اگرچه امسال به ظاهر مراسم برائت از مشرکین در حج ابراهیمی برگزار نمی شود، ایرانیان با قلب و جانشان در این مراسم شرکت می کنند. کاربران شبکه های اجتماعی در ایران و 22 کشور دیگر با راه‌اندازی پویش "نه به شیطان" و انتشار پست هایی در شبکه های اجتماعی به مصاف نمادهای امروزی شیطان رفتند. هرچند آنها در این مراسم حضور فیزیکی ندارند اما با بازنشر تصاویری از رمی جمرات، حضور پررنگ خود را نشان می‌دهند.

رهبر معظم انقلاب نیز چند روز پیش به مناسبت فرارسیدن موسم حج، پیام مهمی خطاب به برادران و خواهران مسلمان در سراسر جهان صادر نمودند. این پیام در حالی منتشر شد که حجاج مسلمان ایرانی با کارشکنی‌های حکام سعودی، در مراسم حج بیت‌الله الحرام حضور ندارند.

مقام معظم رهبری در پیام امسال خود تأکید نمودند: "جهان اسلام، اعم از دولتها و ملتهای مسلمان باید حاکمان سعودی را بشناسند و واقعیت هتاک و بی‌ایمان و وابسته و مادی آنان را بدرستی درک کنند؛ باید به‌خاطر جنایاتی که در گستره‌ی جهان اسلام به بار آورده‌اند، گریبان آنها را رها نکنند؛ باید به‌خاطر رفتار ظالمانه‌ی آنان با ضیوف الرحمان، فکری اساسی برای مدیریت حرمین شریفین و مسئله‌ی حج بکنند. کوتاهی در این وظیفه، آینده‌ی امت اسلامی را با مشکلات بزرگ‌تری مواجه خواهد ساخت."

پویش

پویش

پویش

پویش

پویش

پویش

پویش