کسانی که برای اولین بار بیننده فیلم "لومیرها" بودند و از ترس قطاری که به سمت‌شان می‌آمد؛ فریاد می‌کشیدند هرگز فکر نمی‌کردند این هنر روزی واقعیت‌های جهان را چنین به چالش بکشد.

این اولین احساسی است که با دیدن فیلم "مرا رها نکن" به تماشاگر دست می‌دهد. یکی از بینندگان این فیلم درباره تجربه تماشای فیلمی 360 درجه به ایلنا گفت: احساس کسی را داشتم که برای اولین بار به سینما رفته و با این پدیده روبه‌رو می‌شود.

تجهیزات فیلم شامل عینک و هدفون VR  است و یک تلفن هوشمند. همین‌ها کافی‌ست تا شما را از جهانی که روی آن ایستاده‌اید؛ جدا کند. فیلم با صحنه‌ای از درون یک قایق شروع می‌شود و به تدریج فراموش می‌کنید روی زمین ایستاده‌اید. به هر طرف که نگاه کنید؛ دریاست تا جایی که به آسمان آبی می‌رسد. بخشی از مغز می‌داند که در سالن  مدرسه ملی سینما ایستاده پس سعی می‌کند در برابر آنچه می‌بینید مقاومت کند اما درنهایت تکنیک و داستان فیلم؛ شما را وارد جهان متفاوت خود می‌کند. تجربه‌ای متمایز و اعجاب‌آور از قدرت تکنولوژی را در همین ایران خودمان شاهدید.

نشست خبری "مرا رها نکن" اولین فیلم 360 درجه ایران با حضور سهیلا گلستانی (نویسنده و کارگردان اثر)، بابک قهرمانی (تهیه‌کننده) و دیگر عوامل و بازیگران آن، پس از نمایش فیلم برای اصحاب رسانه، در محل مدرسه ملی سینما برگزار شد.

این فیلم که با تکنیک واقعیت مجازی ساخته شده، در ابتدای نشست توسط تجهیزات VR برای حاضران به نمایش درآمد. واقعیت مجازی یا VR  فناوریی است که در آن؛ محیط مجازی در جلوی چشمان کاربر قرار می‌گیرد و کاربر براساس حرکت سر و بدن با آن تعامل برقرار می‌کند. به عبارت دیگر هنگامی که تماشاگر؛ هدست واقعیت مجازی را روی سر خود نصب می‌کند، جلوی چشمان خود محیطی را مشاهده می‌کند که براساس تغییر موقعیت بدنش تغییر کرده و ذهن انسان پس از مدتی می‌پذیرد که در یک محیط واقعی قرار گرفته است.

نشست خبری با سخنان بابک قهرمانی آغاز شد. وی عنوان کرد: تکنولوژی واقعیت افزوده تکنولوِژی نوینی است که به سرعت در سراسر جهان درحال گسترش است و کمپانی‌های بزرگی همچون گوگل و فیسبوک را برای سرمایه‌گذاری‌های وسیع به سمت خود جلب کرده است. در ایران نیز باتوجه به روند رو به رشد تکنولوژی تمایل بر این بوده که با ایجاد تمایز بازار را گسترش دهیم و طبق برآوردهای تیم سرمایه‌گذاری و با نگاه به بازارهای بین‌المللی رو به رشد این تکنیک؛ تیم سرمایه‌گذاری ریسک ساخت این فیلم را پذیرفت.

وی در ادامه افزود: سرمایه‌گذاری روی کارهای فرهنگی در ایران بر دو اصل استوار است: کاهش هزینه‌ها یا ایجاد تمایز. سرمایه‌گذاری روی این فیلم با رویکرد ایجاد تمایز اتفاق افتاد.

تهیه‌کننده فیلم مرا رها نکن اضافه کرد: تا هشت ماه پیش که ساخت فیلم آغاز شد هیچ فیلم داستانی با این روش ساخته نشده بود و ایران به استناد اخبار جشنواره‌های بین‌المللی در این زمینه که مرجع محسوب می‌شوند، "مرا رها نکن" اولین فیلم داستانی‌ست که با این تکنیک ساخته شده.

وی؛ بودجه ساخت فیلم را 200 میلیون تومان عنوان کرد و افزود: در سرمایه‌گذاری‌های فرهنگی نگاه سرمایه‌گذار به بازگشت سرمایه کمتر است با این حال این نگرانی برای ما و دست‌اندرکاران وجود داشت که در صورت عدم موفقیت چه ضررهای مالی و اعتباری به اعضا وارد می‌شود که خدا را شکر فیلم با موفقیت به پایان رسید.

وی درباره تجهیزات و امکانات اکران این فیلم گفت: در حال حاضر چند سینما دارای امکانات برای پخش فیلم‌های واقعیت مجازی هستند با این حال در تلاش هستیم امکانات نمایش عمومی فیلم را بهتر و بیشتر ایجاد کنیم.

در ادامه سهیلا گلستانی؛ ساخت این فیلم را تجربه‌ای متفاوت عنوان کرد و گفت: ساخت فیلم کار مشکلی بود. میزانسن فیلم باید در همه جهات همزمان مدیریت می‌شد و عوامل باید در بازیگران مستتر می‌شدند.

او گروه بازیگران و دست‌اندکاران فیلم را حدود 150 نفر عنوان کرد و گفت: به عنوان کارگردان ناچار بودم نقشی در گروه بازیگران نیز ایفا کنم تا علاوه بر اینکه نزدیک به صحنه باشم اما در قاب دوربین قرار نگیرم.

 نویسنده و کارگردان "مرا رها نکن" اضافه کرد: داستان فیلم روایتی است از تلخکامی‌های مهاجران جنگ و پناهجویانی که ناچار به ترک خانه و کاشانه خویش می‌شوند. فیلم در طول هشت ماه در شمال کشور فیلمبرداری شد.

گلستانی درباره جای خالی دیالوگ در فیلم نیز گفت: در فیلم از دیالوگ استفاده نشده تا پیام فیلم همه‌گیرتر باشد و محدود به کشور خاصی نشود.

مسعود مومنی (فیلمبردار اثر) نیز با منحصربه‌فرد خواندن این تجربه گفت: همیشه آرزو داشتم روزی شاهد فیلمی باشم که فیلمبردار از آن حذف می‌شود و انتخاب با مخاطب باشد که چه موقع، چه چیز را ببیند.

وی ادامه داد: حذف نگاه سوم از فیلم و ایجاد آزادی برای مخاطب این امکان را می‌دهد که در جریان داستان دخیل باشد و همین کار تاثیرگذاری فیلم را چند برابر می‌کند.

در ادامه سهیلا گلستانی (کارگردان فیلم "دو") در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا که از حاکمیت این تکنولوژی در صنعت سینما جویا شد، گفت: فکر نمی‌کنم این صنعت آینده سینما را دربربگیرد. تکنولوژی واقعیت افزوده بیشتر مناسب سینمای مستند است. سینما یک تجربه جمعی است و واقعیت افزوده تجربه فردی و به نظر من این تکنولوژی شاید بتواند جایگاهی برای خودش بیابد اما بعید است جایگزین سینمای فعلی شود.

تهیه‌کننده فیلم نیز پاسخ به همین پرسش؛ بازارهای VR را بسیار رو به گسترش عنوان کرد و گفت: باتوجه به تمرکز کمپانی‌های بزرگ روی این تکنیک فکر می‌کنم تا چهار سال آینده بازارهای خوبی برای این شیوه به وجود بیاید. اما احتمالا این تکنیک در کنار سایر امکانات رو به رشد صنعت سینما قرار خواهد گرفت و هر اثر با توجه به محتوایی که دارد در قالب یکی از این تکنیک‌ها تولید خواهد شد آنهم بسته به محتوایی که دارد.

فیلم 360 درجه‌ای "مرا رها نکن" ساخته سهیلا گلستانی با بازی عباس حبیبی و سونیا سنجری چهارشنبه و پنجشنبه از ساعت 16 الی 22 در محل مدرسه ملی سینما برای هنرمندان و اصحاب رسانه به نمایش درمی‌آید.