ایوبی: قرار نیست در سینما تاریخ را روایت کنیم

 آیین رونمایی از دومین مجموعه آثار برگزیده سینمای مقاومت با حضور حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی، مصطفی ابطحی مدیرعامل موسسه رسانه‌های تصویری، نرگس آبیار، محمد خزاعی، حبیب ایل بیگی، سید سعید سیدزاده، انسیه شاه‌حسینی، محسن علی اکبری در این مراسم حضور یافتند.

حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی بیان کرد: امیدواریم در این ایام با رونمایی از این مجموعه‌، بتوانیم قدر این ارزش را بدانیم. خسته نباشید به خزاعی و همکارانشان که در این فضای دفاع مقدس، جشنواره خوبی را برگزار کردند.

 

وی ادامه داد: فیلم‌های اجتماعی و دینی خوبی چون امکان مینا، اروند، کربلا جغرافیای تاریخ،  هیهات، ناسور، ابوزینب و سیانور که تمام این آثار  تولید شده و باید تقدیر کنیم از هنرمندانی که چنین آثار خوبی تولید کردند و کارنامه قابل قبولی را رقم زدند. 

ایوبی تصریح کرد: دوستان با مطالبی رو به رو می‌شوند که نسبت به تولیدات، خبر منفی کار کردند و آنها را ناامید و دلسرد می‌کنند. این کار حرکت پسندیده‌ای نیست و این آثاری که ما امروز از آن رونمایی خواهیم کرد، نماد سربلندی امسال است. حرکت خوبی که آغاز شده، به هم کمک کنیم تا ادامه پیدا کند.

وی اظهار داشت: 41 درصد از مصرف فیلم‌های خارجی در شبکه نمایش خانگی کاهش یافته و این خود جای قدردانی دارد که نسبت به تولیدات ارزشمند داخلی، این آمار را کاهش داشته و افراد را دلبسته آثار داخلی کرده است. همچنین تولید آثار دینی بسیار سخت شده و حساسیت خیلی موجود گاهی سدی برای فیلمسازان می‌شوند و آنها را برای حضور در این مسیر می‌ترساند.

ایوبی افزود: قرار نیست در سینما تاریخ را روایت کنیم. سینما قدرت خلاقانه کارگردان و هنرمندان است و تنها می‌خواهند فضا را ترسیم کنند نه اینکه آن را روایت کنند و اگر کسی به دنبال روایت تاریخ است باید کتاب بخواند و سینما تنها می‌تواند آن را ترسیم کند و نباید انتظار بیش از حدی از این عرصه داشته باشیم. 

وی بیان کرد: برای حمایت از جشنواره مقاومت و عمار باید آن را از خودمان بدانیم و فضایی ایجاد کنیم تا شکوفا شوند. همه سینما را سینمای دینی و مقاومت می‌دانیم که باید جاری باشد.

انسیه شاه حسینی در این مراسم گفت: محرم یعنی جشن پایداری و مقاومت و این بهترین روز برای رونمایی آثار مقاومت بود. سپس  22 فیلم کوتاه، 2 فیلم مستند و 18 فیلم سینمایی جمع آوری شده  است.

جواد اردکانی در ادامه اظهار داشت: تشکر می‌کنم از دوستانی که این حرکت رو پیگیری کردن و امیدواریم به نتیجه مطلوب برسد. سینمای دفاع مقدس مظلوم است و این نوع فیلم‌ها کمتر بیننده دارد و این اقدام، اقدام ارزشمندی به شمار می‌آید. چراکه فیلم‌هایی که زحمات بسیاری برای آن‌ها کشیده می‌شود، این دوستان تلاش می‌کنند این آثار را به دست دوستدارانش برسانند و این سینما را زنده نگه دارند و این اتفاق بسیار قابل ارزش است. 

محمد خزاعی هم در این مراسم عنوان کرد: تشکر می‌‎کنم از رسانه‌های تصویری که لحظه به لحظه ما را در جشنواره یاری کردند و حمایت‌های خوبی صورت گرفت. این اتفاق کار ارزشمندی است که سال گذشته اجرایی شد و امسال هم که مطرح کردیم و آقای ابطحی استقبال کرد و این بسته را در سه زبان فارسی،  انگلیسی و عربی عرضه کردیم.

 

وی افزود: نظر منتقدان این است که آثار ما طالب ندارد اما این ها همه بستگی به تبلیغات مسئولان فرهنگ و هنری دارد و این گفتمان‌ها بسیار تاثیر گذار است. ما این حس و حال و کاربرد فرهنگی را سال گذشته شاهد بودیم و امیدواریم این بسته دوم هم با استقبال رو به رو شود.  همچنین مجموعه آثار سینمایی دفاع مقدس هم قرار است در 8 جلد رو نمایی شود که در آینده شاهد آن خواهیم بود. 

سید مصطفی ابطحی مدیر موسسه رسانه‌های تصویری تصریح کرد: تقارن این حرکت با محرم بسیار ارزشمند است. فیلمسازان بسیاری در این حوزه فداکاری می‌کنند تا رشادت‌ها را به تصویر بکشند و عشق و شیدایی ملت را حمایت کنند. به نوعی امام حسین (ع) را در نگاه مخاطب تداعی کنند که این خود جای قدردانی دارد و این آیین شاید گوشه‌ای از زحمات فیلمسازان را ارج نهد. 

وی ادامه داد: امروز رسالت ما جریان سازی مقاومت و حمایت از بلوغ جوانان این مرز و بوم است که امیدوارم هنرمندان و نسل جوان این بلوغ رو حفظ کنند و به آیندگان پیشکش کنند. اگر چنین کاری صورت نگیرید ما خسارت خواهیم دید و به خزان تبدیل خواهیم شد.

ابطحی گفت: کاری نکنیم که حسرت بخوریم و توان پاسخگویی به نسل آینده را نداشته باشیم. آثاری که رونمایی می‌کنیم زحمات شبانه روزی فیلمسازانی است که با دلشان حرف زدند و ایثار جوانان را به تصویر کشیدند و از جان برای آرامش زنان و مردان سرزمینشان گذشتند.

 

در این مراسم از کارگردانان و تهیه کنندگانی که آثارشان در این بسته قرار گرفته است، تقدیر کردند و از مجموعه آثار دفاع مقدس رونمایی شد.