شبکه مردمی کتابخانه ها در مساجد تشکیل شد

  نشست خبری هفته کتاب و کتابخوانی  با حضور  مرتضی طاهریان معاون فرهنگی ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور، سید ابوالفضل هاشمی مدیر کل امور کتابخانه های کانون مساجد کشور و به میزبانی سازمان امور مساجد استان تهران در سالن اجتماعات مجتمع نور برگزار شد.
 
پیش از شروع نشست خبری سالن کتابخانه و نمایشگاه کتاب مجتمع فرهنگی هنری نور توسط ضرغامی مدیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ، طاهریان معاون فرهنگی و هنری ستاد عالی کانون های مساجد کشور افتتاح شد.
 
در نشست خبری کتاب و کتابخوانی مرتضی طاهریان معاون فرهنگی و هنری ستاد عالی کانون های فرهنگی مساجد کشور در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه، ضمن تسلیت ایام سوگواری سید و سالار شهیدان (ع) و گرامیداشت هفته کتاب و کتابخوانی اظهار کرد: یکی از کارکردهای مساجد در حوزه فعالیت های فرهنگی و آموزشی ایجاد کتاب خانه است لذا ما شایسته ترین کتابخانه ها و مدارس علمیه را در کنار مساجد داشته و داریم.
 
وی افزود: گسترده ترین شبکه مردمی در حوزه کتابخانه ها را در مساجد شاهد هستیم که توسط مردم در حال فعالیت هستند.
 
طاهریان در رابطه با آمار کتابخانه های مساجد کشور خاطر نشان کرد: بر اساس آمار در حال حاضر بالغ بر 12 هزار و نهصد کتابخانه در سطح مساجد با ما در ارتباط هستند که 6هزار و 394 کتابخانه مخزن دار و 6هزار و 524 کتابخانه باز در شبستان مساجد قرار دارد.
 
وی افزود: وجود کتابخانه های باز به دلیل کمبود فضا برای مخزن دار شدن و دسترسی آسان برای عموم مردم صورت گرفته است.
 
معاون فرهنگی و هنری ستاد عای مساجد با اشاره به اولویت بندی تاسیس کتابخانه ها تصریح کرد: در فاز جدید تاسیس کتابخانه ها اولویت به مساجد روستایی داده شده و ستاد عالی به 3هزار و 656 کتاب خانه در روستاها مجوز فعالیت داده است.
 
وی عنوان کرد: مساحت  مجموع  کتاب خانه‌های مساجد 700 هزار متر مربع بوده و بالغ بر 19 میلیون جلد کتاب در مخازن این کتابخانه ها موجود است و بیش از یک میلیون و 100 نفر عضو دارند.
 
در ادامه این نشست سید ابوالفضل هاشمی مدیر کل امور کتابخانه های کانون مساجد کشور ضمن تسلیت به مناسبت شهادت خبرنگار شهید محسن خزائی اظهار کرد: کتابخانه های سیار، روستایی، باز، مخزن دار، دیجیتال، کودک و کانون تخصصی کتابخوانی در قالب کتابخانه های مساجد فعال هستند.
 
وی افزود: ما به خاطر ایجاد عدالت فرهنگی به سمت روستاها رفتیم و در حال حاضر 42 درصد کتاب خانه های کشور در روستاها هستند .
 
هاشمی عنوان کرد: 180 هزار جلد کتاب در قالب 33 میلیارد ریال اعتبار به کتابخانه های روستایی ارسال شده است.
 
مدیر کل امور کتابخانه های کانون مساجد کشور در خصوص نرم افزار مهر مسجد تشریح کرد: نرم افزار "مهر مسجد" توسط ستاد عالی کانون مساجد کشور در کتاب خانه ها توزیع شده و لازم به ذکر است که دانلود این نرم افزار به صورت رایگان برروی سایت این ستاد قرار گرفته است.

هاشمی در پایان با اشاره به کم بودن کتابخانه های روستایی در شهر تهران خاطر نشان کرد: در شهر تهران 201 کتابخانه مخزن دار و 426 کتابخانه باز وجود دارد اما تنها یک کتابخانه روستایی وجود دارد که آمار بسیار پایین و نگران کننده ای است.