تالیفات آیت‌الله هاشمی رفسنجانی

آیت الله هاشمی رفسنجانی، یکی از شخصیت‌های مهم جمهوری اسلامی ایران روز گذشته دارفانی را وداع گفت. از او آثار و تالیفات قابل توجهی به یادگار مانده است.

هاشمی رفسنجانی تعدادی کتاب با عنوان مجموعه خاطرات روزانه دارد. او انگیزه‌اش را از نوشتن خاطرات روزانه علاقه به نویسندگی عنوان کرده‌است. همچنین بر اساس خاطرات و دیدگاه‌ها، سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های او چندین کتاب مستقل نوشته شده‌است. علاوه براین، متن کامل خطبه‌های نماز جمعه، مصاحبه‌ها، سخنرانی‌ها و نطق‌های پیش از دستورش در مجلس به صورت کتاب‌های جداگانه منتشر شده‌ است.

"دوران مبارزه" عنوان کتاب خاطرات پیش از پیروزی انقلاب اوست. برخی مطالب این کتاب، برای آشنایی با دیدگاه‌های او بسیار مفید بوده و گاهی تعجب‌آور است. برای نمونه ازخودگذشتگی او نسبت به روح‌الله خمینی و افکار او، شیفتگی او نسبت به نهضت ملی شدن صنعت نفت به رهبری محمد مصدق و حتی به نهضت آزادی از این موارد است.

همچنین است کتابی با عنوان "امیرکبیر: قهرمان مبارزه با استعمار" که به زندگی و وقایع دوران امیرکبیر می‌پردازد و در سال ۱۳۴۶ منتشر شد و در آن از امیرکبیر تجلیل شده‌است. دیگر اثر وی، "تفسیر راهنما" است که از تفاسیر موضوعی قرآن بوده و بخشی از آن از مجموعه فیش‌های تهیه شده در زندان دوره پهلوی فراهم آمده‌است.

"سرگذشت فلسطین"،"کارنامه و خاطرات"، "آزاداندیشی اسلامی و روشنفکری اسلامی"،"جایگاه مساجد در نظام اسلامی از منظر قرآن"، "فرهنگ قرآن"، "جهان در عصر بعثت" و "همبستگی امت اسلامی" از دیگر آثار آیت الله هاشمی رفسنجانی است.