آخرین اخبار جشنواره بین المللی تئاتر فجر

«میلاد اکبرنژاد»  مدیر بخش مسابقه نمایشنامه‌نویسی جشنواره تئاتر فجر گفت: سعی ما بر این است تعاملی بین گروه‌های نمایشی و منتخبان نمایشنامه‌نویسی ایجاد کنیم تا کمکی به پیشرفت و دیده‌شدن این بخش شود و به نظرم کارگردانانی که می‌گویند نمایشنامه خوب نداریم، این یک نوع شانه‌ خالی‌کردن از مسئولیت است.

اکبرنژاد با بیان اینکه همیشه اوضاع آن طور که انتظار داریم پیش نخواهد رفت، شرایط امسال را در استقبال شرکت کنندگان  و همچنین نمایشنامه‌خوانی‌ها نسبت  به سال گذشته  بهتر ارزیابی کرد.

وی صحبت برخی گروه‌های نمایشی مبنی بر نبود نمایشنامه خوب ایرانی را فرار روبه جلو و شانه خالی کردن مسئولیت در این حوزه دانست. اکبرنژاد در این باره گفت: «در واقع گروه‌های نمایشی به خاطر اهمیت ندادن به کیفیت آثاری که قصد روی صحنه بردنش را دارند، وقت زیادی صرف پیدا کردن نمایشنامه‌های ایرانی نمی‌کنند و می‌خواهند هرطور شده، یک اثر حتی بی‌کیفیت را روی صحنه تئاتر ببرند.»

نویسنده «کابوس وقتی کاپوچینو تمام می‌شود» با تصریح بر اینکه هنوز در شرایط وفور نمایشنامه ایرانی به سر نمی‌بریم، تاکید کرد می‌توان با کمی جست‌وجو در نمایشنامه‌های خوب ایرانی  اثر مورد نظر را یافت و به مرحله اجرا رساند.

نویسنده نمایشنامه «می‌خواستم ببوسمت باران گرفت» درباره تمهیدات جشنواره در بخش نمایشنامه‌نویسی گفت: «تمام سعی ما بر این است جوانان بیشتری در این مسیر شرکت کنند تا طیف متنوعی از نمایشنامه‌های ایرانی را شاهد باشیم، همچنین مسیری برای هنرمندان مستعد فعال در این حوزه هم باز شود.»

وی با بیان اینکه هیچ تعهدی برای اجرای نمایشنامه‌ها در جشنواره تئاتر فجر نداریم، تصریح کرد: با توجه به صحبت‌هایی که  در این باره صورت گرفته است، سعی کرده‌ایم تا با تعامل بین گروه‌ها برای اجرای نمایشنامه‌ها و چاپ‌شان در کتاب راهی را برای اجرای نمایشنامه‌های منتخب باز کنیم تا بیشتر به شرکت در این جشنواره ترغیب شوند.

مدیر کل هنرهای نمایشی:
چرخه تولید و اجرای عمومی در استان ها شکل بگیرد

همایش آثار برگزیده جشنواره تئاتر استانها در حالی برگزار می‌شود که دبیرخانه سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فجر و اداره کل هنرهای نمایشی با رویکردی تازه به تئاتر استانها پرداخته‌اند. در این دوره برای اولین بار شکل برگزاری مرحله انتخابی آثار برگزیده استانها دچار تغییراتی اساسی شده است.
شب گذشته در نشست صمیمانه مدیر کل هنرهای نمایشی با گروه های برگزیده و روسای انجمن های  نمایشی استان های کهگیلویه و بویراحمد،بوشهر،یزد،فارس،هرمزگان،البرز و چهارمحال وبختیاری بر مشارکت گیری برای ساخت پلاتو در استان ها تاکید شد.
مدیر کل هنرهای نمایشی با تاکید بر اینکه در حوزه  تئاتر استانها بحث تغییر در آیین نامه تشکیل شعب استانی انجمن هنرهای نمایشی انجام شده است، گفت: «آقای دکتر منتظری برای از سر گرفتن تئاتر در سراسر کشور دو اتفاق را به صورت جدی پیگیری کرد یکی برگزاری جشنوراره تئاتر استان ها و دیگری تشکیل انجمن نمایش سراسر کشور؛  که در آن زمان تنها در شهرستان ها فعال بود و موظف شد چراغ تئاتر را روشن نگه دارد. اما بعد از چند سال احساس شد که سازوکار تشکیلاتی انجمن کارا نیست و هر زمان موعد انتخابات انجمن می رسد آخرین گروهی که نمایشی به صحنه برده هر چه تعداد اعضایش بیشتر باشد در انتخابات برنده می‌شود و خیلی فرق نمی‌کرد این افراد تازه وارد تئاتر شده باشند یا صاحب کسوت باشند. در نهایت خروجی همیشه محل چالش بود و اواخر فعالیت این انجمن هم، ارتباط با مرکز ضعیف شده بود. در نهایت بعد از آن انجمن هنرهای نمایشی تشکیل شد که نقش صندوق مالی ادارات کل را بازی می‌کرد که خیلی ارتباطی با گروههای نمایشی به نسبت به گذشته نداشت و انتصابی بود.
مدیر کل هنرهای نمایشی با بیان اینکه با این ساختار انتصابی انجمن ها ، برنامه ریزی دقیق برای تئاتر در استان ها میسر نبود افزود: رویکرد هنرمندان به انجمن انتصابی رویکردی مثبت و دو جانبه نبود و انجمن باید زمانی تشکیل می شد که گروه های فعال در هر استان شناسایی شوند و چه بهتر که گروه های تئاتری تشکیل دهنده بدنه انجمن در هر استان باشند.
شفیعی در همین زمینه تصریح کرد: به همین منظور گام اول اداره کل هنرهای نمایشی شناسایی گروه های نمایش و صدور پروانه فعالیت با همکاری ادارت کل استان ها برای آنها بود تا هیات مدیره انجمن نمایش ها را از بین هسته مرکزی گروه های ثبت شده انتخاب کنند. و انتظار از این هیات مدیره جدید با توجه به اینکه از بدنه گروه های تئاتری است؛ این است که دغدغه اصلی اش برنامه ریزی برای گروه های نمایش استان باشد و این به عدالت و اعتمادی که تئاتری ها باید به انجمن داشته باشند نزدیکتر است.
و گام دوم اداره کل هنرهای نمایشی با همکاری ادارات کل استان ها، این است که بتوانیم با مشارکت نهادهای استانی و اعتبارات وزارت ارشاد و یا عتبارات عمرانی استان ها پلاتوهایی را ایجاد کنیم یا به سامان کنیم و در اختیار انجمن هنرهای نمایشی استان ها بگذاریم که محلی برای اجرای نمایش باشد و این به سیاستگزاری و برنامه ریزی دفاتر انجمن در استان ها کمک می کند.
مدیر کل هنرهای نمایشی در ادامه متذکر شد: بحث مالی هم بحثی بود که در تئاتر استان ها خیلی برنامه ریزی شده و هدفمند نبود. از سال گذشته تفاهم نامه ای را منعقد کردیم که الگویی باشد برای فعالیت تئاتر استان ها، تفاهمنامه ای که هم بحث تولید و هم تقویت سخت افزاری و هم مواردی که به نوعی در حوزه تئاتر در برنامه ها و اهداف انجمن ها هست، در آن گنجانده شده است.
شفیعی در ادامه افزود:  امیدواریم که این تفاهمنامه ها الگویی باشد که در استان ها و ادارات کل را از ابتدای سال بر مبنای اعتبارات خودشان، مبلغی را برای تئاتر مشخص کنند، همین که بودجه ای را از ابتدای سال متناسب با اعتبارات استان برای تئاتر در نظر بگیرند و در اختیار انجمن ها بگذارند می تواند مبنایی باشد برای یک برنامه ریزی درست و هدفمند که ابزار دست هیات مدیره انجمن نمایش خواهد بود.
وی یکی از اتفاقات ضروری در تئاتر استان ها را توجه به گردش دایره مخاطب عنوان کرد و گفت:  علاوه بر اینکه نیاز داریم گروه های نمایشی را شناسایی کنیم نیاز داریم که بانک های جامع و کامل برای مخاطبان تئاتر داشته باشیم.
باید از فضای مجازی برای  گسترش دایره مخاطبان با توجه به جمعیت بالای تحصیل کردگان در کشور استفاده کنیم.
شفیعی در همین زمینه افزود: در تهران چند سایت فروش بلیط تئاتر ظرفیت بالایی در بانک تماشاگران تئاتر ایجاد کرده اند و اتفاق خوبی شکل گرفته است و همانطور که شاهدیم فروش یک تئاتر در یک سالن با فروش یک فیلم که هزینه های بالایی صرف ساخت آن شده و به طور همزمان در ده‌ها سینما در سراسر کشور اکران می شود، برابری می کند. این نشان می دهد که ظرفیت برای مخاطب تئاتر خیلی بیشتر از سینما وجود دارد و باید از آن بهره گرفت.در شهر مشهد هم هر شب هفت اجرا روی صحنه می رود و نمایش ها مخاطب خوبی دارند.
مدیر کل هنرهای نمایشی در پایان خاطر نشان کرد: هدف همه این نکات که ذکر شد این است که چرخه تولید و چرخه اجرای عمومی در استان ها شکل بگیرد و اتفاقات مستمر و مداوم تئاتر در سراسر کشور وجود داشته باشد.