چند دوربین پیاده‌روری اربعین را پوشش می‌دهند؟

 حجت‌الاسلام موسوی مقدم - قائم مقام رییس صداوسیما و رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد اربعین کشور - در این گردهمایی با بیان اینکه سیاست‌ها و دستورالعمل‌های رسانه‌ای مراسم اربعین امسال به اصحاب رسانه ابلاغ شده است، گفت: سیاستگزاری‌های ستاد اربعین متمرکز و اجرای این سیاست‌ها به اقتضای هر رسانه متکثر و متنوع است.

وی با تاکید بر اینکه تمام چارچوب‌ها و بایدها و نبایدهای ابلاغ شده باید رعایت شود، تصریح کرد: هر رسانه‌ای اعم از رسانه‌های دیداری و شنیداری، رسانه‌های مکتوب و رسانه‌های مجازی متناسب با مأموریتشان بر اساس این اصول، این همایش عظیم را پوشش خواهد داد.

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد اربعین از ارائه جزواتی درخصوص بایدها و نبایدهای برنامه‌سازی و اطلاع‌رسانی در این زمینه خبر داد و اظهار کرد: ستاد مرکزی اربعین، امسال به صورت متمرکز با ساماندهی ۱۲ کمیته درصدد رفع مشکلات سال گذشته برآمد.

حجت‌الاسلام موسوی مقدم با تاکید بر اینکه مراسم اربعین پدیده‌ای سیاسی - فرهنگی و اجتماعی است که به کلی محتوا و پیام است، یادآوری کرد: باید در ساماندهی تولیدات رسانه‌ای به بخش‌های زیارت اربعین که اساس این همایش عظیم است توجه کرد.

وی افزود: حتی در اطلاع‌رسانی نیز باید از منظر پیام و محتوا به رویدادها نگریست و پرداخت.

قائم مقام رییس صداوسیما محتوای زیارت اربعین را حاوی سوژه‌های نابی برای برنامه‌سازی دانست که می‌توان از منظر آن به شرایط امروز جهان اسلام، فتنه‌ها و توطئه‌های استکبار برای مسلمانان نگریست و اوضاع جهان اسلام و فتنه‌هایی را که مستکبران بر آن تحمیل کرده‌اند، تشریح کرد.

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد اربعین توجه به محتوا را از ضرورت‌های تولیدات رسانه‌ای دانست و تأکید کرد: برنامه‌سازان رسانه ملی باید نکته‌ها و سوژه‌های ناب را از دل زیارت اربعین استخراج کنند و بر مبنای آن برنامه بسازند.

وی همچنین راهپیمایی اربعین را نماد و جلوه‌ای از وحدت مسلمانان دانست و گفت: اگر نشانه‌های وحدت مسلمانان در این همایش عظیم بازگو شود نقشه دشمن برای ایجاد تفرقه بین مسلمانان نقش برآب می‌شود.

حجت‌الاسلام موسوی مقدم با تأکید بر اینکه اربعین در امتداد عاشوراست، افزود: گزارش این حرکت عظیم، گزارشی معمولی نیست و مراسمی است که در ذاتش حماسه، شجاعت و دشمن‌شناسی  نهفته است، باید این مجموعه فضائل دینی را از درون آن استخراج کرد و به مخاطب ارائه داد.

قائم مقام رییس صداوسیما با بیان اینکه در اربعین، ما در جشنواره‌ای مردمی ایمان و اعتقاداتمان را برای مردم دنیا به نمایش می‌گذاریم، گفت: در دنیایی که استکبار با فزون‌خواهی دنبال به بند کشیدن انسان‌هاست، ما آرمان‌های بلند عاشورا را در این همایش تبیین می‌کنیم و در مقابل جریان‌های تکفیری و جریانات سیاسی می‌ایستیم.

حجت الاسلام موسوی مقدم با اشاره به سیاست‌های استکباری رسانه‌های غربی در بایکوت خبری این رویداد بزرگ، گفت: باید از این اتفاق آموخت که چگونه واقعه‌ای مردمی و خودجوش با این عقبه تاریخی در سکوت مطلق رسانه‌های استکبار قرار می‌گیرد؛ درصورتی که حوادثی معمولی و پیش پا افتاده دیگر در این رسانه‌ها بزرگنمایی می‌شود.

وی افزود: چنین سیاستی هدایت شده و ابلاغی است و خلاف چیزی است که امروز با عنوان آزادی بیان از آن یاد می‌کنند.

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد اربعین از برنامه‌سازان و خبرنگاران اربعین حسینی خواست در بازنمایی این حرکت باشکوه مشکلات مردم مظلوم منطقه و مسلمانان را به این واقعه عظیم گره بزنند و از این فرصت برای بیان این حقایق بهره ببرند.

وی در پایان توجه به میزبانی مردم عراق را و آنچه مردم این کشور به صورت سنتی برای میزبانی از زائران انجام می‌دهند ضروری خواند و از هماهنگی‌ها برای پشتیبانی و تجهیزات  فنی لازم برای برنامه‌سازی و اطلاع‌رسانی خبر داد.

سردار ذوالفقاری، رییس ستاد اربعین کشور در این نشست با بیان اینکه از ۲۲۹ رسانه فارسی زبان دنیا ۲۲۵ رسانه علیه فرهنگ و اعتقاد مردم ایران و مسلمانان فعالیت می‌کنند، گفت: این آرایش رسانه‌ای نشان‌دهنده نقش رسانه و سخت بودن کار شما برنامه‌سازان و اصحاب رسانه در این زمینه است.

وی دستاوردهای معنوی و فرهنگی را مهم‌ترین نتیجه حرکت اربعین دانست و گفت: درصدی از نقاط ضعف سال پیش، در ساماندهی این حرکت مردمی، مرتفع شده و تلاش می کنیم بقیه مشکلات نیز رفع شوند.

وی اصلاح زیرساخت‌ها را از اولویت‌های این ستاد در ساماندهی کاروان زائران حسینی از تمام نقاط کشور به سه نقطه مرزی چزابه، شلمچه و مهران و همچنین در کشور عراق دانست و با بیان اهمیت نحوه اطلاع‌رسانی و نقش رسانه، از اصحاب رسانه خواست تا آگاهانه و با رعایت اصول و قوانین کشور برای پوشش این رویداد اقدام کنند.

حجت‌الاسلام کریمیان، رییس اتحادیه رادیو تلویزیون‌های اسلامی نیز در این همایش از هماهنگی‌های لازم برای ارائه خدمات به اصحاب رسانه‌های ایرانی، اعضای اتحادیه‌های رادیو تلویزیون‌های اسلامی و رسانه‌های عراقی خبر داد و گفت: همه موظفیم در سکوت رسانه‌ای استکبار در پوشش بزرگ‌ترین حرکت اجتماعی انسانی، نهایت انسانیت و اخلاق این اجتماع عظیم را به نمایش بگذاریم و در مقابل این ترفند غرب بایستیم.

وی سپس با اشاره به محدودیت‌هایی که در زمینه امکانات رسانه‌ای در این کشور وجود دارد، گفت: ساماندهی چنین جمعیتی مشکل است و استقرار تجهیزات را با موانعی مواجه می‌کند با وجود آن تلاش کرده‌ایم به کمک امکانات رسانه‌های عراق در مسیر این راهپیمایی بزرگ امکاناتی را برای اصحاب رسانه فراهم کنیم.

وی از استقرار ۴۰ واحد SNG در کشور عراق خبر داد که ۱۰ واحد آن در کربلا مستقرند و افزود: در بین الحرمین ۴۰ دوربین مستقر شده‌اند که تصاویر آن‌ها در اختیار تمام رسانه‌ها قرار می‌گیرد.