آتش دخانیات بلای جان دختران دانش آموز

 مدرسه یکی از مهمترین مکان‌ها برای تربیت و رشد فکری افراد در طول زندگی است چرا که ریشه تربیتی افراد بعد از نظام خانواده در مدرسه رشد و نمو پیدا می‌کند. لذا بسیار حائز اهمیت است که مدیران و دست اندرکاران مدرسه و بالاتر از آن مدیران و تصمیم گیرندگان در امر آموزش و پرورش به این نکته مهم بسیار توجه داشته باشند. متاسفانه اخباری از گوشه و کنار درباره دانش آموزان دختر راهنمایی و دبیرستانی به گوش می‌رسد که بسیار نگران کننده و در جای خود قابل تامل است، اما برخی مدیران این حوزه با سهل انگاری تمام از کنار این معضل اجتماعی به راحتی عبور کرده اند. قصد آن داریم که در این مجال به این معضل نگاه کارشناسانه ای بیندازیم.     

 

                                           

 

مشاور کاربلد و دلسوز در مدارس دخترانه بسیار مهم و امری ضروری است

آزیتا نوربخش روانشناس و کارشناس آسیب‌های اجتماعی و بهزیستی در گفت و‌گو با خبرنگار طنین یاس، به نقش مشاور و تاثیراتی که او در زندگی دختران مدرسه ای می گذارد، اشاره کرد و گفت: با توجه به آسیب های اجتماعی و خانوادگی و نا آگاهی برخی از والدین که منجر به برخورد های غلط با فرزندان می شود نقش مشاور در مدرسه در راستای آموزش صحیح فرزند پروری به والدین و مهم تر از آن در اصلاح باورها، هدف گذاری ها ،شناخت مسیر صحیح زندگی برای دانش آموزان می تواند بسیار تاثیر گزار باشد.

 

وی ادامه داد: امروزه وجود یک مشاور در تمامی مدارس اعم از پسرانه و دختران لازم و ضروری است از این نظر که امروزه دختران جامعه ما با مشکلاتی روبرو می‌شوند که شاید نتوانند به راحتی با والدین خود در میان بگذارند از این رو نقش یک مشاور به عنوان یک مادر دلسوز و راهنما می‌تواند بسیار زندگی این افراد را به سمت و سوی ایده آل و رهایی از مشکلات پیش ببرد.

این کارشناس ارشد روانشناسی بالینی دامه داد:  نقش مشاور همیشه نقش درمانی نیست بلکه وجود یک مشاور در مدرسه می‌تواند در حیطه پیشگیری از وقوع خطا در دختران دانش آموز باشد. دخترانی هستند که در  زندگی بسیار سر درگم بوده و دچار تردید هستند از این رو وجود یک مشاور می‌تواند در پیشگیری و در مرحله بعد درمان و حل مشکل بسیار موثر باشد.

 

این مدرس دوره‌های پیش از ازدواج به موضوع دوستی‌های ناسالم و ازدواج‌های احساسی دختران دانش آموز اشاره کرد و افزود: آموزش مهارت های زندگی و آگاهی و تمیز دادن عشق سالم و ناسالم و آگاهی از خطرات دوستی های خیابانی و اصلاح تفکرات اشتباه در مورد ازدواج و پیشگیری از ازدواج مهم و ضروری است که مشاور مدرسه می تواند این آگاهی ها را در اختیارشان قرار دهد .

نوربخش گفت: متاسفانه برخی دانش آموزان دختر به خاطر وجود دوستان ناباب تن به دوستی‌هایی با جنس مخالف می‌دهند که در برخی مواقع به راه‌های ناسالم حتی از قبیل اعتیاد هم کشیده می‌شوند که این خطر بزرگی برای خانواده و جامعه است و در مواقعی هم این دختران تن به ازدواج‌هایی می‌دهند که تماما احساس در آن دخیل بوده است بنابراین یک مشاور در مدرسه به اعتقاد من فقط نباید به مشکلات درون مدرسه ای دانش آموزان توجه کند و آسیب شناسی در زندگی خصوصی دانش آموزان دختر راهنمایی و دبیرستانی از سوی مشاور امری ضروری است.

 

مشاور می‌تواند بی تفاوتی و سهل انگاری والدین دختران دانش آموز را پوشش دهد

 

این روانشناس تاکید کرد: با توجه به اینکه بعضی از والدین با سخت گیری ها و یا سهل گیری های بیش از اندازه، فرزندانشان را ناخواسته به سمت اشتباه سوق می‌دهند، وجود مشاوری دلسوز و آگاه بسیار ضروری است.

 

وی سهل انگاری‌های برخی والدین در جهت حمایت و توجه به فرزندانشان را بسیار اشتباه دانست و نقش یک مشاور مدرسه را در این راستا بسیار مهم برشمرد و با بیان این مطلب خاطرنشان کرد: متاسفانه رفتار برخی مادران با فرزند دخترشان بسیار سرد و غیر صمیمی است و این برای هر دو طرف آسیب زا است. امروزه دختر جوان دانش آموز بسیار تحت فشار و دوستی‌های ناسالم است اگر چنین فردی با خانواده به خصوص مادر خود احساس راحتی نداشته باشد ممکن است راه را بسیار اشتباه برود.!

 

این مشاور خانواده تصریح کرد: در صورت عدم ارتباط سازنده و درست بین مادر و دختر، بهترین راهکار برای پیشگیری از بروز معضلات و مشکلات، وجود یک مشاور دلسوز و کاربلد است. در واقع بسیاری از بیماری‌های روحی و روانی که خانواده به آن بی توجه هستند به وسیله ی مشاور تشخیص داده می شود و می تواند با ارجاع به موقع از پیشرفت آن جلوگیری کند.

 

 اخراج موقت به خاطر ابرو برداشتن

 به گزارش سایت تحلیلی خبری همصدا، یکی از مشاوران مدارس دخترانه مقطع متوسطه غرب تهران از استفاده دانش‌آموزان از وسایل و زیورآلات غیرآموزشی در مدارس را به عنوان یکی دیگر از آسیب‌ها و مشکلات دختران یاد می‌کند و می‌گوید: در سال‌های اخیر ابرو برداشتن، رنگ کردن مو و استفاده از زیورآلات نسبت به گذشته بسیار بیشتر شده است. در قوانین آموزش و پرورش برای این‌گونه موارد به ارائه تذکر اشاره شده و برای موارد خاص از جمله حمل یا استفاده مواد مخدر و مشروبات الکلی از مدرسه آن هم بعد از موافقت مدیران مدارس جابه‌جا می‌شود، اما مدیران مدارس معتقدند در صورتی که همین موارد کوچک انضباطی توسط دانش‌آموزان رعایت نشود، دیگر نمی توان مدرسه را کنترل کرد.

 

وی درباره اینکه آیا این مسائل ابتدا به دانش‌آموز تذکر داده می‌شود، می‌گوید: زمان ثبت‌نام، دختران قوانین انضباطی مدارس را مطالعه و با امضا زدن، متعهد به رعایت آن می‌شوند. ابرو برداشتن از تخلفات انضباطی است که بیشتر در مهرماه، اواخر اسفند و اوایل فروردین رخ می‌دهد و دانش‌آموزان به خاطر این بی‌توجهی چند روز از مدرسه اخراج و یا مقابل دفتر مدیر یا ناظم می‌ایستند. دانش‌آموزان کاملا آگاهانه و با علم به نتیجه این کار را انجام می‌دهند و کمتر رخ داده که کسی ابرو برداشته و دیگر آن را تکرار نکند. برخی از آن‌ها از هدبند استفاده کرده و آن را تا نزدیک ابرو پایین می‌آورند تا کسی متوجه نشود، اما به خطر غیر معمول بودن اینگونه استفاده از هدبند، جلب توجه کرده و در نهایت منجر به برخورد می‌شود.

 

 

                                       

 

شماره‌های اعتباری بلای جان مسئولان مدرسه

 

یکی از این مشاوران از نقش تلفن همراه در افزایش آسیب‌های دختران محصل سخن گفته و معتقد است که بخش عمده‌ای از دانش‌آموزان بدون اطلاع والدین از موبایل استفاده می‌کنند. او به مشکلاتی اشاره می‌کند که امروز گریبانگیر دختران محصل شده است، از باج گیری پسران از دختران به خاطر تهیه تصاویر تا پیامک‌هایی که دختر و پسر از به زبان آوردن آن شرم داشته، اما از طریق پیام کوتاه  یا چت، خصوصی‌ترین حرف‌ها را به یکدیگر می‌زنند.

 

این مشاور استعمال دخانیات توسط دختران دانش‌آموز در مدارس را تایید اما آن را مشهود و علنی و حتی فراگیر ندانسته اما این هشدار را می‌دهد که دانش‎آموزانی که والدین معتاد دارند و از نزدیک نحوه مصرف مواد توسط پدر یا مادر خود را شاهد هستند، احتمال اینکه به سمت آن بروند، وجود دارد.

 

زهرا خلیل زاده، یکی از مدیران مدرسه غیرانتفاعی، در گفت و‌گو با خبرنگار طنین یاس به معضلات اجتماعی برخی دختران در مدارس اشاره کرد و گفت: متاسفانه بارها به چشم دیده شده است که برخی دختران مدرسه بعد از پایان کلاس در خیابان یا پارک‌ها اقدام به کشیدن سیگار می‌کنند و تاسف بار تر از آن اعتیاد دختران دانش آموز به مواد مخدر است که جای نگرانی دارد، همچنین مصرف مشروب و ارایش‌‌های غلیظ از دیگر معضلات پیش پای دختران راهنمایی و دبیرستان است.

 

رفاقت مادر و دختر امروزه کمرنگ است

 

وی نقش مشاور و خانواده‌ها در پیشگیری از این معضلات مهم دانست و افزود: خانواده و همچنین وجود مشاور در مدارس بسیار در پیشگیری دختران دانش آموز از موارد فوق موثر است. امروزه متاسفانه خانواده‌ها نه تنها نقش کمک رسانی برای فرزندشان ندارند بلکه در مواقع بسیاری عاملی برای به بیراهه رفتن فرزندانشان به سمت اینگونه معضلات نامبرده شده هستند که این موارد در اعتراف این دانش آموزان کاملا مشهود است. امروزه والدین باید با فرزندانشان دوست باشند تا از احوال فرزند دانش آموزشان به خوبی آگاه و در پیشگیری از به بیراهه رفتن آن‌ها کوشا باشند که متاسفانه اینگونه نیست و برخی از بی انظباطی‌ها و تخلفات دانش آموزان در پایان به خانواده‌هایشان بر می‌گردد.

این مدیر مدرسه خاطر نشان کرد: چرا باید یک دختر نوجوان و جوان در دستشویی مدرسه یا در جای خلوت در بیرون از منزل از ترس والدین خود آرایش کند در حالی که این ریشه در نظام خانواده دارد که رفاقتی بین مادر و دختر کمرنگ شده است. توصیه ما این است که مادران عزیز با مدیران و مشاوران مدارس ارتباط  تنگاتنگ داشته باشند تا با کمک یکدیگر معضل فرزندانشان حل شود.