«سقوط آزاد» به روایت نویسنده

زامیاد سعدوندیان، نویسنده سقوط آزاد درباره طرح و ایده داستان گفت: طرح اولیه پراكندگی زیادی داشت و در شهرهای زیادی اتفاق میافتاد، اما ما به دلیل زمان كم مجبور شدیم كار را به تهران و نهایتا یك شهر دیگر محدود كنیم. وی ادامه داد: درباره نرمافزارهای كامپیوتری و هك نیز با تعدادی از كسانی كه در این زمینه آشنایی داشتند مشورت كردیم و تحقیقات مربوط به یك كار دیگر را وارد این سریال كردیم چون به دلیل زمان محدود از ابتدا باید سراغ موضوعی میرفتیم كه با آن آشنایی داشتیم.

سعدوندیان درباره همکاری با نیروی انتظامی گفت: مشاور انتظامی سریال باید کار را می‌خواند و یک سری اصلاحات سازمانی را که باید رعایت می‌شد، لحاظ می‌کرد و این طور نبود که یک متن را بلافاصله که می‌نویسم اجرا کنیم. این نویسنده در پاسخ به پرسشی درباره‌ی تفاوت پلیس‌های سریال «سقوط آزاد» با پلیس‌هایی که تاکنون در تلویزیون نشان داده شده‌اند، عنوان کرد: ‌ باید تفاوتی شکل می‌گرفت؛ خود نیروی انتظامی هم استقبال کرد و برخورد خاصی نبود.

وی در ادامه درباره برخی رفتارهایی که از سوی کاراکترهای پلیس «سقوط آزاد» انجام می‌شود، گفت: اینها پلیس هستند و با شرایط مختلفی مواجه می‌شوند. در همه‌ شرایط نمی‌توان پلیس را خشک نشان داد که لبخندی هم می‌زند؛ پلیس بودن کار سختی است و حتی در برخی موارد پای امنیت ملی در میان است. سعدوندیان با اشاره به شخصیت سرگرد که نقش او را حامد بهداد بازی می‌کند، ‌ تصریح کرد: سرگرد هم شخصیتی جدی است و با این که جدیت دارد‌، به کسی توهین نمی‌کند؛ حتی وقتی در خانه‌اش مشکلی پیش می‌آید به کسی توهین نمی‌کند. خود من این شخصیت را خیلی دوست دارم و از حامد بهداد به خاطر ویژگی‌هایی که به خاطر خودش به نقش اضافه شده ممنون هستم.

وی تاکید کرد: تفاوت حامد بهداد با خیلی از بازیگران دیگر این است که در نقش زندگی می‌کند. در همه جای دنیا بازیگرانی موفق هستند که برای دوربین بازی نمی‌کنند بلکه با نقش زندگی می‌کنند. تا جایی هم که می‌دانم آقای امینی از بازی حامد بهداد در نقش سرگرد راضی بود. این نویسنده درباره‌ی انتخاب بازیگران سریال خاطرنشان کرد: زمانی که ما وارد کار شدیم بازیگران انتخاب شده بودند، در نتیجه قصه را که می‌نوشتیم تغییری در آن ندادیم چون می‌دانستیم برای چه بازیگرانی می‌نویسیم زیرا نقش‌های اصلی همان کسانی بودند که انتخاب شده بودند اما نقش‌های فرعی به مرور اضافه شدند.

سعدوندیان با اشاره به شخصیت سرگرد که نقش او را حامد بهداد بازی می‌کند، ‌ تصریح کرد: سرگرد هم شخصیتی جدی است و با این که جدیت دارد‌، به کسی توهین نمی‌کند؛ حتی وقتی در خانه‌اش مشکلی پیش می‌آید به کسی توهین نمی‌کند

سعدوندیان در پاسخ به پرسشی درباره الگوی سریال پلیسی «سقوط آزاد» با توجه به کمبود یک الگوی مناسب داخلی، تاکید کرد: الگوی خاصی نداشتیم اما سعی مان این بود که یک پلیس امروزی را نشان دهیم. وقت آنچنانی هم برای الگوبرداری نداشتیم با این ‌حال سعی کردیم یک پلیس ایرانی که در عین حال مدرن، مذهبی، جدی و نخبه است و خصوصیات یک پلیس را داشته باشد و از پلیس‌های دیگر سریال‌های ایرانی فاصله بگیرد را به تصویر بکشیم.

وی ادامه داد: همیشه در سریال‌های پلیسی با یک پلیس مهربان که جدیت آنچنانی ندارد مواجه هستیم در صورتی که لحظه ‌لحظه زندگی این آدم‌ها به خاطر سر و کار داشتن با پرونده‌های مختلف متفاوت است؛ از این منظر نمی‌توان گفت الگوی خاصی داشتیم سعی‌مان نشان دادن یک پلیس مقتدر بود.

همان طور که شخصیت منفی قصه قوی است برای دستگیری او نیز به یک پلیس مقتدر نیاز داشتیم در غیر این صورت کلیشه ای می‌شد. سعدوندیان تاکید کرد: ما به دلیل وقت کم‌، وقت نداشتیم از پرونده‌های قضایی استفاده کنیم‌، شاید در این صورت کارمان بهتر می‌شد اما کارشناسانی که سر صحنه بودند با توجه به اتفاقات نظراتی می‌دادند که خوب بود. با این حال ما خودمان را سانسور نکردیم و براساس مسائلی مثل نقاط عطف، ‌ گره‌ها‌، تضاد شخصیتی و … متن را پیش بردیم.

نویسنده «سقوط آزاد» با اشاره به اکشن‌ بودن این سریال گفت: ‌ کار اکشن اسماً آسان است ولی ریتم و خصوصیات خاص خودش را دارد. با توجه به این که آقای امینی کارگردان این سریال بود، خیالم راحت بود متنی که می‌نویسم بهتر از آن چیزی که نوشته‌ام در‌می‌آید. علیرضا امینی به عنوان کارگردان متن را بالا برد.

زامیاد سعدوندیان در پایان در پاسخ به پرسشی درباره‌ی کلیشه‌یی بودن سریال‌های پلیسی و جلوتر بودن مخاطب از قصه‌، گفت: من از این مساله که مخاطب نمی‌تواند ادامه داستان را حدس بزند راضی هستم. همین مساله باعثمی‌شود که بیننده پای کار بنشیند. ماندگار بودن قصه‌هایی مثل شرلوک هلمز و پوآرو نیز به همین دلیل است. این مساله اجازه می‌دهد مخاطب با شخصیت‌ها همذات‌پنداری کند‌. هرچند کارهای پلیسی در همه دنیا تا حدودی کلیشه‌ای است‌، به این معنی که آخر قصه معلوم است چه اتفاقی می‌افتد.

منبع: ایسنا