که در حین پخش آگهی‌های بازرگانی حواس دکتر را پرت کنند تا میهمان ها از پشت دکور وارد شوند و منتظر اشاره احسان علیخانی برای ورود شوند. این کار اینقدر هیجان‌انگیز بود که کل گروه را درگیر خودش کرده بود و همه با لبخند تلاش میکردند تا مطابق برنامه پیش بروند و گافی وجود نداشته باشد. در این حین علیخانی به اتاق گریم رفت و از فضای گرم داخل صحنه فاصله گرفت. همان طور که در مسیر می‌خواست به اتاق گریم برسد اعضای اصلی گروه او را دوره کرده بودند و پشت هم تمام نکات لازم را با او درمیان میگذاشتند و علیخانی درحالی که روبرو را نگاه میکرد به حرفهای آنها گوش می‌داد.

یک دقیقه قبل از اتمام آگهی‌های بازرگانی علیخانی به صحنه برگشت و روی صندلی‌اش نشست. وقتی او از خانواده توکلی دعوت میکند مدیر صحنه به گروه اشاره میکند که دست بزنند و همه میهمانان تازه وارد را تشویق می‌کنند. در این حین دست گل بزرگی را هم به فرزند آقای توکلی رساندند که گرفتن آن دسته گل کار مشقت‌باری بود که درنهایت با خیر و خوشی انجام شد.

هنوز برنامه تمام نشده بود که مرتضی محمدی یکی از دستیاران احسان علیخانی در امورات اجرایی دنبال شماره تماس بیمارستان صارم میگشت تا به ده‌ها مخاطبی که پشت هم تماس می‌گرفتند پاسخ دهد و آنها را راهنمایی کند. پس از پایان برنامه احسان علیخانی با میهمانانش عکس گرفت و به سرعت گوشی همراهش را درآورد و گفت مخاطبان ماه عسل سلفی ها را بیشتر دوست دارند! پس از ثبت این عکس میهمانان با گوشی خودشان هم با مجری و تهیه‌کننده برنامه عکس گرفتند و علیخانی از روی صحنه پایین آمد و به استقبال دوستانش رفت که شب گذشته در پشت صحنه میهمان او بودند. او بعد از آنکه با آنها هم عکس گرفت دقایقی به اتاق استراحت رفت تا به قول خودش خستگی‌اش در برود. پس از دقایقی و درحالی که لباس‌هایش را عوض کرده بود به میهمانان ویژه‌اش پیوست و با آنها افطار کرد. در این حین تماس‌ها و پیامک‌هایش را هم به سرعت نگاه می‌کرد تا بازتاب و بازخوردهای برنامه را رصد کند.

حالا دیگر مطمئن شدیم یکی از دلایل اصلی موفقیت ماه عسل در طول این سالها همین جو گرم و دوستانه‌ای است که در پشت صحنه آن حاکم است و تیم‌ورکی که با رفاقت پابرجا و مستحکم شده است.