بی اعتنایی آمریکایی ها به "دوزخ"

 با یک نگاه به بازیگران فیلم "دوزخ" و پیشینه سری فیلم‌های «کد داوینچی» هر کارشناسی در دنیای سینما فروش بالایی برای افتتاحیه این فیلم در آمریکا پیش‌بینی می‌کرد اما تماشاگران آمریکایی نظر دیگری داشتند و این فیلم در نخستین هفته اکران در بیش از سه هزار سالن سینما تنها ۱۵ میلیون دلار فروخت و از این نظر مایه شگفتی شد.

فروش پایین "دوزخ"‌ با بازی تام هنکس و فلیسیتی جونز در حالی رقم خورد که این هفته به جز این فیلم اثر تازه دیگری به صورت گسترده در آمریکایی شمالی اکران نشد و "دوزخ" از این لحاظ بی‌رقیب بود اما باز هم رقابت را به کمدی ترسناک هالووین مادی (A Madea Holloween) واگذار کرد که در دومین هفته اکران در دو هزار سالن سینما ۱۶ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار فروش داشت.

فروش کم سومین قسمت از سری فیلم‌های «کد دواینچی» نمونه تازه‌ای از بی‌توجهی تماشاگران آمریکایی به ساخت دنباله‌های سینمایی است. این فیلم علاوه بر این ادامه‌ای است بر شکست‌های پیاپی ران هاوارد در گیشه که آخرین بار با فیلم پرهزینه در قلب دریا محصول سال ۲۰۱۵ رقم خورد.

البته "دوزخ" برخلاف آمریکا در باقی کشورهای جهان تماشاگران را به سینما کشانده و از زمان اکران تاکنون بیش از ۱۳۲ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار در سینماهای این کشورها فروش داشته است. این فیلم در چین نیز تازه اکران شده و با ۱۳ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار فروش در صدر گیشه سینمای دومین بازار بزرگ سینمای جهان ایستاده است.

جاش گرین‌استاین رییس بخش اکران و بازاریابی جهانی سونی یکشنبه درباره فروش پایین «دوزخ» در آمریکا گفت: «فروش افتتاحیه فیلم در آمریکا ناامیدکننده بود، اما عملکرد فیلم در گیشه جهانی مایه خشنودی ماست.»

سونی فیلم «دوزخ» به کارگردانی ران هاوارد را در بازارهای جهانی زودتر اکران کرد تا از اکران همزمان فیلم با فیلم «دکتر استرنج» محصول مشترک دیزنی و مارول جلوگیری کند. «دکتر استرنج» در چند کشور اکران شده و در مدت کوتاهی در این بازارها به فروش چشمگیر ۸۶ میلیون دلار دست پیدا کرده است. این فیلم از چهارم نوامبر در آمریکا اکران می‌شود.

تام هنکس در "دوزخ" باز هم در نقش رابرت لنگدون نمادشناس مشهور و استاد دانشگاه هاروارد کتاب‌های پرفروش دن براون را بازی می‌کند. سونی پس از گذشت یک دهه از ساخت فیلم کد دواینچی برای ساخت این فیلم دست به ریسک بزرگی زد. «کد داوینچی» سال ۲۰۰۶ به سینما آمد و در افتتاحیه آمریکای شمالی ۷۷ میلیون دلار فروخت و در نهایت در سراسر جهان به فروشی برابر با ۷۵۸ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار دست پیدا کرد.

قسمت دوم از سری فیلم‌های کد داوینچی سال ۲۰۰۹ با نام «فرشتگان و شیاطین» اکران شد و پس از یک افتتاحیه ۴۶ میلیون دلاری در آمریکای شمالی به فروشی برابر با ۴۸۶ میلیون دلار در سراسر جهان دست پیدا کرد. دو قسمت نخست از این سری فیلم‌ها با ۱۵۰ میلیون دلار بودجه ساخته شدند در حالی که سونی برای ساخت «دوزخ» تنها ۷۵ میلیون دلار هزینه کرد.

البته باید در نظر داشت که تعطیلات هالووین هیچ‌گاه زمان مناسبی برای گیشه سینما نبوده است. چرا که در این تعطیلات مردم ترجیح می‌دهند به جای سینما رفتن در مراسم مخصوص این مناسبت شرکت کنند.

در این میان فیلم کمدی هالووین مادی ساخته تایلر پری در دومین هفته برخلاف افت فروش ۴۱ درصدی فروش خوبی داشت و در مجموع ۱۰ روز اکران به فروشی برابر با ۵۰ میلیون دلار دست یافت.

گیشه بی‌رمق سینمای آمریکا یک استثنا هم داشت. فیلم تحسین شده «مهتاب» به کارگردانی بری جنکینز که هفته گذشته به صورت محدود در چهار سالن سینما اکران و با استقبال گسترده تماشاگران روبه‌رو شده بود این هفته تعداد سینماهای محل اکران خود را به ۳۶ عدد افزایش داد و با میانگین فروش ۲۵ هزار دلار در هر سالن سینما به فروشی بیشتر از ۹۰۰ هزار دلار دست یافت.

به جدول ۱۰ فیلم پرفروش که بازگردیم پنج فیلم نخست آن با سه فیلم جک ریچر: هرگز بازنگرد با بازی تام کروز، حسابدار با بازی بن افلک و فیلم ترسناک «ویجا:‌ خاستگاه شیطان» کامل می‌شود.

در جایگاه سوم جدول فیلم جک ریچر با افت فروش ۵۸ درصدی نسبت به هفته نخست اکران پایان هفته گذشته ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار فروخت و تا در ۱۰ روز نخست اکران به فروشی برابر با ۳۹ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار برسد. این فیلم در بازارهای خارجی هم هفته گذشته ۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار فروخت. فروش جهانی این فیلم از پارامونت و اسکای‌دنس در پایان هفته گذشته به ۹۳ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار رسید.  

حسابدار چهارمین فیلم پرفروش هفته گذشته سینمای آمریکا بود. این فیلم با فروش ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار دلاری سومین هفته اکرانش را به پایان رساند و به مجموع فروش جهانی ۸۲ میلیون دلار دست یافت.

در پایان هفته منتهی به هالووین «ویجا:‌ خاستگاه شیطان»‌ تنها فیلم ژانر وحشت با اکران گسترده در سینمای آمریکا بود. این فیلم در دومین پایان هفته اکران ۷ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار فروخت. فروش جهانی فیلم تا کنون ۴۳ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار است.