مردی که قبل و بعد از جنگ در جبهه بود

مجموعه «نیمه پنهان ماه» این هفته با حضور همسر شهید سوداگر به روی آنتن شبکه افق می‌رود.

 

خدیجه صندوق ساززاده که مهمان این برنامه خواهد بود، در سال 1362 با احمد سوداگر، بنیانگذار و رئیس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس ازدواج کرد.

شهید سوداگر چند ماه قبل از شروع جنگ مسئولیت تیم‌های شناسایی در مرز ایران و عراق را عهده‌دار بود و در واقع اقدامات و تحرکات دشمن بعثی را رصد می‌کرد و با شروع جنگ تحمیلی هم به جبهه ها شتافت. به طوری که در عملیات والفجر مقدماتی مسئول اطلاعات قرارگاه قدس بود.

او در عملیات های گوناگون همچون والفجر 8 حضوری جدی داشت و طی همان دوران به افتخار جانبازی نائل آمد؛ در سال اول جنگ در خط مقدم منطقه دزفول و شوش بر اثر انفجار مین از ناحیه پا مجروح و قطع عضو شد. همچنین در عملیات والفجر ۸ دچار عارضه شیمیایی شد.

او بعد از جنگ هم در سمت هایی همچون جانشینی فرماندهی لشکر ۷ ولی‌عصر(عج)، فرماندهی لشکر ۸ نجف و لشکرهای ۲۵ کربلای مازندران، ۲۷ حضرت رسول(ص) و مسئولیت اطلاعات نیروی زمینی سپاه به انجام وظیفه پرداخت.

شهید سوداگر در سال ۱۳۸۴ پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس را تأسیس کرد.

این رزمنده مخلص و جانباز دوران دفاع مقدس، پس از سال‌ها تحمل شکیبانه جراحات دوران دفاع مقدس، بیست و یکم بهمن سال 1391 به شهادت رسید.

نیمه پنهان ماه کاری از امیر بنان به عنوان تهیه کننده و یاسر انتظامی در مقام کارگردان، چهارشنبه 17 شهریور ساعت 17 از شبکه افق پخش خواهد شد.

تکرار این برنامه را می توانید روز بعد در ساعت های 9 و 13.30 از همین شبکه ببینید.