چقدر عنوان کتاب در جذب مخاطبان موثر است؟

صابر قدیمی، شاعر با اشاره به تاثیرگذاری طرح روی جلد کتاب در جذب مخاطبان نا آشنا با شاعر گفت: درصدی از مخاطبان هستند که با شاعر آشنایی ندارند و در نمایشگاه‌های کتاب بیش از آنکه به دنبال اسم شاعر باشند دنبال نام کتاب هستند بنابراین یکپارچگی طرح روی جلد کتاب می‌تواند خرید مجموعه‌های شعر را برای این افراد جذاب کند.

وی افزود: در صورتی که طرح جلد مجموعه‌های شعر با متن کتاب همخوانی داشته باشد یک اثر منسجم تولید خواهد شد. مطابقت محتوایی طرح جلد مجموعه شعر با محتوای اثر نسبت به مطابقت آن با قالب شعری اهمیت بیشتری دارد به دلیل اینکه گاهی با شعری سپید مواجه می‌شویم که تفکری کلاسیک دارد یا اینکه در یک غزل تفکرات مدرن و پست مدرن دیده می‌شود.

این شاعر ادامه داد: آنچه در خرید کتاب برای مخاطب خاص‌تر اهمیت دارد میزان انسجام اثر است. در کنار آن عواملی چون طرح جلد و مطابقت آن با محتوای مجموعه شعر نیز دیده می‌شود.

قدیمی اظهار داشت: این مسائل در ارزشگذاری یک مجموعه شعر و نقد آن اهمیت دارد و ویژگی مثبت شعر محسوب می‌شود. نبود انسجام در طرح جلد سبب می‌شود مخاطب دیگر مجموعه شعر یک شاعر را دنبال نکند و به اثر وی علاقه‌ای نداشته باشد.