روز سوم ماه محرم در کربلا چه گذشت؟
حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم حسینی نژاد کارشناس علوم قرآنی  گفت: هر کدام از روزهای ماه محرم اعمال خاص خود را دارد اما با توجه به فرا رسیدن روز سوم از این ماه پربرکت، باید به این سخن نقل شده از پیامبر اکرم(ص) اشاره کرد که بر این اساس ایشان فرموده‌اند: "هر کس در این روز، روزه بگیرد خداوند دعایش را اجابت می کند".

 

وی ادامه داد: امام حسین(ع) در سال 61 هجری و در دومین روز از ماه محرم وارد سرزمین کربلا شدند.

 

وی تصریح کرد: امام سوم می دانستند که نام این سرزمین ، کربلا است و در روایت آمده که ایشان زمین کربلا و بخش هایی از آن از جمله نینوا، غاضریه و شاطع الفرات را خریداری کرده اند.

 

وی با اشاره به هدف امام حسین (ع) از خرید زمین کربلا اظهار کرد: امام حسین(ع) زمین کربلا را خریداری کردند چرا که در همان زمان هم می دانستند که در این محل اتفاقاتی رخ می دهد و درباره این اتفاقات از جدشان، رسول خدا نیز مباحثی را شنیده بودند.

 

حجت الاسلام والمسلمین حسینی نژاد در ادامه صحبت های خود گفت: امام حسین (ع) به خوبی می دانستند که خود و یارانشان در این سرزمین به شهادت می رسند بنابراین زمین کربلا را خریدند و آن را وقف کردند.

 

وی افزود: امام سوم زمین کربلا را پس از خرید به این دلیل وقف کردند که آگاه بودند روزی در این محل بقعه و بارگاه ساخته می شود و آنجا پناهگاهی برای دوستان، دوستداران و شیعیان آن حضرت به شمار می رود.

 

این کارشناس علوم قرآنی دربخش دیگری از صحبت های خود اظهار کرد: سید الشهداء همچنین به خوبی آگاهی داشتند که در ایامی مانند عاشورا و اربعین عزاداران آن حضرت حضور پرشوری در شهر کربلا خواهند داشت و دوستدارانشان در این محل رفت و آمد می کنند و به عزاداری سید و سالار شهیدان می پردازند.

 

حجت الاسلام والمسلمین حسینی نژاد تصریح کرد: امام حسین(ع) در روز سوم ماه محرم پس از اینکه اهالی کربلا و بادیه نشینان آنجا را که اغلب شیعه بودند را فراخواندند، اقدام به خریداری زمین کربلا کردند و به این نکته اشاره کردند که ما در اینجا به شهادت می رسیم و به خاک سپرده می شویم.

 

وی خاطرنشان کرد: امام سوم همچنین به اهالی کربلا سفارش کردند که در یک دوره زمانی شیعیان، زائران و علاقمندان ما برای زیارتمان به این محل می آیند، به زائران من خدمت کنید.