امضای تفاهم نامه همکاری مدیران هنرهای نمایشی کشورهایِ غرب آسیـــا و شمال افریقا

 یازده مدیر تئاتری کشورهای غرب آسیا و شمال آفریقا، ظهر امروز در نخستین نشست مدیران تئاتری کشور متن تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

نشست نمایندگانِ و مدیران تئاترِ کشورهای غرب آسیا و شمال افریقا با میزبانی وزارت فرهنگ و ارشاد جمهوری اسلامی ایران از 9 تا 11 آبان ماه 1395 در هتل فردوسی تهران برگزار شد . به گفته مدیران ایرانی این نشست در راستای گسترش روابط و یافتن نقاط مشترک فرهنگی در جریان گفتگوی بینافرهنگی و در بستر هنرهای نمایشی انجام پذیرفته است.

در متن این تفاهم نامه تئاتر به مثابه زبان مشترک و میدانی مناسب برای تبادلات فرهنگی معرفی شده‌ است که می تواند نقش مهمی در همگرایی و تبادل ارزشهای نیکوی انسانی ایفا کند. از همین رو کشورهای حاضر در این نشست به موجب چنین دیدگاهی، درباره بندهای زیر به توافق رسیده‌اند:

  1.  کشورهای حاضر می‌کوشند تا شرایط شکل‌گیری و راهاندازی یک مرکز هنری را برای فعالیتهای تئاتری جمعی در قالب یک نهاد، موسسه و محفل هنری بین‌المللی و فرهنگی فراهم سازند.
  2.  کشور های حاضر میکوشند تا امکان تبادل آثار نمایشی در قالب اجراهای عمومی و یا حضور در جشنواره‌های تئاتری را در کشور متبوع خود فراهم آورده و حمایتهای لازم را انجام دهند.
  3. کشورهای حاضر می‌کوشند تا «دوسالانه‌ی  بازاریابی» (biennial Marketing)  بینالمللی هنرهای نمایشی کشورهایِ غرب آسیا  و  شمال  آفریقا را در قالب ارائه غرفه یا نمونه آثار (showcase) برگزار کنند.
  4. کشورهای حاضر می‌کوشند تا در زمینه همکاری‌های آموزشی و پرورشی هنری، برنامه  بلند مدت و کوتاه مدت هنرهای نمایشی از جمله برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی را مورد توجه قرار داده و برنامهریزیهای لازم را انجام دهد و امکان تبادل تجربههای استادان و هنرمندان، پرورش و ارتقای توان عاملان تئاتر مورد توجه قرار گیرد.
  5.  کشورهای حاضر میکوشند تا شرایط تبادل اطلاعات و دانش نظری و تولیدات مکتوب نمایشی را در قالب برگزاری سمینار های علمی – هنری، ترجمه نمایشنامهها، ترجمه کتابهای علمی و مقالات علمی و نشر این آثار به زبانهای موجود در میان کشورهای حاضر فراهم کنند.

این تفاهم‌نامه به امضای علی قسمت لالایف ، رئیس تئاتر موزیکال جمهوری آذربایجان، دکتر احسن تلیلانی، پژوهشگر هنری تئاتر و نماینده وزیر فرهنگ الجزایر،  سید منصور رحمانی، رئیس تئاتر ملی وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان،‌ احمد‌ حسن‌ موسی ساعدی، مشاور هنری بخش سینما و تئاتر وزارت فرهنگ و گردشگری عراق،‌ مهدی شفیعی، دبیر و رئیس نشست و مدیرکل هنرهای نمایشی ایران، علی فرحات، مؤسس و مدیر دو جشنواره دانشگاهی و مدرسه‌ای در وزارت فرهنگ لبنان، خالدبن عمربن احمدالشنفری، رئیس گروه صلاله، محمد ایوب جمالی، معاون مدیر کل هنرهای نمایشی و عضو شورای ملی هنرهای دولت پاکستان، سعد بورشید، رئیس اداره تئاتر وزارت فرهنگ و ورزش قطر،‌ زهیر رمضان، رئیس اتحادیه هنرمندان سوریه و نماینده مجلس ملی سوریه و سامی نصری، نماینده وزارت فرهنگ تونس و نماینده فرهنگی ناحیه ای در شهر الکاف رسیده است.