آیا وعده رئیس جشنواره موسیقی فجر محقق می شود؟

حمیدرضا نوربخش که سال گذشته اولین دوره ریاستش بر جشنواره موسیقی فجر را تجربه کرد، خبر از رصد اجراهای زنده موسیقی در طی سال داد و عنوان کرد: «امسال فقط تولیدات موسیقی از مهر سال 1392 تا مهر 1394 رصد و ارزیابی می‌شود اما از سال آینده هم تولیدات و هم «کنسرت‌های موسیقی سال» بررسی می‌شوند. در حال حاضر فعالیت‌های موسیقی سال رصد نمی‌شود اما رصد و ارزیابی فعالیت‌ها، تولیدات و «کنسرت‌های موسیقی سال» در جشنواره موسیقی فجر موجب ارتقای فعالیت‌های موسیقی خواهد شد. چون اهالی و فعالان موسیقی به این نتیجه می‌رسند که فعالیت‌ها رصد می‌شود و البته در این زمینه مشوق‌هایی هم برای کیفیت آثار وجود دارد.»

اما این وعده حمیدرضا نوربخش به چند دلیل بعید به نظر می‌رسد تا در جشنواره سی‌ودوم محقق شود:

اول: حمیدرضا نوربخش طی شش ماه ابتدایی امسال در گفتگو با رسانه قاطعانه و با صراحت اعلام کرد که «دیگر مدیر جشنواره موسیق فجر نخواهم شد» بر همین اساس و با توجه به اینکه مدیر جشنواره اساسا بنای مدیریت دوباره نداشت! بعید هم به نظر می‌رسد تا یک تیم کارشناسی حرفه‌ای از سوی او مامور رصد صدها کنسرت اجرا شده طی یک سال اخیر را به طور منظم و ساختارمند، شده باشند.

دوم: کمتر از دو ماه قبل درتاریخ ششم مهرماه 95 حمیدرضا نوربخش با حکم مرادخانی، رییس جشنواره سی‌ودوم شد. قطعا در دورانی که او هیچ حکم دولتی نداشته نمی‌توانسته با اختیار خود نسبت به انجام پروسه نسبتا پیچیده رصد تمام اجراهای سال مبادرت ورزد.

سوم: سال گذشته بسیاری از امور اجرایی جشنواره برای اولین بار به یک شرکت خصوصی واگذار شد و دبیرخانه جشنواره که پیشتر در انجمن موسیقی ایران مستقر بود تعطیل شد. بعد از برگزاری جشنواره سی‌ویکم نیز با توجه به عدم همکاری شرکت خصوصی مذکور رسما جشنواره دبیرخانه‌ای نداشت تا اینکه چندی پیش اعلام شد دبیرخانه جشنواره موسیقی فجر دوباره به انجمن موسیقی ایران بازگشته است. طبعا دبیرخانه‌ای که کمتر از یک ماه است کارش را آغاز کرده، توانایی رصد اجرای زنده سالی که سپری شد را نخواهد داشت.

حال با این شرح باید دید مسولان سی و دومین جشنواره موسیقی فجر چه تدبیری برای تحقق وعده‌ای که سال گذشته داد شد، خواهند اندیشید؟