انتخاب 100 عکس تاثیر گذار برتاریخ توسط TIME + عکس

اگرچه تاریخچه هنر نقاشی به غارهای انسان های اولیه بر می گردد و قدمتی معادل با عمر بشر دارد اما عکاسی به نسبت آن هنری نو ظهور است که اولین اثر آن در سال 1826 ثبت شده است. شاید در دهه های قبل سالانه فقط معدودی عکس انداخته می شد اما امروزه هر فردی فقط با تلفن همراهش می تواند هر چقدر که علاقه دارد عکاسی کند و در چنین گستردگی قابل توجهی انتخاب فقط 100 عکس به عنوان تاثیر گذارترین عکس های تاریخ کمی عجیب به نظر می رسد. تایم اما ادعا می کند برای این پروژه از تعدادی از موزه داران، مورخین و عکاسان سراسر جهان مشورت گرفته و پس از آن میزان تاثیر آنها را تیم خودش ارزیابی کرده تا به لیست نهایی دست پیدا کنند.

اما منظور از تاثیرگذاری چیست؟ کلمه ای کیفی که نمی توان تعریف دقیقی در این زمینه برایش پیدا کرد. طبق آنچه تایم در معرفی این پروژه نوشته است، برخی تصاویر این فهرست در نوع خودشان اولین بوده اند، برخی دیگر نحوه تفکر ما را تغییر داده اند و بعضی هم نحوه زندگی کردنمان را. تعدادی از تصاویر فهرست تایم واقعا می توانند جزو تاثیر گذارترین عکس های تاریخ حداقل برای آمریکایی ها باشند. تصاویر مشهوری مانند ناهار خوردن کارگردان روی یک تیرآهن در بالای آسمانخراشی نیمه کاره، تصویر نیل آرمسترانگ روی کره ماه، بالا رفتن پرچم آمریکا در ایوجیما و دانک مشهور مایکل جردن آخرین ضربه محمد علی کلی به سانی لیستون و... . اما ارائه یک نسخه برای همه جهان کمی عجیب و غیر منطقی به نظر می رسد.

بد نیست نگاهی بیندازیم به تعدادی از عکس های فرهنگی هنری فهرست تایم و نحوه تاثیر آنها را ببینیم:

سلفی اسکار


در مراسم اسکار سال 2014 قبل از آن که الن دی جنرس با پیتزا به روی صحنه بیاید، توانست رکورد بیشترین ری توییت را جا به جا کند. اسپانسر مراسم، شرکت سامسونگ از الن خواسته بود که تبلیغ گوشی جدید این شرکت را انجام دهد و الن هم با بردن این گوشی در میان جمعیت و انداختن یک سلفی مشهور با حضور مهم ترین ستاره های آن سال هالیوود، ضمن تبلیغ گوشی شرکت سامسونگ، یکی از رکورد های توییتر را که اتفاقا در اختیار باراک اوباما بود را شکست. این تصویر که البته به دست بردلی کوپر ثبت شده است توانست ببیش از 3 میلیون بار ری توییت شود. گفته می شود هزینه ای که سامسونگ برای این تبلیغ عظیم انجام داده چیزی حدود 1 میلیارد دلار بوده است.

دالی اتومیکوس

سال 1948 فیلیپ هالسمن تصمیم به انداختن تصویری از دوست سورئالیستش سالوادور دالی می گیرد. اما او می داند که یک پرتره ساده نمی تواند دالی را راضی کند. بنابراین با الهام از نقاشی های او، «دالی اتومیکوس» را می اندازد. هالسمن برای در هوا نگه داشتن اشیاء از سیم های باریک استفاده کرده و در این راه همسر و دخترش هم او را همراهی کرده اند و هنگامی که هالسمن دستور داده آنها سه گربه و یک سطل آب را به درون کادر پرتاب کرده اند. 26 بار برای ثبت تصویر دلخواهشان تلاش می کنند و در نهایت، عکس نهایی را به مجله «لایف» می فروشند.

دعوای بالشی

 

هری بنسون خودش را آماده می کرد که برای یک کار ژورنالیستی به آفریقا سفر کند اما ناگهان او را به ماموریت پاریس فرستادند. جایی که گروه مشهور بیتلز حضور داشت. خود بنسون از این قضیه اصلا خوشحال نشد. چرا که به عقیده خودش نمی خواسته درگیر ماجراهای راک اند رول شود و یک داستان واقعی را در آفریقا از دست بدهد. در سال 1964 و درست در شبی که گروه بیتلز متوجه شد قطعه «من می خواهم دستان تو را بگیرم»شان به رتبه 1 لیست بهترین قطعات آمریکا رسیده است، در هتل جورج پنجم پاریس این تصویر را ثبت کردند.

اسبی در حرکت

وقتی اسبی چهار نعل می تازد، آیا زمانی هست که کاملا روی هوا باشد؟! ادوراد مای بریج کار خودش را در سال 1878 برای پاسخ دادن به این سوال آغاز کرد. لیلاند استنفورد، فرماندار وقت کالیفرنیا و غول صنعت قطار آمریکا معتقد بود که پاسخ این سوال مثبت است و از مای بریج خواست که این موضوع را ثابت کند. این عکاس هم با قراردادن 12 دوربین کنار همدیگر در مسیر سوارکاری ملک استنفورد 12 تصویر از یک اسب در حال حرکت را ثبت کرد و این آغازی برای تکنیک «استاپ موشن» در صنعت انیمیشن جهان بود.