بهنام صفوی: باید به خدا نزدیک‌تر بود

 بهنام صفوی خواننده محبوب موسیقی پاپ است. خواننده‌ای که سال گذشته دوران سخت بیماری را پشت‌سر گذاشت. این خواننده قصد دارد در روزهای آینده قطعه‌ای را به یاد جانبازان شیمیایی منتشر کند و قطعا صدای گرم او می‌تواند مرهمی برای زخم‌ها و رشادت‌های این جانبازان باشد. با او درباره این قطعه، دیگر فعالیت‌هایش و همچنین تجربه دوران بیماری گفت‌وگویی انجام دادیم.

 

اردیبهشت امسال آلبوم «معجزه» با صدای شما منتشر شد و پس از آن کنسرت‌هایی برگزار کردید. با توجه به این‌که با پایان عزاداری‌های ماه محرم و صفر آلبوم‌های بسیاری از خوانندگان منتشر می‌شود، می‌توانیم منتظر آلبوم تازه‌ای از شما باشیم یا نه؟

فعلا قصد ندارم آلبوم تازه‌ای منتشر کنم اما تورکنسرتی در شهرهای مختلف کشور خواهم داشت. با پایان ماه‌های محرم و صفر این تورکنسرت در شهرهای کرمانشاه، اهواز و برخی شهرهای دیگر برگزار خواهد شد. پس از نهایی شدن برنامه‌های این تورکنسرت حتما آن را اعلام رسمی خواهیم کرد.

هر چند آلبوم تازه ندارید اما شنیده‌ام تک آهنگ‌هایی از شما منتشر می‌شود.

بله. با توجه به حال و هوای این روزها تک آهنگی با نام «ناموس» را منتشر خواهم کرد. این قطعه را به جانبازان شیمیایی تقدیم کرده‌ام و روایتی تقریبا مستند دارد.

و به احتمال زیاد تلخ.

بله. طبیعی است که یک کار اجتماعی نسبتا تلخ باشد. چون همان‌طور که گفتم در این کار از جانبازان شیمیایی خوانده‌ام و طبعا دشواری‌هایی که این بزرگواران با آنها روبه‌رو هستند برای ما بسیار تلخ است. البته این طبیعی است و اغلب کارهای اجتماعی درونمایه‌ای تلخ دارند، چون قرار است بتوانند تاثیرگذار باشند.

هر چند شما پیش از این هم سراغ موضوع دفاع مقدس رفته‌اید و در آلبوم گروهی «دلصدا» هم قطعه «طاقت ندارم» را با صدایتان شنیده‌ایم، اما مخاطبان عادت دارند صدای شما را با عاشقانه‌های همیشگی‌تان بشنوند. فکر می‌کنید در این کار هم که اثر اجتماعی محسوب می‌شود، بتوانید رضایت همه را جلب کنید؟

فکر می‌کنم اکنون فضا برای انتشار این اثر مساعد است و مردم هم آن را دوست خواهند داشت. ایده این کار از حدود سه سال پیش با من بود و به دنبال شرایط مساعد و مناسبی برای انتشارش بودم.

گفتید روایتی مستند دارد. در این‌باره توضیح می‌دهید.

پیش‌زمینه‌ای راجع به یکی از آشنایانی که جانباز بودند در ذهن داشتم و محمد کاظمی هم سوژه‌ای را داشت که برایم خواند و با همدیگر کامل کردیم و به سوژه‌ای که در ذهن من بود نزدیک کردیم تا به نتیجه رسیدیم. من این قطعه را خیلی دوست دارم. چون در آن مضمون اعتراض وجود دارد و فقط روایتی از یک جانباز نبوده و کار کلیشه‌ای نیست. در ترانه این کار اعتراض و نگاه انتقادی از لحاظ اجتماعی وجود دارد و پیام اجتماعی دارد.

البته مشغول کار روی قطعه دیگری هم هستم که پس از ایام عزاداری محرم و صفر منتشر می‌شود. این قطعه در سبک موسیقی ایرانی و فولکلور بوده و در حال طراحی یک ویدئوی خوب هم برای این کار هستیم. «ناموس» هم در اختیار صدا و سیما قرار گرفته و احتمالا در قالب یک نماآهنگ پخش خواهد شد.

شما یک دوره بیماری را هم پشت سر گذاشته‌اید. این تجربه سخت چه تاثیری بر روحیه و نگاه شما به زندگی داشت؟

همه می‌گویند که آدم بعد از این تجربه خیلی تغییر می‌کند و کاملا هم درست می‌گویند. می‌توانم بگویم این تجربه زاویه دید مرا تغییر داد و باعث شد زندگی جدیدی را شروع کنم. مسائلی که اتفاق افتاد بیش از هر چیز مرا به این سمت کشید که هیچ‌وقت در زندگی ناامید نشوم و در برابر هیچ چیزی و اتفاقی امید به زندگی‌ام را از دست ندهم. می‌توانم بگویم تجربه بیماری‌ام اتفاق خیلی مثبتی بود.

روی کارتان هم تاثیری گذاشت؟

بله. این تولد دوباره، نگاهم را به همه چیز عوض کرد و بیش از همه چیز باعث شد به این فکر کنم که باید به خدا نزدیک‌تر بود. گاهی ما این موضوع مهم را فراموش می‌کنیم و با این‌که خدا خیلی به ما نزدیک است، احساسش نمی‌کنیم. من با تجربه دوره بیماری‌ام به این نتیجه رسیدم که دلم نمی‌خواهد حتی لحظه‌ای فکر کنم از او دورم. این موضوع حالا آنقدر برایم ملموس است که در کارم هم اثر گذاشته است. بخش‌هایی از آلبوم «معجزه» هم تحت تاثیر همین اتفاق شکل گرفته و خوشحالم که مردم هم آن را دوست داشتند.

امیدواریم همیشه سلامت و موفق باشید و به قول حافظ دیگر تنتان به ناز طبیبان نیازمند نشود.

ممنونم از شما و همه مردم عزیز که به یادم بودند و در آن ایام برایم دعا کردند. من هم برای همه مردم ایران آرزوی خوشی و سلامتی دارم.