به گزارش ايسنا، درحاليكه تصور ميشد فيلم پوستي كه در آن زندگي ميكنم ساخته پدرو آلمادوار شانس اول معرفي به آكادمي اسكار ازسوي كشور اسپانيا باشد، اما در تصميمي عجيب، فيلم نان سياه به بخش بهترين فيلم غيرانگليسي معرفي شد.

به گزارش ورایتی، فیلم «نان سیاه» ساخته «آگوستین ویارونگا» که داستان آن در سال ۱۹۴۴ اتفاق می‌افتد، فوریه امسال در جوایز گویا، معروف به اسکار سینمای اسپانیا، موفق به دریافت ۹ جایزه ازجمله بهترین فیلم و کارگردانی شد.

آکادمی فیلم اسپانیا درحالی بر روی فیلم جدید آلمادوار قلم قرمز کشید که منتقدین سینما در جشنواره کن که این فیلم اکران جهانی شد، بسیار آن را پسندیدند. از ۵ فیلم اخیر آلمادوار تنها یکبار فیلم «بازگشت» به نمایندگی از اسپانیا به جوایز اسکار معرفی شد و این نشانه رابطه نامطلوب میان این کارگردان سرشناس با آکادمی فیلم اسپانیا است.

روز سوم اکتبر(۱۱ مهر) آخرین مهلت کشورهای متقاضی جهت حضور در بخش بهترین فیلم خارجی است و تاکنون کشورهای آلمان، فرانسه، چین، کانادا، روسیه، برزیل، ‌ایران، مکزیک، شیلی، هلند، پرتغال، مجارستان، فنلاند، کره‌جنوبی، ژاپن، سوئد، ونزوئلا، مراکش، ایتالیا، لهستان، ترکیه، بلژیک، یونان، تایوان، بوسنی، لیتوانی، اسلواکی و ویتنام نمایندگان خود را به جوایز آکادمی اسکار سال ۲۰۱۲ معرفی کرده‌اند.

فیلم مستند «پینا» ساخته ویم وندرس به‌عنوان نماینده سینمای آلمان به جوایز اسکار ۲۰۱۲ معرفی شده است. این برای اولین‌بار خواهد بود که سینمای آلمان یک اثر مستند را به جوایز اسکار معرفی می‌کند.

آکادمی فیلم ایتالیا «ما یک پاپ داریم» به کارگردانی «نانی مورتی» را به جوایز اسکار معرفی کرده است. این فیلم که یکی از نامزدهای نخل طلای جشنواره کن بود، در قدیمی‌ترین جایزه فیلم ایتالیا جایزه‌ بهترین فیلم، جوایز بهترین فیلم‌نامه، بهترین تدوین و بهترین فیلم‌برداری را نیز به خود اختصاص داد.

«پسری با یک دوچرخه» ساخته برادران داردن به نمایندگی از بلژیک به بخش بهترین فیلم خارجی جوایز اسکار ۲۰۱۲ معرفی شد. این فیلم داستان پسر نوجوانی است که تنها رها شده و زنی سعی دارد تا او را نجات دهد. این فیلم در جشنواره کن اکران جهانی شد و جایزه بزرگ هیات داوران را کسب کرد.

یونان فیلم «آتنبرگ» ساخته «آتنا راچل سانگاری» را معرفی کرده است. این فیلم که یکی از سه نامزد نهایی جایزه فیلم «لوکس» پارلمان اروپاست، سال گذشته در جشنواره ونیز نامزد شیر طلا بود و در جشنواره تسالونیکی جایزه ویژه هیات داوران را گرفت.

فیلم «مورگن» ساخته «مارین کریسان» از سوی انجمن سینماداران رومانی به جوایز اسکار ۲۰۱۲ انتخاب شد.

درام تاریخی «در تاریکی» به کارگردانی «آگنیژکا هلند» که به موضوع جنگ جهانی دوم پرداخته است به‌ عنوان نماینده سینمای لهستان برای حضور در جوایز اسکار ۲۰۱۲ انتخاب شده است.

فیلم «روزی روزگاری در آناتولی» ساخته «نوری بیگله جیلان» از کشور ترکیه به آکامی اسکار معرفی شده است. این فیلم که در جشنواره‌ی کن امسال نامزد نخل طلا بود و جایزه بزرگ هیات داوران را کسب کرد، محصول مشترک ترکیه و بوسنی است.

شورای فیلم کره‌جنوبی فیلم «خط مقدم»، ساخته «جانگ هون» را به جوایز اسکار ۲۰۱۲ معرفی کرد و آکادمی فیلم ونزوئلا نیز فیلم «غرش سنگ‌ها»، ساخته «آله‌خاندور پالاسیوس» را به ‌عنوان نماینده خود انتخاب کرد و مراکش نیز فیلم «عمر مرا کشت»، ساخته «رشدی زم» را به هشتادوچهارمین دوره جوایز اسکار فرستاد.

فیلم «کارت پستال» ساخته کانه‌تو شیندو، کارگردان ۹۹ ساله ژاپنی نماینده این کشور در اسکار نام گرفت. این فیلم که در جشنواره توکیو اکران جهانی شد و جایزه بزرگ هیات داوران را گرفت، تجربیات عینی این کارگردان کهنسال از جنگ جهانی دوم در خاک ژاپن است که به گفته او آخرین ساخته سینمایی‌اش خواهد بود.

آکادمی فیلم سوئد هم فیلم «فراتر از» ساخته «پرنیلا آگست» را به نمایندگی از این کشور به جوایز اسکار فرستاد. این فیلم داستان زنی است که همچنان درگیر خاطرات عذاب‌آور دوران کودکی‌اش است.

فیلم «ژوزه و پیلار» ساخته «میگوئل گونکالوس» که مستندی از زندگی «ژوزه ساراماگو»، نویسنده نامدار آمریکای لاتین است، به نمایندگی از پرتغال در جوایز اسکار حضور خواهد داشت.

اعضای آکادمی فیلم فنلاند نیز «Le Havre» جدیدترین ساخته‌ آکی کوریسماکی را انتخاب کردند. این فیلم که در جشنواره کن امسال نامزد نخل طلا بود و موفق به دریافت جایزه فیپرشی شد، یکی از نامزدهای جایزه‌ فیلم «لوکس» پارلمان اروپاست.

آکادمی روسیه فیلم «آفتاب سوخته ۲» ساخته جدید «نیکیتا میخالکوف» را به جوایز اسکار فرستاد. این فیلم که در جشنواره کن اکران جهانی شد، با بودجه هنگفت ‌۵۵ میلیون دلار که در تاریخ سینمای روسیه بی‌سابقه بود ساخته شد. قسمت اول «آفتاب سوخته» در سال ۱۹۹۴ جایزه بزرگ جشنواره کن و جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی را کسب کرد.

فیلم اکشن و سیاسی «یگان ویژه ۲» ساخته «خوزه پادیل‌ها» که پرفروش‌ترین فیلم سه دهه اخیر سینمای برزیل است، به نمایندگی از این کشور به جوایز اسکار معرفی شد. قسمت اول این فیلم برنده جایزه خرس طلایی جشنواره برلین ۲۰۰۸ است.

هشتادوچهارمین دوره جوایز آکادمی اسکار در حالی روز ۲۶ فوریه سال آینده ۶ اسفند ماه برگزار خواهد شد که جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی در دوره گذشته به «در دنیایی بهتر» از دانمارک ساخته «سوزان بی‌یر» رسید.

سال گذشته ۶۵ فيلم از كشورهاي مختلف جهان براي حضور در هشتاد و سومين دوره جوايز اسكار در بخش بهترين فيلم غيرانگليسي كانديدا شدند.