فیلمهایی که مناسب سینما نیستند

سومین نشست جشنواره فیلم یاس با حضور مهدی صباغ زاده، سیروس الوند، محمد متوسلانی، یدالله صمدی و جمعی از دانشجویان فیلمسازی در سالن سینمای دانشگاه آزاد رامسر برگزار شد.

در ابتدای این نشست محمد متوسلانی با اشاره به اهمیت برگزاری جشنواره فیلم یاس، اظهار کرد: هدف از برگزاری جشنواره رونق سینما است و برای دستیابی به این رونق باید ابتدا اهداف جشنواره را روشن کرد و برای دستیابی به این اهداف برنامه ریزی داشت. برنامه ریزی را باید مدیران برگزاری جشنواره انجام ‌دهند. اگر می‌خواهیم حاصل جشنواره برای احوال سینما موثر باشد، باید برای دستیابی به اهداف برنامه ریزی منسجم داشته باشیم.

کارگردان فیلم «کفش‌های میرزا نوروز» تحقیقات بعد از هر جشنواره‌ای را برای تحقق اهداف برگزارکنندگان موثر عنوان کرد و گفت: رویکردهایی مثل میزان تاثیرپذیری مخاطب از جشنواره و رفع موانع موجود در زمینه کاری جشنواره را می توان با تحقیقات بعد از هر جشنواره مورد بررسی قرار داد و اگر جشنواره‌ای در این موارد راهگشا نبود، بهتر است رویکرد خود را تغییر دهد.

متوسلانی افزود: جشنواره فیلم یاس در چهار دوره‌ای که از برگزاری آن می‌گذرد ثابت کرده در مسیر تحقق به اهداف خود موفق عمل می‌کند.

سیروس الوند نیز با ابراز خوشحالی از برگزاری جشنواره فیلم یاس برای فیلم‌های ویدئویی، تصریح کرد: شبکه نمایش خانگی با برگزاری جشنواره تخصصی رونق گرفته است و در مسیر رونق قرار دارد.

این کارگردان سینما، ادامه داد: در کنار رونق جشنواره‌ها باید به ساخت سالن‌های سینما هم توجه نشان دهیم. خیلی از شهرهای ایران با کمبود سالن مواجه هستند و در طول سال حتی یک فیلم هم در سینما نمی‌بییند.

الوند با تاکید بر اینکه شبکه نمایش خانگی به کمک شهرهای بی سالن سینما آمده است، گفت: هرچند کمبود سالن یکی از مشکلاتی بود که با توسعه شبکه نمایش خانگی رفع شد، اما همچنان باید برای ساخت سالن‌های سینما بودجه لازم را در نظر گرفت.

کارگردان فیلم «این سیب هم برای تو» سالن‌های سینما را عنصری برای زنده نگه داشتن انگیزه دانشجویان و جوانان علاقه‌مند به سینما موثر دانست و ادامه داد: دیدن فیلم در سالن سینما جذاب است و جشنواره فیلم یاس برای زنده نگه داشتن انگیزه جوان‌ها در مدت برگزاری جشنواره فیلم‌های منتخب را برای مخاطبان نمایش می دهد و این اتفاق خوبی است.

دیگر سخنران این نشست مهدی صباغ‌زاده کارگردان پیشکسوت سینما با ذکر خاطراتی از تلاش نسل خود برای تولید فیلم و یادگیری مفاهیم در فیلمسازی برای دانشجویان، گفت: طی مراحل مختلفی که در سینما تجربه کردیم، با وجود امکانات محدود و موانع زیاد تجربیات بسیاری از فیلمسازی به دست آوردیم و خیلی از دانش‌های فیلمسازی را در این دوران به دست آوردم.

وی ادامه داد: ما در آن دوران برای به نمایش درآمدن فیلم روی پرده سینما تلاش نمی‌کردیم و به شما علاقه‌مندان سینما هم توصیه می‌کنم که برای فیلمساز شدن عجله نکنید و ابتدا زبان سینما را کشف کنید.

صباغ زاده افزود: از میان فیلم‌هایی که برای پرده سینما ساخته می‌شود خیلی از آن‌ها مناسب نیست و می‌توانست ساخته نشود و وارد شبکه نمایش خانگی شود. این در حالی‌ است که کارگردان برای تولید در سینما عجله کرده و یک اثر ابتر را در سینما خلق کرده است.

وی تاکید کرد: سینمای خوب و فیلم خوب مهم است، سینمایی که بتواند زبان خود را پیدا کند و مخاطب آن‌ را بفهمد.

یدالله صمدی آخرین سخنران این نشست بود که درباره برگزاری جشنواره فیلم یاس، گفت: هر رویداد سینمایی که به رشد و رونق سینما کمک کند برای نسل جوان مفید خواهد بود.

کارگردان فیلم «پدر آن دیگری» گفت: نسل جوان و علاقه مند به سینما تشنه تجربه اندوزی و فیلم دیدن است و برگزاری جشنواره‌های این فرصت را در اختیار آنها قرار می‌دهد.

این کارگردان ادامه داد: جشنواره‌های سینمایی فرصت خوبی برای قرار گرفتن در موقعیت‌های اشنایی با تجارب فیلمسازان قدیمی است و پیشنهاد می‌کنم شما دانشجویان فیلمسازی از این فرصت بهره بگیرید.

وی افزود: البته اعتبار و اهمیت یک جشنوار به بخش مسابقه آن است که کیفیت آن را ارتقا می‌دهد.

چهارمین جشنواره بین المللی فیلم یاس از ۲۲ آذر آغاز شده و تا ۲۶ همین ماه در رامسر برگزار می‌شود.