فضای شهر مقدس قم نسبت به چند سال گذشته که به آنجا رفته بودم، تغییر بسیاری کرده است.

از شبیه سازی قافله کربلا تا خاطرات فروشنده پرچم عزای امام حسین(ع)/ حرم حضرت معصومه(س)، بین الحرمین را مجسم می کند + عکس//////////////ارسال نشود

 

گسترش قابل توجه صحن حرم مطهر "حضرت معصومه(س)"، سیاه پوش شدن حرم مطهر و فضای اطراف آن تمام در قالب تغییراتی جای می گیرد که می توان از آن ها نام برد.

 

هنوز زمان زیادی از آغاز ماه محرم سپری نشده اما زائران، طلبه ها، علما و مردم شهر قم علاقمند به خرید پرچم های سیاه عزاداری آقای امام حسین(ع) هستند.

 

پیش از رسیدن به در ورودی اصلی حرم مطهر حضرت معصومه(س)، فضای ترسیم شده ناخوداگاه، ذهن من و هر بیننده ای را می تواند به تجسم فضای بین الحرمین و فاصله بین حرم امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل(ع)، هدایت کند.

 

 از شبیه‌سازی قافله کربلا تا خاطرات فروشنده پرچم عزای امام حسین(ع)/حرم

 

به سراغ یکی از مغازه های نزدیک حرم که پارچه ها و پرچم های مختلف مشکی را در شکل های گوناگون و با طرح های مختلف به فروش می رساند، می روم.

 

حاج آقا رسول محسنی که از کسبه قدیمی شهر قم و به ویژه، اطراف حرم به شمار می رود، درخصوص استقبال مردم از خرید لوازم ویژه محرم و فروش بالای خود در این روزها، می گوید: همیشه خدا رو شکر می کنم و همین طور سپاسگذار خاندان اهل بیت(ع) هستم چرا که سلامتی و سپس همه زندگی خود را از این خاندان دارم.

 از شبیه‌سازی قافله کربلا تا خاطرات فروشنده پرچم عزای امام حسین(ع)/حرم

وی در ادامه صحبت های خود اظهار کرد: چون مغازه ام نزدیک حرم حضرت معصومه(س) قرار دارد، به لطف خدا همیشه فروش خوبی دارم اما در روز های نزدیک به ماه محرم و همچنین در دو ماه محرم و صفر، میزان فروش کالاهای محرمی به طور تقریبی دو برابر می شود.

 

از حاج آقا محسنی در خصوص اغلب مشتریانش می پرسم و او اینگونه پاسخ می دهد: بیشتر مشتریان من به ویژه در ماه محرم، طلبه هایی هستند که برای تبلیغ و یا درس خواندن به شهر قم می آمدند. در ساعت های ابتدایی صبح امروز میزبان حضور 5 طلبه از شهر مقدس مشهد بودم که برای هیئت های عزاداری خود پارچه های مشکی رنگ منقش به نام مبارک "سیدالشهداء(ع)"  و "قمر بنی هاشم(ع)" را خریداری کردند.

 

در ضلع غربی ورودی بانوان حرم مطهر حضرت معصومه(س)، دودسته عزاداری را می بینم که به طور همزمان و پیش از آنکه زمان اذان ظهر و عصر فرا برسد، با شور هر چه تمام تر در حال عزاداری برای امام سوم و خاندان پاک و مطهر ایشان هستند.

 

کمی در آن اطراف می ایستم و عزاداری آن دسته را تماشا می کنم که یکباره حضور چند شتر پشت سر همدیگر به شکل یک کاروان و در حالی که شکل و شمایل آن ها فضای قافله کربلا را برایم مجسم می کند، توجهم را جلب می کند و با اینکه هیچگاه در محرم سال 61 هجری در سرزمین کربلا نبوده ام، می توانم تا حدودی فضا را در ذهنم تصویر سازی کنم.

 از شبیه‌سازی قافله کربلا تا خاطرات فروشنده پرچم عزای امام حسین(ع)/حرم

 

وارد حرم مطهر حضرت معصومه(س) می شوم. دقایق زیادی تا اذان ظهر باقی نمانده و زائران در تکاپوی وضو گرفتن و آماده کردن خود برای اقامه نماز هستند.

 

به اطراف حوض بزرگ وسط حیاط حرم مطهر دختر گرامی امام موسی کاظم (ع) نگاهی می اندازم و کودکانی را می بینم که با شور و اشتیاقی وصف ناپذیر، در حال بازی کردن هستند. به راستی  حضور در حریم اهل بیت(ع) امنیت و شادی بسیاری به ارمغان می آورد.

 

سراسر سرزمین کهن ایران، در ماه محرم شاهد برگزاری برنامه های ویژه متناسب با این ماه است و ایرانیان که در دوره های مختلف تاریخی، ارادت خود را به اهل بیت(ع) ثابت کرده اند، در این ماه پیش از پیش بر مظلومیت امام حسین(ع) و خاندان پاک ایشان اشک می ریزند.