تقدیر یک آهنگساز از فیلم نفس

حسین علیزاده موسیقیدان با تحسین فیلم «نفس» به کارگردانی نرگس آبیار گفت: «نفس» اثری خوب ، کاملا ایرانی و قابل تامل است و معتقدم نمی‌توان بی‌تفاوت از کنار آن گذشت.

او افزود: در این فیلم کارگردان به خوبی توانسته از داشته‌های وطنی مانند لوکیشن‌ها، فضای خانواده‌های ایرانی و ... در ساخت فیلم بهره ببرد.

آهنگساز فیلم «دلشدگان» با بیان اینکه به یک تعبیری «نفس» را فیلم اندیشه می‌بیند و نیز با اشاره به کاربرد انیمیشن در روایت این فیلم سینمای ادامه داد: کارگردان با به کارگیری درست هنر انیمیشن در برخی از لحظه‌های فیلم، به خوبی توانسته تخیل، فانتزی و افکار دختر بچه را نشان دهد و بیننده بین خیال و واقعیت همواره حضور دارد و از دنیای کودکانه جدا نمی شود.

علیزاده متذکر شد: نکته دیدنی و قابل تامل در فیلم «نفس» توجه به این مطلب بود که تلخی‌های فیلم مانند جنگ و ماجرای غم انگیز مرگ بهار با سرخوشی، عشق و اشتیاق برای زندگی همراه است.

او تاکید کرد: همانطور که اشاره کردم فیلم «نفس» اثری کاملا ایرانی است و فضاهای مختلف کشور در موقعیت های مختلف را به تصویر کشیده و اساسا یکی از نکات مثبت فیلم در فضاسازی و کارگردانی توجه به بومی‌نگری از سوی کارگردان است و همین ویژگی است که فیلم را منحصر به فرد کرده است. این در حالی است که متاسفانه معمول شده وقتی خالق اثر می‌خواهد کمی انتزاعی فکر کند به المان‌های غربی رو می‌آورد، اما نرگس آبیار با درنظرگرفتن المان‌های ملی حرفی کاملا ایرانی را بیان کرده است.

وی در توضیح المان‌های ملی‌گرایانه به کار برده شده در فیلم «نفس» گفت: معمولا وقتی هنرمندان می‌خواهند یک پدیده را پیشرفته و مدرن نشان دهند، از جلد ایرانی بودن خود خارج می‌شوند و سراغ فضاسازی‌های غیر ایرانی می‌روند، اما کارگردان این فیلم سینمایی به درستی از عهده ساخت آن برآمده است.

این آهنگساز فیلم تصریح کرد: با نگاه دقیق به نوع انتخاب لوکیشن می‌توان به کارگیری درست از فضاهای بومی در این شهر پی برد و من به شخصه از اینکه بخشی از فیلم در کوچه پس کوچه‌های یزد روایت می شد، لذت بردم.

حسین علیزاده با اشاره به اینکه « بافیلم نفس به یک دنیای دیگر وارد شدم و جلوه های تازه ای از یک فیلم ایرانی را مشاهده کردم»، درباره موسیقی این فیلم هم گفت: من همیشه بر این نکته تاکید دارم که وقتی فیلم ایرانی ساخته می‌شود بهتر است جنس موسیقی هم ایرانی باشد و از المان‌های خودی نیز در آن استفاده شود و باید بگویم که موسیقی فیلم «نفس» خوب بود و بر فیلم نیز نشسته بود، اما تخیل و فانتزی دختر به اندازه‌ای خوب و با قدرت بود که جغرافیا برای فیلم تعیین نمی‌کند.