میرکمال میرنصیری روانشناس و مستندساز درباره مجموعه «خلیفه خداوند» گفت: این مجموعه در 10 قسمت 20 دقیقه‌ای درباره نمایش درمانی زنان کارتن‌خواب است؛ زنانی که همواره توسط شهرداری ساماندهی می‌شوند و معتاد یا مبتلا به اچ‌آی‌وی، ایدز، هپاتیت و دیگر بیماری‌ها هستند و بعد از مدتی دوباره به همان مرحله می‌رسند.

وی افزود: ما تلاش کردیم این بار در قالب نمایش درمانی به آنها کمک کنیم. این مجموعه مستند از زمان ورود درمان‌گران به این مرکز است تا زمانی که نمایش به مرحله اجرا می‌رسد.

کارگردان «خلیفه خداوند» تأکید کرد: من هم سینما خوانده‌ام و هم روانشناسی و تلاش کردم با استفاده از هر دو تخصص به این بانوان کمک کنم و هم یک مجموعه مستند بسازم. این مجموعه از روز اول پروژه که برخی از این زنان با تیم همکاری نمی‌کنند، توهین می‌کنند، کار را باور ندارند و... آغاز می‌شود و سپس مراحل جذب آنها را به تصویر می‌کشد.

وی یادآور شد: سپس به تمرین‌های نمایش می‌رسیم. من تلاش کردم متن‌هایی برای آنها آماده کنم که مناسب شرایط روحی و روانی‌شان است و مضمون انسانی دارد.

میرنصیری ادامه داد: این نمایش سرانجام در تالار ایوان شمس روی صحنه رفت و مردمی که تا دیروز به این زنان از بالا به پایین نگاه می‌کردند، در سالن نشستند و از پایین به بالا نگاهشان کردند.

کارگردان «خلیفه خداوند» تصریح کرد: ما تمامی تصاویری که از این زنان داریم ناپیدا و محو است و اگرچه برخی‌شان راضی بودند تصویرشان نمایش داده شود، اما چون اکنون به زندگی عادی برگشته‌اند ما کوشیدیم تصویرشان مشخص نباشد.

وی در پایان گفت: نکته جالب این مجموعه آن است که دو سال بعد از اجرا، ما با چهار نفر از این بانوان در سالن پردیس ملت قرار گذاشتیم و با آنها گفت‌وگویی کردیم که در آخرین قسمت نمایش داده می‌شود. خوشبختانه این شیوه درمانی جواب داده و اکنون هیچ‌کدام از این بانوان به شیوه زندگی سابق خود برنگشته‌اند.

مجموعه «خلیفه خداوند» تولید جدید شبکه مستند شنبه‌ها ساعت 22 روی آنتن می‌رود و یکشنبه ساعت 13 بازپخش می‌شود. نخستین قسمت این مجموعه شنبه هشتم آبان در جدول پخش شبکه مستند قرار دارد.