دانش آشتیانی بالاخره به " داد" ابتدایی ها رسید

نزدیک به 2 ماه از آغاز فعالیت دانش آشتیانی بر مسند وزارت آموزش و پرورش و سریال عزل و نصب هایی که با اعتراضاتی از سوی بهارستانی ها هم مواجه شده، سپری و بالاخره خلا معاونت آموزش ابتدایی پس از 56 روز از آغاز به کار آقای وزیر با ورود یک چهره دانشگاهی دیگر پر شد.

 
دانش آشتیانی همواره در برنامه های پیشنهادی و سخنرانی هایش به اولویت پرورش بر آموزش و همچنین دوره ابتدایی در نظام اموزشی بسیار تاکید داشته اما این معاونت در وزارزتخانه مهجور واقع شد و پس از انعکاس های رسانه ای و انتقاداتی که به دانش آشتیانی از سوی مسئولان مربوطه وارد شد، انگار قفل این معاونت بالاخره گشوده شد.
 
معاونت ابتدایی نهادی که روزهای پایانی وزارت فانی را هم بدون معاونت سپری کرد و در حالی که انتظار می رفت با روی کار آمدن وزیر جدید تصدی این معاونت کلیدی و پایه ای در راس اولویت های کاری باشد اما شرایط کاملا برعکس رقم خورد.
 
انتصاب اقای وزیر درد آموزش ابتدایی را درمان می کند؟ 
انتصاب ها در دوران دانش آشتیانی که بیشترچهره ای دانشگاهی شناخته می شود تا آموزش و پرورشی، همچنان رنگ و بوی آموزش عالی داشته و بدنه آموزش و پرورش با نیروهایی که سابقه کاری پررنگ تری در دانشگاه ها داشته، فعالیت خود را در پی گرفته اند.
 
انتصاب اخیر دانش آشتیانی هم چهره ای کاملا دانشگاهی را با توجه تجارب و سوابق کاری نشان می دهد.
 
"رضوان حکیم زاده " سرپرست معاونت آموزش ابتدایی در کارنامه اجرایی خود، تدریس در دوره ابتدایی و راهنمایی،کارشناس مسئول مشاوره و راهنمایی درمرکز مشاوره دانشجویی دانشگاه تهران، عضو هیات علمی دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه تهران، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشکده روانشناسی  و علوم تربیتی دانشگاه تهران ، معاون تحصیلات تکمیلی و آموزشی کمیسیون علوم اجتماعی و رفتاری دانشگاه تهران و غیره را دارد.
 
توجه به آموزش ابتدایی از شعار تا واقعیت 
بررسی ساختار اداری وزارت آموزش و پرورش در سالهای بعد از انقلاب اسلامی نشان داده که بارها مدیریت حوزه آموزش ابتدایی با دوره راهنمایی و سایر بخش ها ادغام و پس از بررسی ها جدا شده که در دولت دهم و زمان وزارت حاجی بابایی، برای اولین بار در تاریخ آموزش و پرورش ایران، معاونت آموزش ابتدایی به صورت مستقل تعریف شده  و آغاز به کار کرد.
 
این امر در حالی رخ داد که سند تحول بنیادین از آذرماه سال 1390 به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده و به تدریج زمینه ورود آن تحت نظام3-3-6 به آموزش و پرورش در دستورکار قرار گرفت مساله ای  که حاکی از نقش پررنگ دوره ابتدایی در نظام آموزشی است.
 
هرچند توسعه نظام آموزشی مقطع ابتدایی و شکل گیری پایه ششم دراین برهه با ورود شتاب زده و بدون تامین زیرساخت در آموزش و پرورش همراه بود اما می توان آن را هم تهدید و هم فرصت به شمار آورد چرا که از یک سو آموزش های پایه ای با شش ساله شدن دوران ابتدایی گسترش یافته و ازسوی دیگر این فرصت نیاز به پیگیری و توجه دقیق دارد.
 
تربیت معلمانی توانمند،درمان دوره حساس ابتدایی
دانش آشتیانی با بیان اینکه برای اجرای سند تحول نیاز به زیرساخت هایی داریم که مهمترین آن تأمین نیروی انسانی و معلمین است، اظهار داشت: تامین نیروی انسانی وتربیت معلم در بحث  اجرای سند تحول، نقش اساسی و محوری دارد وباید معلمی را تربیت شود که در اجرای اهداف سند تحول توانمند بوده و مهارت های لازم را قبل از ورود به مدرسه فراگرفته باشد.
 
وی با اشاره به این مطلب که مسئولیت معلمان دوره ابتدایی بسیار حساس تر و سنگین تر از دیگر دوره های تحصیلی است؛ عنوان کرد: فراگیری مهارت ها وخصوصیات حرفه ای برای معلمان دوره ابتدایی برای انتقال آن به دانش آموزان بسیار مهم و از ضروریات است.
 
معاونت ابتدایی با قریب به 7 میلیون دانش‌آموز در حوزه فعالیت خود که عنوان یکی از کلیدی‌ترین بخش‌های وزارت آموزش‌وپرورش شناخته می شود اما گویی این آمار و وظایف فقط روی کاغذ مهم تلقی شده و در عمل معاونت مغفول شناخته به شمار می رود.
 
حال باید دید آیا وعده های آقای وزیر با وجود این انتصاب دیرهنگام ، درمان دردهای آموزش ابتدایی می شود؟