یک بام و دو هوا؛ ساده ترین تعریف برای سیاست فرهنگی دولت

گروه سیاسی- در ایران نیز بسیاری از هنرمندان و سینماگران در آستانه انتخابات به اشکال مختلف حمایت خود را از نامزدهای انتخاباتی اعلام می کنند هرچند باید پذیرفت این حمایت ها تاکنون بیشتر به سبد رای اصلاح طلبان واریز شده اما بعید نیست عملکرد دولت روحانی تا اندازه زیادی وضعیت را تغییر بدهد.

به گزارش افکارنیوز، چراغ اول را باران کوثری روشن کرد، بازیگری که نقش پررنگش در کمپین انتخاباتی حسن روحانی و لیست امید انکار ناپذیر است. وقتی مشخص شد منتخبان مجلس دهم از لیست امید تمایلی به کاندیدا شدن برای کمیسیون فرهنگی ندارند و بیشتر در کمیسیون هایی نامزد می شوند که امکان لابی گری انها را افزایش می دهد.

او گفت: "این یک واقعیت است که اگر حمایت اهالی فرهنگ نبود این مقدار رأی برای لیست امید متصور نبود و هیچ کس نمی تواند این را کتمان کند اما وقتی آنها برای حضور در کمیسیون فرهنگی پیشقدم نمی شوند تا باز هم کمیسیون فرهنگی بدل شود به همان چرخه ای که برخی فیلمها اکران نشوند و برخی هم نتوانند کار کنند، این چه معنایی دارد؟ آنها چه فکری می کنند نسبت به من و امثال من؟ حتی توضیح هم نمی دهند که چرا کاندیدا نشده اند؟ این به من برمی خورد و باعث می شود به این فکر بیفتم که آیا اصلا کسی به فرهنگ فکر می کند؟"

باران کوثری تنها هنرمندی نیست که از عملکرد روحانی و اصلاح طلبان مجلس نا امید است. هنگامی که علی جنتی در پاسخ به موضعگیری های صریح آیت الله علم الهدی امام جمعه مشهد درباره ممنوعیت برگزاری کنسرت در این شهر مقدس از مواضع پیشینش عقب نشست سخنانش مانند آب سردی بود که بر پیکر هنرمندان حامی روحانی ریخته شد.

آنها فراموش نکرده بودند که حسن روحانی چگونه از نام محمدرضا شجریان برای تبلیغات انتخاباتی اش استفاده کرد. روحانی پس از به قدرت رسیدن همان رفتاری را با شجریان کرد که با طرفداران رفع حصر. درواقع آن ها فراموش شدند چون دیگر تا چهارسال بعدی به وجودشان احتیاجی نبود.

در سه سال گذشته هنرمندان بیشتر سر و صدایی مزاحم زیر گوش دولت بوده اند تا سرمایه ای اجتماعی که تئوریسین های دولت یازدهم از آن نام می برند. البته موعد انتخابات نزدیک است.

سیاست یک بام و دو هوای فرهنگی دولت هم برای چنین روزهایی برنامه دارد. دولتمردان باید نطق هایشان در پاسداشت هنر و هنرمند را آماده کنند. کمپین های تبلیغاتی روحانی بلندگوهای مشهورش را احتیاج خواهد داشت.

 

سید جواد رضایی