از کنایه رحمانیان به یک فیلم تا ناگفته‌های یک نمایشنامه‌خوانی‌اش

نویسنده و کارگردان نمایش «هفت مجلس در عزا و معجزه» که قرار است این اثر را از ۲۴ آبان‌ماه به مدت ۵ شب در تالار اصلی تئاترشهر به صورت نمایشنامه‌خوانی اجرا کند، عصر ۱۶ آبان‌ماه در نشستی خبری بیان کرد:‌ نوشتن فیلمنامه این نمایشنامه را به تازگی آغاز کردم که البته این کارم بیشتر از سر لجبازی است چون پیش از این فیلمنامه‌ای درباره معجزه داشتم که با مخالفت سریع و صریح اعضای شورای پروانه ساخت سازمان سینمایی روبرو شد، به طوری که حتی حاضر به گفت‌وگو هم نشدند.

فیلم‌های مثل «آس و پاس» گویا بیشتر موردپسند دوستان است

او با بیان اینکه فیلم‌های معروفی درباره معجزه در سینمای دنیا ساخته شده است، گفت: به نظرم دوستان در سازمان سینمایی در این زمینه کارنامه درخشانی دارند و چون این فیلم درباره معجزه بود به این شکل با آن مخالفت شد اما به نظر می‌رسد فیلم‌هایی مثل «آس و پاس»‌که با امضای همین‌ها روی پرده سینماها اکران می‌شود، بیشتر مورد پسند است در حالی که فیلم «سینما نیمکت» من هم که درباره مسائل جدی‌تری صحبت می‌کند با مخالفت‌هایی روبرو شده بود.

رحمانیان درباره نمایشنامه «هفت مجلس در عزا و معجزه» با بیان اینکه این متن از مجموعه «مسافران» آماده شده که شامل پنج قطعه به همراه دو قطعه مدرن‌تر است،‌ افزود: داستان این نمایشنامه درباره چند زائری است که از جاده هراز به سمت مشهد سفر می‌کنند و این سفر برای آن‌ها یک سلوک محسوب می‌شود. زمانی که در سال ۸۵ این اثر را اجرا کردم در بروشور آن نوشته بودم که حضور این میزان زائر به سمت ایرانی‌خواه‌ترین امام شیعیان چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟! در واقع پرسش‌هایی داشتم که در آنجا مطرح کردم.

وی ادامه داد: اما متأسفانه با وجود تمهیداتی که در نظر گرفته شده بود و محوریت نمایش با یک ماشین سمند روی صحنه بود و وزن آن را هم تقریبا به نیمه رسانده بودیم اما فقط یک شب امکان اجرا پیدا کردیم، در حالی که الان در تالار وحدت می‌بینیم که چطور ماشین روی صحنه می‌رود.

هماهنگی و جمع کردن این بازیگران چیزی شبیه معجزه

رحمانیان با بیان اینکه در این نمایش همانند ۱۰ سال قبل علی عمرانی، مهتاب نصیرپور، سیما تیرانداز، افشین هاشمی و حبیب رضایی به عنوان نقش‌خوانان حضور دارند، گفت: هماهنگی و جمع کردن این بازیگران برای پنج شب نمایشنامه‌خوانی، خود شبیه یک معجزه است چون برخی از این‌ها در سفر بودند و برخی هم مثل سیما تیرانداز نمایش روی صحنه دارند.

افشین هاشمی که به تازگی از آمریکا به ایران برگشته است درباره اجرای این نمایش گفت: احساس می‌کنم اجرای این کارها به نوعی مرور کارهای ناتمام گذشته است چون از زمانی که کار با محمد رحمانیان و مهتاب نصیرپور را آغاز کردم بعضی کارها حتی در حد مطرح شدن ایده ناتمام ماند اما در طول این سال‌ها یکی‌یکی آن‌ها دوره شدند مثل «ترانه‌های قدیمی» یا «هامون‌بازها».

امیدوارم «روز حسین» اجرایی شود

او افزود: نمایش «مسافران» هم الان به همین شکل است که فقط یک شب درخشید و الان امکان ادامه کار پیدا کرده است اما با این حال در این میان یک کار جا مانده و آن هم «روز حسین» است که امیدوارم اجرایی شود.

محمد رحمانیان هم در این‌باره گفت: آثاری که درباره معجزه داشتم با مشکل روبرو شدند چه برسد به «روز حسین» که آن را بتوانم به صحنه ببرم.

سیما تیرانداز هم که این روزها نمایش «نیازمندی‌ها» را در سالن «کنش معاصر» روی صحنه دارد در سخنانی کوتاه گفت: پس از ۱۰ سال هر کدام از ما بازیگران نگاه پخته‌تری به خوانش این متن داریم و نقشی که در این نمایشنامه دارم کاری بوده که آن را خیلی دوست داشتم.

در این نشست مهتاب نصیرپور، سردار سرمست (پیانیست) و بهرخ شورورزی (خواننده) هم حضور داشتند.

موسیقی نمایش «هفت مجلس در عزا و معجزه» از ۲۴ تا ۲۸ آبان‌ماه ساعت ۱۷:۳۰ در تالار اصلی تئاترشهر به صورت نمایشنامه‌خوانی اجرا می‌شود.