از نظر او وقتی که سال 92 سکان سینمای کشور را در دست گرفت، فضای پرتنشی حاکم بوده و اختلافات داخلی فراوان بوده و به تعبیر او ملتهب‌تر از اوایل انقلاب بوده است. او همچنین از فشارها بر وزارت ارشاد و سازمان سینمایی گفته و بار دیگر از تشکیل گروه هنر و تجربه دفاع کرده و نقل قولی هم از عباس کیارستمی آورده است.مهم‌ترین بخش‌های حرف‌های عجیب و غریب ایوبی را که با پایگاه اطلاع‌رسانی دولت گفت‌وگو کرده بخوانید:حجت الله ایوبی: بیکاری در سینما به ما ارتباطی ندارد

فضا ملتهب‌تر از اوایل انقلاب بود

فکر کنم در بین مدیران فرهنگی جزو کم شانس ترین مدیران هستم. من وارد فضایی شدم که سینما دوران بسیار پر تنشی را گذارنده بود، حتی ملهتب‎تر از دوران اوایل انقلاب. آن زمان بلافاصله حضرت امام(ره) از سینما دفاع کردند و مسئله حل شد. اما ما در دورانی وارد سینما شدیم که سینما گرفتار اختلافات داخلی فراوان و بی سابقه بود. سینما بر صندلی بدگمانی و اتهام نشسته بود. و این صندلی که اکنون من اینجا نشسته‎ام، اتاق عملیات به‎هم ریختن سینمای ایران بود. فضای درگیری‎ها، بسته شدن خانه سینما، یاس و ناامیدی و عده‎ای که سینما را کلا رها کرده بودند.

سازمان سینمایی در سایه تشکیل دادند برای آزار مدیران

من همیشه از مذاکرات 5+ 1 مثال می‎آورم؛ نقطه مشترک این شش کشور سینما بود. ما جزو نوادر کشورهای جهان هستیم که صنعت سینما داریم. هم بازار دارد، هم مخاطب، و هم توسط یک عده ای با اشتیاق دنبال می‎شود. می‎دانستم سینمای ایران حقش این نیست. اما بدشانسی‎ام این بود که، مدیرانی از اینجا رفتند اما دلشان همچنان اینجا بود. از همان ابتدا بارها این را گفته‎ام، یک سازمان سینمایی درسایه با ساختمان و امکانات و بودجه و... یکی از اهداف خود را اذیت و آزار مدیران سازمان سینمایی دولت تدبیر و امید تعریف کرده بودند.

درباره «قصه‌ها» فشار زیادی تحمل کردیم

واقعیت این است هنگامی که بر ما فشار وارد می‎شود ما باید توضیح دهیم و اگر شبهه‎ای وجود دارد، اگر تفاوت عقیده‎ای با برخی سازمان‎های بیرون از سینما وجود دارد باید گفتگو کنیم، نباید راحت بپذیریم. مثلا درمورد فیلم «قصه‎ها»ی خانم بنی‎اعتماد خیلی فشار بر ما بود؛ کمیسیون فرهنگی مجلس، اصل نود، قوه قضاییه و.... ما با هرکدام جلسه‎های متعدد داشتیم و با گفتگو مسئله حل شد. فیلم‎هایی که پیش از این به ناحق توقیف شدند که تعدادشان اتفاقا کم هم نیست در این دولت نمایش داده شدند. تعداد فیلمهایمان که تولید شده تقریبا دو برابر است و تعداد فیلم‎هایی که مشکل پیدا کردند خیلی کمتر از قبل است. بنابراین فکر می‎کنم کارنامه قابل دفاعی است.

سینما در این دولت دیجیتال شد

روزی که سازمان سینمایی را تحویل گرفتیم کمتر از 300 پرده داشتیم و در حال حاضر حدود 500 پرده سینمایی فعال داریم. از چندین سالن سینمایی در مجتمع‎های تجاری معروف تهران تا مثلا سالن‎های قدیمی در شهرهای مختلف که دوباره احیا یا ساخته شده است بهره‎برداری شد. در جشنواره فجر هم تعدادی از اینها رونمایی می‎شود. همچنین چندین درخواست ساخت سالن سینما داریم. یکی از اتفاق‎های خیلی مهم اینکه ما از سینمای نگاتیو عبور کردیم و سینما در این دولت، دیجیتال شد. اتفاق زیرساختی و مهم دیگر این است که تمام سینمای ایران مکانیزه است. یعنی هر بلیتی که در سراسر کشور فروخته می‎شود در تهران ثبت و اعلام می‎شود. شاید به نظر اتفاق ساده‎ای باشد اما آرامشی در سینما ایجاد کرد. تهیه‎کنندگان همیشه نگران بودند که از میزان فروش‎شان اطلاع ندارند، اما حالا می‎دانند چقدر فروش واقعی داشته‎اند.

حمایت کیارستمی از گروه «هنر و تجربه»

آقای کیارستمی بارها به من گفته بودند که « هرجای دنیا می‎روم پُز هنر و تجربه را می‎دهم». حتی حاضر بودند نام‎شان به عنوان هیات موسس هنر و تجربه به عنوان یک کار دولتی بیاید اما بیماری ایشان اجازه نداد. هنر و تجربه امید و نشاطی در بین اهالی سینما ایجاد کرد. فیلم‎های ارزشمند هنری را از سیطره فیلم‎های بدنه خارج کرد. سینمای بدنه هم نفس کشید، بخشی از رونق فروش را مدیون جدا شدن فیلم‎های هنر و تجربه هستیم. این فیلم‎ها با وقار و احترام در تمام کشور نمایش داده می‎شوند. تقریبا هر ماه هم یک سالن هنروتجربه افتتاح می‎شود. از طرفی هنر و تجربه فرصت نمایش را در اختیار بخش بزرگتری از تولیدات سالانه قرار می‎دهد و یک طرح عدالت‎محور در سینما است. هرچند ما شعار عدالت‎خواهی را در بوق و کرنا نکردیم، اما در تقسیم یارانه های فرهنگی به جامعه متکثرتری معتقد بودیم و عمل کردیم.

با سیلی صورت‌مان را سرخ نگه داشته‌ایم

بودجه سازمان سینمایی خیلی جدی نیست. سینما صنعتی پرهزینه است و فیلم کالایی بسیار گران. همه می‎گویند چرا فیلم فاخر‎، فیلم دفاع مقدسی و ... تولید نمی‎کنید. درحال حاضر اگر بودجه ساخت فیلم دفاع مقدسی زیر 10 میلیارد باشد اصلا به ما ارائه نمی‎دهند، وقتی بودجه های‎شان بالای این ارقام است به سراغ ما می‎آیند. آن وقت کل بودجه ما در فارابی حدود 14-15 میلیارد تومان است، تازه امسال که وضع‎مان خوب شده است. این واقعا شوخی با سینما است. اما ما تلاش‎مان را کرده‎ایم، بخش خصوصی را به کمک گرفته‎ایم، با سیلی صورت‎مان را سرخ نگه داشته‎ایم.

موج بیکاری از تلویزیون به سینما آمد

ما ظرفیت تولیدمان حداقل یک برابر و نیم شده است. تولید یعنی ایجاد شغل. گاهی بیکاری در سینما را به سازمان سینمایی نسبت می‎دهند، با قاطعیت این اتهام را رد می‎کنم. بیکاری در سینما به ما ارتباطی ندارد، در همه حوزه‎ها تولیدات ما افزایش یافته است. اما از آن طرف تولید در تلویزیون کاهش یافته است. تلویزیون چندصد تله فیلم تولید می‎کرد در حالی که الان کاملا متوقف شده است. موج بیکاری از شمال به جنوب، از تلویزیون به سینما آمده است.