آمار معنا دار آزمون سراسری قرآن و عترت

 ستاد پانزدهمین آزمون سراسری قرآن و عترت وزارت ارشاد آمار تفکیکی این آزمون را پس از پایان ثبت‌نام اعلام کرد.

یکی از آمارهایی که در این خصوص اعلام شده است مربوط به ثبت‌نام قرآن آموزان به تفکیک رشته است که رشته «مفاهیم سوره صف» با 17 هزارو 318 شرکت‌کننده است.

همانگونه که ملاحظه می‌شود تدبر در جزء 29 قرآن کریم با 141 متقاضی در قعر این نمودار آماری واقع شده است و با احتساب متقاضیان رشته تدبر در جزء 30 قرآن بازهم متقاضیان رشته تدبر به هزار نفر نمی‌رسد.

این در حالی است که تدبر در قرآن مورد تأکید خداوند است و در آیه 29 سوره «ص» می‌فرماید «کِتَابٌ أَنْزَلْنَاهُ إِلَیْکَ مُبَارَکٌ لِیَدَّبَّرُوا آیَاتِهِ وَلِیَتَذَکَّرَ أُولُو الْأَلْبَابِ؛ این کتابی است پر برکت که بر تو نازل کرده‏‌ایم تا در آیات آن تدبر کنند و صاحبان مغز (و اندیشه) متذکر شوند».

همچنین عدم تدبر در قرآن کریم در آیه 24 سوره مبارکه «محمد» مورد اعتراض خداوند قرار گرفته و می‌فرماید «أَفَلَا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ ...؛ آیا آنها در قرآن تدبر نمی‌کنند؟...» 

از دیگر نتایجی که به وضوح از این آمار نتیجه‌گیری می‌شود «استقبال قرآن آموزان از فعالیتهای قرآنی خرد و کم حجم» است. مثلا در بین رشته‌های حفظ آمار شرکت‌کنندگان در حفظ جزء 30، 1، 5 جزء و 3 جزء بیش از رشته‌های حفظ 10، 20 و 30 جزء قرآن کریم است.

یا همانگونه که در رشته تدبر مشاهده می‌فرمایید؛ استقبال از شرکت در آزمون سوره «صف» ده ها برابر بیش از رشته‌های تدبر در جزء 29 و 30 قرآن کریم که حاوی چندین سوره هستند، است و این نشان می‌دهد که «آوردن قرآن به میان مردم باید در حجم اندک اما مستمر باشد» تا نتایج مطلوبی از آن حاصل شود.