300 میلیارد بودجه مصوب سازمان سینمایی چه شد؟

چندی پیش اخباری از فیش‌های حقوقی در دوره گذشته باعث شد تا  جواد شمقدری فیش حقوقی خود را منتشر کند، پس از انتشار فیش حقوقی تصویر نامه ای از حراست سازمان سینمایی منتشر شد که در آن رقم دریافتی محمدرضا عباسیان مدیر موسسه رسانه های تصویری و دبیر جشنواره سی و یکم فیلم فجر  1 میلیارد و 469 میلیون تومان  ذکر شد.

پس از انتشار این تصویر محمدرضا عباسیان اسنادی را ارایه داد و اثبات کرد رقم حقوق با ارقام دیگر از جمله میهمانان جشنواره و... در فیش حقوقی او محاسبه شده و تاکید کرد که اعاده حیثیت خواهد کرد و نامه ای به رئیس جمهور در این خصوص نوشت اما بعد از گذشت بیش از یک دوماه هنوز هیچ اقدامی صورت نگرفته و ایوبی هم به وعده خود (در صورت اشتباه به صورت رسمی از محمدرضا عباسیان عذرخواهی می کنم) عمل نکرده است.

محمدرضا عباسیان در نامه ای دیگر که در اختیار رسانه ها قرار داد او در این نامه از رئیس سازمان سینمایی سوالاتی کلیدی را در خصوص هزینه های مختلف سازمان جویا شده است متن کامل نامه به شرح ذیل است:

 بنام خدا

جناب آقای حجت الله ایوبی

 معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

سلام

پس از 3 سال فعالیتتان در راس سازمان سینمایی کشور و در آستانه چهارمین سال این فعالیت، بنظر میرسد اکنون زمان آن است که شما به سوالات متعددی درخصوص عملکردتان در 3 سال کذشته در راس سازمان سینمایی کشور پاسخگو باشید. سوالات بسیاری در ذهن خانواده سینمای کشور وجود دارد. اکنون وقت آن است که جنابعالی که با شعار شفافیت و اتاقهای شیشه ای بر سرکار آمده اید در قدم اول و به عنوان مهمترین بخش از شفاف سازیتان گزارشی از آنچه بر سر بودجه مصوب حدود 300 میلیارد تومانی آمده بدهید.

در قدم بعد قول داده بودید فیش حقوقیتان را منتشر کنید اما به اعلام حقوق پایه اکتفا کرده اید تصویری از چند فیش حقوقیتان در چند سال مختلف ارائه کنید.

پس از افتضاح فیش گیت دولت یازدهم و در پاسخ به درخواست خبرنگاران برای ارائه فیش حقوقی مدیران سازمان سینمایی اعلامشان را منوط به اعلام همزمان فیش مدیران سابق کرده بودید. مرد است و حرفش، فیش حقوقی مدیران موسسات سازمان سینمایی را منتشر کنید. در این بین از فیش حقوقی مدیران کل ستادی تان هم که از محل بودجه فصل 5 موسسات پرداخت می شده نیز بگویید. از پاداشهای مدیرانتان هم بگویید. مثلاً اعلام کنید مدیرعامل یکی از موسساتتان در اسفند 92 چند میلیون پاداش آجیل شب عید دریافت کرده است.

به محض ورودتان دستور داده اید خودرویی گران برایتان خریداری شود. آیا خرید این خودرو از محل بودجه قانونی وزارتخانه تامین شده یا باز از محل بودجه فصل 5 موسسات که میبایست صرف فعالیتهای فرهنگی شود؟ هزینه گزاف بازسازی دفترتان در سازمان سینمایی نیز قابل تامل است. در مبحث بهره برداری از بودجه فرهنگی فصل 5 در هزینه های ستادی موضوع اجاره ساختمان فاطمی برای مدرسه ملی سینما و محل پرداخت اجاره بهای آن را بفرمایید. در خصوص ماموریتهای خارج از کشور خودتان هم بد نیست گزارشی از تعداد و هزینه های این ماموریتها و محل تامین بودجه آن اعلام نظر فرمایید.

حال که صحبت از فعالیتهای بین الملل شد خوب است که از هزینه های فعالیت های بین المللتان هم گزارشی به خانواده سینمای ایران بدهید. هزینه برگزاری غرفه سینمای ایران در جشنواره کن سال 93 و 94 چه اندازه بوده است و روش هزینه کردن آن به شکل بوده است؟

بابت به اصطلاح اکران فیلمهای سینمای ایران در خارج از کشور و مشخصاً کشور فرانسه چه مبالغی طی قرارداد با چه اشخاصی و با چه سابقه ای پرداخت شده است؟ مشخصاً در جریان جشنواره فجر گذشته چه مبالغی با این بهانه و به چه کسی پرداخت شده است؟

صحبت از جشنواره ها شد خوب است در شفاف سازی تان برای سینماگران و اصحاب رسانه از بودجه جشنواره هایی که توسط سازمان سینمایی برگزار می شود و مشخصاً جشنواره فجر بگویید و اینکه این مبالغ از چه طریقی هزینه شده است و در شرایطی که سازمان سینمایی خود دارای چندین موسسه در زیر مجموعه اش است دلیل پرداخت هزینه های جشنواره ها از کانال شرکتی غیر از موسسات سازمان سینمایی و پرداخت چند صد میلیون تومان پورسانت به این شرکت غیر چه بوده است.

آقای ایوبی سوالات زیاد است و در این مجمل به همین تعداد سوال بسنده می کنم انشالله در فرصتی دیگر سوالات دیگری را با هدف روشن شدن ذهن سینماگران کشور و اصحاب رسانه از محضرتان خواهم پرسید.

 

محمدرضا عباسیان

مستند ساز – مدیرعامل اسبق موسسه رسانه های تصویری – دبیر اسبق جشنواره فیلم فجر