فروش 90 هزار یورویی یک کتاب

نسخه‌ای از کتاب "شازده کوچولو" چاپ سال 1943 در یک حراجی در پاریس حدود 90 هزار یورو فروش رفت. آنتوان دو سنت‌اگزوپری این کتاب را به دوستش هدیه کرده بود.

یک خریدار ناشناس شامگاه شنبه چهارم دسامبر با پرداخت 89 هزار و 467 یورو صاحب نسخه‌ای کم‌یاب از کتاب معروف "شازده کوچولو" شد. به گفته دست‌اندرکاران این حراج آنتوان دو سنت‌اگزوپری این نسخه را به دوستش هدیه کرده بود. این کتاب حاوی دستخط اگزوپری و شماری از نقاشی‌های اوست.
 
کتاب "شازده کوچولو" برای نخستین بار در آوریل 1943 توسط انتشاراتی "رینال و هیچکاک" در نیویورک منتشر شد‌؛ شهری که اگزوپری در آن زمان در آن اقامت داشت.
 
این کتاب تا کنون به 270 زبان و گویش محلی ترجمه شده و بیش از 145 میلیون نسخه از آن در سراسر جهان به فروش رفته است. "شازده کوچولو" داستان پسرکی است که از اخترکی دوردست می‌آید و برای اکتشاف اخترک‌های دیگر خانه را ترک کرده است. سنت اگزوپری در "شازده کوچولو" ارزش‌های اخلاقی، شناختش از جهان و انتقادش از سقوط اخلاقی جوامع در دوره جنگ جهانی دوم را در داستانی تأثیربخش و به زبان ادبی شیوا بیان کرده است. آنتوان دو سنت‌اگزوپری هرگز موفق نشد شاهد موفقیت جهانی "شازده کوچولو" باشد.
 
آنتوان دو سنت‌اگزوپری در سال 1900 در شهر لیون زاده شد. در جریان جنگ جهانی دوم، یک سال پس از انتشار "شازده کوچولو"، هواپیمای این نویسنده و خلبان فرانسوی طی پروازی اکتشافی بر فراز دریای مدیترانه در نزدیکی شهر تولون سقوط کرد. سنت اگزوپری به این ترتیب هرگز موفق نشد شاهد موفقیت جهانی "شازده کوچولو" باشد.
 
کتاب شازده‌کوچولو در ایران توسط مترجم‌های مختلفی به فارسی برگردانده شده است که معروف‌ترین آنان متعلق به احمد شاملو و ابوالحسن ‌نجفی است.